Op de pensionstal waar ik sta zijn we door de voorraad van het kuil van vorig jaar heen. De nieuwe pakken staan al in de schuur en volgens de pensionhouder kunnen we dit al aan de paarden voeren. Het is ongeveer 5 week geleden droog in de pakken gekomen. Ik heb 1 pak open gemaakt en het ruikt goed en is niet vochtig, maar kunnen we dit wel voeren?
Het is nu aardig droog, is het dan toch niet goed om te voeren? De pensionhouder heeft nl. geen ander hooi oid en het pak dat nu open is moeten we wel voeren.
Hooi/kuil in plastic gaat een heel gistingsproces door, dat zie je doordat de hele structuur veranderd. Zolang dat proces nog vollop bezig is kun je beter niet voeren.
Ook ingepakt hooi ondergaat het proces en wordt kuil, dat is immers de reden dat het ingepakt wordt. Het wordt waarschijnlijk minder nat, maar vochtig wordt het in elk geval.
Caira, ik denk dat ik mezelf niet goed uitgedrukt heb. Ik bedoel hooi zonder plastic er omheen. Ik kan graszaadhooi krijgen, maar dat is 2 weken geleden pas gepakt (zonder plastic dus).