Paardje dat anebole krijgt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Paardje dat anebole krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:05

Vandaag was ik op stal. en iemand op stal vertelde mij dat ze hun 3 jarig paardje anebole geven
Om snel spieren te ontwikkelen. hun paardje is net onder zadel.
ik zei er niet veel over, maar van binnen dacht ik waar zijn ze mee bezig

Ik vind dit niet echt normaal. laat je paard op een normale wijze spieren ontwikkelen.

Urielle

Re: Paardje dat anebole krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:46

Heel veel sport- en keuringspaarden krijgen supplementen voor spieropbouw. Ik zie het probleem niet zo.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:47

Ik vind het ook niet normaal, wat is er mis met rustig aan spieren opbouwen en je paard sterk maken door training bij een gezond paard.
Wat meer lange termijn denken ipv een korte termijn oplossing, trainen moet je toch wel, anders zijn die opgebouwde spieren zo weer weg.
Bovendien is het geven van anabolen niet zonder gevaar en het staat niet voor niets op de dopinglijst.

Aan de andere kant als je bijvoorbeeld een paard hebt die last heeft van een op slot schietende knie dan worden soms anabolen gegeven zodat het paard wat sterker wordt en zijn knie gewoon kan gebruiken. Dit is dan ter voorkoming van een operatie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:46

ik vind het erg overdreven,laat het dier met normale training spieren opbouwen.......waarom nu weer met anabolen

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:48

Urielle schreef:
Heel veel sport- en keuringspaarden krijgen supplementen voor spieropbouw. Ik zie het probleem niet zo.

Een supplement is nog wel iets anders anabole steroïden.

Als therapie met ondersteunende training wordt het nog wel eens gebruikt. Sommige paarden zijn (bijv na een blessure) op een gegeven moment zo slecht bespierd geraakt dat je ze daar bijna niet meer doorheen krijgt met training. Dat gaat dan allemaal wel met strikte begeleiding van een dierenarts.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:38

Ik heb zelf ook een supplement gegeven wat spieropbouwend werkte en schijnbaar viel onder anabolen en ook op de dopinglijst stond (dat wist ik pas later). Hetzelfde bestanddeel zit bijv. in het supplement van PAVO, wat door half Nederland gevoerd wordt. Dus ik vind het allemaal niet zo spannend eigenlijk.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:12

[PP] -> [VS]

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:16

ik sluit me bij zowel urielle als bij equimotion aan. de middelen die gewoon te verkrijgen zijn stellen niet zo heel veel voor, de echte anabolen worden alleen onder strikte begeleiding van een vee-arts gebruikt.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 17:43

ik had het vandaag aan de DA gevraagd en die zei ook dat het helemaal nergens meer om ging. laat lekker rustig je 3 jarige paard spieren opbouwen op de normale manier.

kijk als het medisch nodig is oke. maar niet zo maar gaan voeren

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:55

ik snap niet waarom er suppelementen met dat soort zaken bijgevoerd moeten worden(oke als de dierenarts het aanraad hoor je mij niet)

spieren opbouwen moet toch op de normale manier kunnen als er geen medische indicatie is.

maarja misschien ben ik nogal onwetend op dat gebied,maar dit denk ik ervan.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:12

Ik ga met Urielle mee...

Hoe denken de meeste mensen toch dat het komt dat die 2,5 jarige hengsten die op de keuringen verschijnen er zo mooi gespierd uitzien??
Van hooi en brokken???Komaan zeg...
Want dan staat wel iedereen langs de kant te zggen dat ze er zo mooi uitzien...

En hoeveel paarden in de handel zouden dit niet krijgen als driejarigen??

Als het met een gegronde reden gebeurd en onder begeleiding van een veearts ,heb ik er niks op tegen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:17

wat is een gegronde reden,dat ze zo snel mogelijk erg gespierd zijn?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:36

Bv na blessure of zware operatie vind ik een gegronden reden...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:55

giotto schreef:
Ik ga met Urielle mee...

Hoe denken de meeste mensen toch dat het komt dat die 2,5 jarige hengsten die op de keuringen verschijnen er zo mooi gespierd uitzien??

En dat vind ik diep triest... Vooral voor die paarden die al op zo'n leeftijd al zoveel moeten, is het nou zo moeilijk om nog een jaar geduld te hebben. Dat jaar verdien je later dubbel en dwars terug.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 05:39

giotto dat ben ik met je eens!
maar de reden van dat ze er dan zo mooi gespierd uitzien op keuringen oid is idioot.
geef het paard toch gewoon tijd om op de normale manier spieren op te bouwen,wat ester zegt,dat jaar krijg je zeker terug.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:29

Tja, dat zal je eens moeten gaan uitleggen tegen de mensen die de hengstenkeuringen organiseren...
Die hebben ervoor gezorgd dat ze op 2,5 jaar al gekeurd kunnen worden...ik zit er voor niks tussen... Haha!
En dan heb ik het nog niet gehad over de veilingen van 2 en 3 jarige paarden... Boos!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:57

ja,jammer is dat...............dat het een paard niet gegund word om rustig op te groeien en spieren op te bouwen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:42

Ik heb zelf mijn paard supplementen gegeven omdat hij geen vetreserve had en met de training zijn eigen bespiering terug 'opvrat'. Hij had zo weinig reserve dat zijn lichaam dan maar ging teren op zijn spiercellen. Sinds de afgelopen maanden is hij dikker en hoop ik dat hij ook eindelijk spieren aan gaat zetten.
Verder heb ik er geen problemen mee als een paard door wat extra eiwitten en aminozuren meer bespiering aan gaat maken. Het is mooi, de paarden zijn sneller sterk en kunnen dus ook beter hun werk aan en mits de training correct is, dat er geen verkeerde spieren aan gemaakt worden, heeft het verder ook geen nadelen voor de paarden voor zover ik weet.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:49

Okee, eiwitten en aminozuren is wel wat anders dan echte anabolen zoals bodybuilders die gebruiken. Vanuit de fitnesswereld weet ik wat voor ellende die troep kan veroorzaken bij mensen. Verstoorde hormoonhuishouding om maar iets te noemen. Moeten we paarden nu ook al 'opblazen'? Want dat is wat je dan doet.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:21

Ik denk niet dat er veel veeartsen zullen zijn die 2 jarigen zonder een gegronde, medische reden Anabolen steroiden inspuiten.
Er zijn genoeg spieropbouwende supplementen in de publieke handel te verkrijgen om je paard een gespierder uiterlijk te geven.

