Seizoenswisseling: lastig paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolien_P_S

Seizoenswisseling: lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:12

Hallo allemaal.
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over het volgende. Ik heb een 4 jarige ruin nu een jaar (en een paar dagen) in mijn bezit.

Afgelopen voorjaar (april) ben ik er in een week 2x afgevallen en dat heeft mij maanden gekost om weer een beetje vertrouwen te krijgen. Normaal is mijn paard helemaal niet lastig maar toen wel...
Ik heb geprobeerd te achterhalen wat het probleem is en kwam tot de conclusie dat mijn paard sterk reageerd (met flink bokken) op seizoenswisselingen. Afgelopen oktober ben ik er namelijk ook al vanaf gevallen door het bokken. Eigenlijk dus bij wisseling van het seizoen.

Nu komt de volgende wisseling van het seizoen eraan en ik wil graag een herhaling voorkomen.... heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik doen? Ik heb al eens gekeken naar iets van een middel (pas op mag absoluut geen gevaar voor het paard opleveren) om mijn paard te voeren een paar weken per jaar.

Dus wie kan mij tips geven

DraakjeII

Re: Seizoenswisseling: lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:08

Ik herken je verhaal wel. Mijn paard heeft rond die tijd meestal sneller last van haar spieren en dan krijg ik tijdens het rijden ook wat vaker protest. Ook trekt ze dan vaak een chagerijnig hoofd.

Een fysio kan natuurlijk ook helpen om te kijken of je paard ergens heel erg vast zit of last van heeft.

Wij laten meestal Jan Jonas komen in het najaar en voorjaar.
Nu zijn er voor- en tegenstanders van Dhr. Jonas maar op zich kan ik me wel vinden in het verhaal dat een paard bij de wisseling van de seizoenen (vooraal bij de manier waarop wij paarden houden) problemen kan ondervinden bij het afvoeren van de afvalstoffen uit het lichaam.
Zo'n stofwisselingskuur van Dhr. Jonas helpt dan om de afvalstoffen af te voeren.

Wat ongeveer hetzelfde doet is Drainage Compositum van de Groene Os:
Via de Paardendrogist te bestellen of misschien wel gewoon bij de paardensportwinkel bij jou in de buurt. De beschrijving gaat meer in op huidaandoeningen geloof ik, maar het stimuleert de functie van lever, nieren en spijsvertering en de werking van het lymfestelsel. Dat lijkt mij dan weer genoeg om afvalstoffen af te voeren.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:13

minder brok geven? of misschien even longeren voordat je er op gaat .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:19

Sommige paarden reageren idd op de wisseling van de seizoenen maar je moet je daar niet teveel je hoofd over breken.
<eventueel kun je hem longeren zodat het voor zowel jou als je paard geen gevaar opleverd.
Zorg voor voldoende regelmaat, beweging ook weidegang, en goed ruwvoer.

Sucses en je niet teveel zorgen maken ook jouw eigen spanning kun je produceren en het is niet gezegd dat het door de wisseling van het seizoen komt het kan ook toeval zijn,

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:29

Zit er een verschil in het (aantal) voer dat je geeft door de seizoenen heen? Ga je bijvoorbeeld meer krachtvoer voeren in de winter? Misschien dat dat het antwoord is.

Carolien_P_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:55

Ik ben het met je eens dat mijn spanning mij momenteel in de weg zit (maak me nu als zorgen dat het weer gebeurt!) Ik zal eens kijken naar Drainage Compositum van de Groene Os, denk echter dat het niet in de spieren van het paard zit (meer dat hij dan heel fris is en dominant in de omgang). Maar zal eens kijken of dit toch iets kan helpen.
Het longeren doe ik altijd al... heb ook al eens gedacht om mijn paard dan maar een paar weken stil te laten staan (maar wederom mijn angst die zoals terecht aangegeven mij niet in de weg mag komen te staan)
Als er nog meer tips zijn....graag groet, Carolien

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:42

je zou eventueel Nervcontrol kunnen geven van pavo. Mijn paard is nogal stressgevoelig en van dit middel merk ik dat hij wat rustiger wordt in zijn hoofd. Sloom worden ze er absoluut niet van en het kan ook gewoon tijdens concours gegeven worden (valt dus niet onder doping)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:49

hmz, dat een paard fris wordt van fris weer oke, maar van seizoenswisseling... daar heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd... komt het niet door een factor die JIJ veranderd bij een seizoenswisseling? dus bijv voer of stal ofzo?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:18

Carolien_P_S schreef:
Hallo allemaal.
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over het volgende. Ik heb een 4 jarige ruin nu een jaar (en een paar dagen) in mijn bezit.

Afgelopen voorjaar (april) ben ik er in een week 2x afgevallen en dat heeft mij maanden gekost om weer een beetje vertrouwen te krijgen. Normaal is mijn paard helemaal niet lastig maar toen wel...
Ik heb geprobeerd te achterhalen wat het probleem is en kwam tot de conclusie dat mijn paard sterk reageerd (met flink bokken) op seizoenswisselingen. Afgelopen oktober ben ik er namelijk ook al vanaf gevallen door het bokken. Eigenlijk dus bij wisseling van het seizoen.

Nu komt de volgende wisseling van het seizoen eraan en ik wil graag een herhaling voorkomen.... heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik doen? Ik heb al eens gekeken naar iets van een middel (pas op mag absoluut geen gevaar voor het paard opleveren) om mijn paard te voeren een paar weken per jaar.

Dus wie kan mij tips geven

Je kan het inderdaad neerleggen bij seizoenswisselingen. Ik had een Obelisk die echt van god los kwam als het kouder dan 7 graden was.
Maar toch moet je ook rekening houden met het feit dat je paard in de pubertijd is en dat sommige paarden dat tot hun 6e kunnen hebben.
Ook speelt deze wind met dit weer heel veel parten. Bijna alle paarden worden er onrustig van en zeker de jongere paarden.

Jij bent je nu al aan het nagelbijten omdat het je niet WEER wil laten overkomen. Dat voelt een paard ook. Je angst is logisch.

Om je proberen wat tips te geven:
Geef hem krachtvoer waar minder energie in zit. Of (als het kan en veroorloofd is) minder het aantal kilogrammen van zijn rantsoen.

Laat je niet ontmoedigen door zijn grapjes. Maak hem ook niet onrustig met je angst. Als het inderdaad pupergedrag is moet je er gewoon domweg doorheen rijden en proberen hem voorwaarts in DRAF te houden zodra hij weer wil bokken.
Zodra je hem voorwaarts rijdt in galop is het voor hem makkelijker om te bokken dan in draf (als ze echt willen doen ze het tóch wel maar je kunt met de draf hem wel afleiden Knipoog

Creatief rijden en niet steeds hetzelfde doen. En als ie zoveel praatjes heeft, misschien is het dan goed om hem wat langer of intensiever te rijden.

Kop op en laat je niet ontmoedigen. Zet je praatjesmaker aan het werk!

Jij bepaalt wat je gaat doen en niet je paard. Uiteindelijk moeten jullie samen lol hebben.