De beste voeding .

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

De beste voeding .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:56

Hallo mede bokkers. Haha!

Wat denken jullie dat de beste voeding is voor paarden ?
Ik zelf denk :

- gemaaid gras , 144 uur per week [ 6 dagen ] .
- kruiden wei , met verschillende goede planten die ze dan wel kunnen uit zoeken. 24 uur per week.
- In winter voer en als ze flink lopen ook gewoon aanvullend voer . [ biks , 1 tot 2 keer per dag ]
- 1/2 Plakken hooi in de winter per pony.
- Als tussendoortje : verschillende dingen , de ene keer een worteltje , en de anderen keer een soort slobber [ wees creatief ] .
- 1 keer in de 1 of 2 maanden een rauw ei door het voer [ behalfe als je paard daar niet tegen kan en b.v daar exceem van krijgt. ]

Die van mij krijgen bijna alles van dit bovenste .

Liefs Sanne..

TokioH

Re: De beste voeding .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:33

mijn pony krijg momenteel halve schepper gerstemix s'morgends + s'avonds en s'avonds een plakje hooi meer heeft hij echt niet nodig. wrm gemaaid gras bijvoederen? heeft ie niet genoeg aan de weide?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:47

Gemaaid gras is heel erg gevaarlijk! Niet meer voeren!
Als gras is gemaaid dan begint het na enkele uren te gisten, en daar kunnen paarden flinke koliek van krijgen.
1 tot 2 plakken hooi is te weinig. Een paard heeft 1 tot 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Voor een pony van 400 kg is dat gemiddeld 6 kilo per dag.
Vervang het gemaaide gras door hooi en je zit al dicht in de buurt bij de ideale voeding Lachen

Rauwe eieren zijn ook niet goed voor een paard. De vertering van een paard is daar niet op gebouwd, paarden zijn planteneters, eieren horen daar niet bij.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:50

Ik snap niet waarom je er een rauw ei door doet? Voor het glimmen ofzo?
Lees ook heel vaak dat mensen groente aan de paarden voeren, snap echt niet waarom ze dat doen. (Behalve op aanraden van de DA oid.) Er is toch gewoon paardenvoer? Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:28

Hahha , met gemaaid gras bedoel ik de weide die gemaaid is. Clown

Dat rauwe ei 1 in keer in de maand , of minder vaak , goed voor de vacht [ glimmen ].

Groenten krijgen die van mij ook maar dan meer als snoepje , maar ze vinden het volgens mij echt fijn om dan weer iets anders te krijgen en dan weer iets anders .
En fruit , en tarwezwemelen , ik denk dat afwisselijk goed is , als je maar een de zelfde basis voer hebt. [ basis : gewoon weide gang dus gras , en in de winter biks en veel hooi. ]

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:37

Die van mij staan niet veel op een volle wei en krijgen dus flink wat hooi van goede kwaliteit. Verder krijgen ze een hand safe and sound met daardoorheen een volledig supplement. Daarnaast hebben ze nog een liksteen. Hier doen ze het tot nu toe goed op.

Chiara_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:45

Mijn pony Krijgt : S'morgens een half pak hooi + 2 grote blikken Pavo Cerevit ( krachtvoer) + wortels + snoepjes , S'middags nog een half pak hooi + paardenkoek , S' avonds terug een half pak hooi + 2 grote blikken Pavo Cerevit ( krachtvoer ) + wortels + snoepjes + mini - paardenkoekjes . En een liksteen is altijd ter beschikking ! Is dit wel genoegg ?? Bloos

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:09

Chiara_x schreef:
Mijn pony Krijgt : S'morgens een half pak hooi + 2 grote blikken Pavo Cerevit ( krachtvoer) + wortels + snoepjes , S'middags nog een half pak hooi + paardenkoek , S' avonds terug een half pak hooi + 2 grote blikken Pavo Cerevit ( krachtvoer ) + wortels + snoepjes + mini - paardenkoekjes . En een liksteen is altijd ter beschikking ! Is dit wel genoegg ?? Bloos

Uum.. Eerder een beetje er te veel.. Bloos

Wat voorn pony heb je ? en ik hij niet tonnetjerond ?

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:43

pavo voer.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:18

Chiara_x schreef:

Dit lijkt me een beetje veel voor een pony,,
x

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:33

Goed ruwvoer is je basis. Liefst hooi, kuil geeft nogal eens problemen door eiwitten en het fermentatieproces dat door het inpakken opgang komt.
Ga uit van 1 à 2 % van het lichaamsgewicht aan ruwvoer per dag.
Gras is niet altijd goed paardenvoer meer helaas. Veelal is het gekweekt en bemest voor productiekoeien en die hebben veel meer nodig dan een paard. Ook is het gras vaak te eiwitrijk en te arm aan cellulose (waar een paard de vluchtige vetzuren uit aanmaakt die voor de energie zorgen). Mesten met kunstmest maakt de ellende nog groter, door snellere groei wordt het gras slapper en minder rijk aan mineralen.
Basisvoer is hooi + (beperkt) doorgeschoten gras + liksteen + vers water.
Daarbij kan je extra energie voeren als dat nodig blijkt. Omdat een paard gemaakt is op het verteren van cellulose is veel commercieël voer ongeschikt. Dat bestaat nl voornamelijk uit melasse=suikers en zetmeel (wordt omgezet in suikers). Bijvoeren kan beter met bietenpulp, zemelen en eventueel lijnzaad(olie) + een goed vit./min. supplement.
Dat een paard in de winter wat afvalt (ong. 10%) is niet zo erg. Zorg wel voor veel hooi, aangezien dat ervoor zorgt dat het paard zichzelf warm kan houden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:01

VSW-->VS

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:04

Topics over wat goed voer is of wat voer jij je paard zijn hier al vaker langsgekomen. Daarom hier een slotje.