Mijn paard heeft ooit een aantal weken een anabolesteroide kuur gehad van de veearts omdat hij door zijn rug was gegaan op het land (lang verhaal).
De dierenarts geeft zo'n kuur niet zomaar.
Eerst zijn er nog vele andere medicijnen en behandelingen geprobeert.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:33

miekelover schreef:
ik had het vandaag aan de DA gevraagd en die zei ook dat het helemaal nergens meer om ging. laat lekker rustig je 3 jarige paard spieren opbouwen op de normale manier.

kijk als het medisch nodig is oke. maar niet zo maar gaan voeren

anabolen voer je niet,maar word door een veearts ingespoten.
ik heb wel een vermoeden over welk paard het gaat.
en zoals ik dat paard ken dan kan die best een opkikkertje gebruiken.
vond het als jong dier al een vaatdoek.
maar,ik zou geen anabolen gebruiken(karakter verandert er tijdelijk door,heb het met mijn eigen paard ook meegemaakt)
maar vitamine E en selenium als je dan per sé wat wil geven.
3 jaar,ach,laat het dier op z'n gemakje sterker worden,veel training aan de longe en wat minder in het zadel.
de stal is vlakbij het bos,ga lekker daar een paar keer per week heen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:41

dit vind ik zelf wel raar, Verward net in training Nagelbijten / Gniffelen
laat zo'n beesie eerst even zelf 'spieren' opbouwen Nagelbijten / Gniffelen

zelf heb ik het bij mijn paard(8jaar oud) wel gedaan, dit nadat hij anderhalf jaar onder het zadel was. achterhand was niet genoeg ontwikkelt(veulenprobleem) zei de DA, en we hebben op aanraden van DA hem 1x ingespoten met annabolen ( in de kniebanden,achterbeen). sinds dien gaat het super. maar dit ook met extra achterhand trainen,(balkjes lopen, verzamelen) idd zijn karakter werd uhm,erg pittig Vork en meneer was al een hengst

dus zelf heb ik er goeie ervaringen mee, maar met een 3 jarig paard? nee zou ik zeker niet doen Nagelbijten / Gniffelen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:47

mijn vriendin spoot het in haar paard om inderdaad spieren erop te krijgen,dit was alleen om medische redenen.
het paard was op leeftijd,39,en viel s'winters erg terug ondanks goed voeren.
ze heeft het drie winters gedaan ,het hielp zeker,alleen toen het moment daar was het dier in te slapen,bijna 40(trouwens niet slecht voor een paard wat op hoog nivo had gesprongen tot haar 25 jaar...)had de da drie x de normale dosis nodig om haar in te laten slapen.....hij begreep er niets van....ik wel...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:57

Sterker nog, ons paard kreeg op erg jonge leeftijd anabole ingespoten, dit om meer kracht te kunnen opbouwen.
Afschuwelijk en nu 15 jaar later zit hij mooi met de gabkken peren..alles draait om geld en steeds vroeger presteren. Wat is er mis met een jaar langer wachten denk ik dan.
Ik heb een 2 jarige, die heeft een groeiachterstand van bijna een jaar door verwaarlozing..geen haar op mn hoofd die eraan denkt hem anabolen te geven, zodat hij aub maar wat sneller bijtrekt en ik eerder erop kan stappen. ipv 2 jaar in de opfok, blijft hij er gewoon een jaar langer. ipv met 4,5 inrijden, wacht ik nog gewoon een jaar langer. Als hij dat nodig heeft, waarom niet.

Nu vind ik niets mis met wel overwogen voedingskeuze, maar dan puur aan vitamines en mineralen en niet voor de mens zn lol. Bedoel, op zo'n jonge leeftijd al aan die gein beginnen, omdat de meeste paarden met 3 jaar al onder het zadel zijn en diegene dat ook wilt? nee..

keuringen onder het zadel..ook steeds vroeger. maar het is de mens die dit in stand houd hoor, wij zelf wilen steeds meer en steeds vlugger, steeds hogere eisen..en ik vind dat in sommige gevallen best triest.

Nu moet ik wel zeggen, heb het nu over onze eigen ervaring met de anabolen inspuiten. Bij de TS denk ik dat het om voedingssupllementen gaat waar dit in verwerkt zit. Hoe dat in zn werk gaat exact heb ik geen verstand van, dus kan daar niet over oordelen..maar de reden waarvoor het gegeven wordt, daar kan ik dan weer niet bij mt mn hoofd.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:49

Veel mensen weten ook niet wat voor elende anebolen kunnen geven als het niet onder streng dokterstoezicht word gegeven. Het veranderen van karakter was al een paar keer genoemd. Hart problemen is ook vaak bij verkeerd gebruik van anebolen. Het hart is namelijk ook een spier die door die troep steeds groter word, totdat het te groot is om het bloed goed rond te pompen en een fatale hartaanval alleen maar afwachten is.