Ervaringen met graszaadhooi ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Ervaringen met graszaadhooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 10:59

Ik heb de mogelijkheid om graszaadhooi te gaan voeren en ik vroeg me af wat de ervaringen daarmee zijn.

Is dit hooi echt armer dan ander hooi (ivm pony die makkelijk hoefbevangen wordt) ?

Hoe stoffig is het over het algemeen, vergeleken met ander hooi ?

Komt er makkelijker schimmel in, of maakt dat niet uit ?

Hoe is de verhouding voedingsstoffen in vergelijking met normaal hooi ?

Klopt het dat het maar 2 weken hoeft te liggen ipv 4 weken na het maaien (dit vertelde de verkoper mij) ?

moos24

Re: Ervaringen met graszaadhooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:29

Graszaad hooi is vrij arm ( de voeding is immers naar het zaad gegaan). Lekker grof, dus ze zijn er lekker lang zoet mee. Ik vind het niet stoffiger als hooi, maar dat is mijn ervaring ermee.

Er komt niet makkelijker schimmel in, graszaad hooi is al droger als gewoon hooi.

gewoon hooi moet ong. een week drogen op het land. graszaad droogt korter volgens mij, omdat het al een heel stuk droger is.

Je kan er lekker ruim van voeren. ook hoefbevangen gevoelige paarden.

Als je twijfelt kan je ook de dierenarts bijvoorbeeld even om raad vragen. Tenminste zo ben ik dan, gewoon voor de zekerheid.

Hoop dat je hieraan wat hebt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:23

Graszaadhooi is idd armer ( zaad is er immers uit ). Ligt een beetje aan de soort graszaad ( engels raai, rietzwenk etc ) hoe grof het hooi is en hoeveel het bevat aan voedingsstoffen.

Ik heb geen idee hoe lang graszaadhooi moet rusten als het gepakt is, ik denk net zo lang als gewoon hooi.
Enige nadeel is dat het veel gespoten is ( tegen onkruid, schimmels etc )

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:36

Wij hebben op ons bedrijf prachtig graszaadhooi om in de mengwagen te doen als extra structuur voor de koeien. Natuurlijk leek het mij ook ideaal paardenvoer, maar geen enkel paard die het eet.......

Janniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:46

Wij hebben ook wel eens graszaadhooi gehad. De paarden vonden het bij ons niet lekker. Ze aten het alleen als ze er echt niets anders bij kregen. Ze begonnen dan ook vaak pas laat met het eten van het hooi. Ze stonden je dan echt aan te kijken van .. is dit alles wat we krijgen. We geven het nu alleen nog aan paarden die inderdaad snel dik worden of i.v.m. hoefbevangenheid. Toch krijgen deze paarden er ook altijd nog een beetje gewoon hooi bij. Dit i.v.m. de voedingsstoffen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:05

Paarden vinden het idd vaak niet zo lekker ........ Mijn paard at soms nog liever stro dan graszaadhooi.