Hoeveel en wat voor voer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonWL

Hoeveel en wat voor voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 17:21

Hoi,

Hoeveel moet een paard eten?
Binnenkort komt er een paard bij ons te staan.
Wat moet een paard eten en hoeveel?
Ik zat te denken aan:

octend: Hooi
middag: ??
avond: brok maar welke?

Kunnen jullie helpen Bloos ?

-xxxx-

CoRiNa1983

Re: Hoeveel en wat voor voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:42

dat is geheel afhangkelijk van het paard het ene heeft meer nodig als het andere maar ik vind het een beetje weinig wat jij wil gaan voeren. het is per paard verschillend ik zal erbiij zetten wat mijn paard te ten krijgt maar je moet eigenlijk eens op de site van pavo de voedings wijzer invullen dan krijg je een beetje een beeld wat een paard nodig heeft. tevens kun je vaak ook advies krijgen in de winkel waar jeje voer koopt. succes.

mijn paard krijgt b.v. dit is ook op advies van een voedingsadviseur.
paard is 1.63m en 8 jaar oud en ik rijd haar ongeveer 4 a 5 keer per week.

ze staat van ongeveer 10 uur sochtends tot 6 uur sanonds buiten op de wei.

ze krijgt sochtends: rond 8 uur
0,5 kilo brok en 0,75 kilo meusli van cavalor en en twee plakken hooi

ze krijgt savonds rond 8 uur
0,5 kilo brok en o,75 kilo meusli van cavalor en twee plakken hooi

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 17:45

Dat is niet wat ik wil gaan voeren maar zo ongeveer.
Daarom vroeg ik het ook aan jullie.

Ik ga wel kijken op de pavo voedingswijzer.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:50

van wie is het paard? Zal de eigenaar niet weten wat hij te eten krijgt??

Die van mij staat op de wei. 24/7. En die krijgt als ik rij nog zo'n hele schep muesli ( wel speciaal voor paarden op rust, met weinig energie.. Ze is nogal druk, maar ze wou maar niet aankomen.. )
Verder rijd ik nou vrij weinig..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:55

Het is inderdaad verschillend per paard, en ligt ook aan de bouw en de training.

Paarden hebben 1 tot 2 kilo hooi nodig per 100 gram lichaamsgewicht.
Hoe groot is het paard? Een paardje van 1,60 zal zo'n 500 kilo wegen, en zou dus gemiddeld 7,5 kilo hooi per dag nodig hebben.
Dit hooi kun je verdelen over de hele dag; 2 kilo 's morgens, 2 kilo 's middags en 3,5 kilo 's nachts.
Ik ga er trouwens vanuit dat het paard wel elke dag op wei komt.
De hoeveelheid brok ligt helemaal aan hoeveel het paard moet werken, en of hij moet bijkomen, afvallen of op goed gewicht is. Dat moet je zelf uitproberen, en kun je niet op internet vinden.
Een paard dat geen tot licht werk doet, zonder over- of ondergewicht, mag 's morgens en 's avonds een kwart kilo basisbrok of muesli hebben. In totaal dus een halve kilo per dag.
Meestal wordt na het rijden dan nog een halve kilo (kruiden)muesli bijgevoerd.
Die pavo voedingswijzer vind ik niet goed werken. Daar wordt vaak veel te veel voer voorgeschreven, en te weinig ruwvoer. (Sja, logisch, die denken ook aan hun eigen beurs, en willen graag veel verkopen)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:29

Tja, ligt helemaal aan het paard. Als voorbeeld:
onze E (450 kg), krijgt smorgens 1 schep muesli en 1/2 schep gemengde haver. Dan de wei op tot ca. 17.00 uur. Op stal krijgt ie hooi. Dan rijden en daarna weer 1 schep muesli en 1/2 schep gemengde haver. Rond 22.30 uur flink wat hooi en een 1/2 schep luzernebrok. In de wintermaanden krijgt ie smiddags in de wei nog extra hooi. Ons paard (600 kg) krijgt smorgens 2 scheppen muesli, dan de wei in. Rond 17.00 uur op stal en hooi. Na het rijden 1,5 schep muesli en een 1/2 schep booster. Rond 22.30 uur hooi en 1/2 schep lucernebrok. In de winter dito hooi in het middaguur op de wei.

Mentbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:28

Dit hangt af van zijn/haar grootte, hoeveel je met hem/haar rijdt, of hij op stal staat of in de wei, de leeftijd en wat de buitentemperatuur is. Bij lagere temperatuur zul je meer moeten voeren omdat het hem/haar meer energie kost om de lichaamswarmte -temperatuur op peil te houden. Gemiddeld heeft een paard of pony elke dag ongeveer 2% van zijn lichaamsgewicht aan voer nodig. Hoe minder een pony wordt bereden, des te meer je hem moet voeren met ruwvoer in plaats van krachtvoer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:39

Ik zou zeggen kijk eens wat topics na waar mensen gevraagd wordt wat hun paard te eten krijgt. Daar kun je een richtlijn uithalen Knipoog
Belangrijkste, ruwvoer, ruwvoer en ruwvoer. Brok/muesli is alleen nodig bij flink werk. Anders is een pavokoek of een heel klein beetje muesli met een volledig supplement ter aanvulling voldoende.