NRPS deels AV 24 jr wat bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

NRPS deels AV 24 jr wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 12:28

Hallo allemaal,

De merrie uit mijn profiel, 24 jr oud, met 83% AV, 1.48 m hoog, krijgt bij ons op stal het goedkoopste eten dat er blijkbaar is (zo ben ik onlangs te weten gekomen, staleigenaar is van leverancier veranderd).

Ze krijgt per dag 's ochtends en 's avonds een schep droogvoer, pure buikvulling want daar zit niks in (dat laat ze dus liefst liggen) en een schep krachtvoer (wat er precies inzit weet ik niet, maar het is dus ook niet geweldig want veel stalgenoten beginnen nu bij te voeren omdat hun paarden 'tammer' worden onder het zadel).

Ik heb zelf niet echt iets gemerkt qua gedrag, het is een typische merrie die elke dag anders loopt (de ene dag alert, de volgende dag al dommelend en een derde dag hengstig en niet vooruit te branden tenzij ze haar grote liefde zit om achteraan te hollen, en als ze een sprong ziet gaat ze van enthousiasme er volle gas op af) en bovendien, dankzij dat bloed, soms een extra tandje bijsteekt waar een ander paard het zou laten.

Maar ze is wel slecht uit haar wintervacht gekomen, wat ook aan haar leeftijd zou kunnen liggen. Dus nu ga ik lijnolie bijvoeren op aanraden stalgenoten.
Ook is ze nooit dik geweest, ze staat altijd scherp (net geen ribben te zien, in de winter soms wel als ze niet op de wei mag) omdat het ook een type is dat wat ze eet, omzet in energie en niet in reserve.

Nu mijn vraag: ik vind het slecht uit de vacht komen niet prettig (wat natuurlijk ook aan de leeftijd kan liggen) in combi met de wetenschap dat haar voer dus niet van geweldige kwaliteit is (nl Aldi niveau zullen we maar zeggen). Ik wil niet dat ze tekorten opbouwt. Wat kan ik bijvoeren, voor mijn eigen geruststelling (want op dit moment heb ik qua rijden geen echt probleem), zonder dat ze daardoor in een kruisraket verandert?

Ze staat nu overdag van 8 u tot 5 u op de wei, 2 maal daags krijgen ze bovenvermeld dieet. Elke dag nog wat droog brood of wortelen of appelen erbovenop. Likstenen eet ze niet.

Erna208

Re: NRPS deels AV 24 jr wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:04

Pony's en paarden met veel arabisch bloed kunnen beter schraal gevoerd worden dan vet gevoerd.
Maar het is inderdaad niet prettig als ze slecht (mager) uit de winter(vacht) komen en nu ook de ribben bijna te zien zijn.

Ik heb zelf een volbloed arabier merrie van 17 jaar die Pavo basisbrok krijgt, overdag vele uren op een schrale wei doorbrengt en goed hooi krijgt.
Als extraatje voer ik haar 2x per week bij een zelf samengestelde slobber bestaande uit tarwezemelen, gebroken lijnzaad en een aantal gedroogde kruiden (brandnetel, paardebloem(blad), tijm, kamille, rozenbottel, kleefkruid, goudsbloem, grote klis, echinacea en mariadistel).
Behalve mariadistel, echinacea en goudsbloem zijn deze kruiden als Natuurmix te koop bij de Paardendrogist.
Wij stellen zelf samen en kopen de kruiden bij http://www.makana.de onder kopje 'kräuter'.
In de slobber gaan verder een paar rauwe wortels en/of 1 of 2 appels.
Ik maak de slobber ongeveer 12 uur vantevoren klaar.
Er gaat ongeveer een liter heet water op en dat laat ik wellen onder een theedoek.
Als het afgekoeld is en geweld, geef ik het aan mijn paard.

Ze heeft dan een extraatje waarbij lijnzaad goed is voor de ingewanden en de darmen.
Vele weides tegenwoordig zijn kaal en bevatten geen kruiden meer.
De kruiden hierboven genoemd worden graag nat door de slobber gegeten en dragen bij aan het welzijn van mijn merrie.
De kruiden dragen o.a. bij aan een goede afvoer (oa paardenbloem), bloedzuivering (brandnetel), ondersteuning van de lever (mariadistel), leverancier van vitamine C (rozenbottel), een genezende werking (goudsbloem) en verhoging van de weerstand (echinacea).

Als je geïnteresseerd bent in het gebruik van kruiden, lees dan erover op internet e.d.
Van kruiden liever minder dan meer gebruiken; overdaad schaadt !

Voordeel van zelf samenstellen is dat je kunt variëren al naar gelang de weersomstandigheden, seizoen en conditie van het paard. Knipoog
Mijn merrie doet het er prima op: afgelopen winter kwam ze veel beter uit het haar en was in veel betere conditie dan bij geen 2x per week deze slobber.

Succes !

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 01:42

wij hebben ook wat oudere merries op stal rondlopen met veel bloed Knipoog
de dames doen het prima op onbeperkt hooi en een halve schep onderhoudsbrok...
is ook geen bekend merk maar de paarden doen het er allemaal goed op.
nu lopen ze in de weide, en krijgen ze alleen na de arbeid wat brokken
ohw ja liksteen is altijd aanwezig.

slecht verharen kan ook van wormen komen he..even een keer goed met equest ontwormen.
je kan een vitaminespuit geven of een vitaminepoeder halen wat je over haar voer doet..zo krijgt ze wel alle vitamientjes binnen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 18:34

bedankt voor de adviezen, hier kan ik al wat mee

ik wil haar zeker niet vet krijgen, dat kan ook helemaal niet bij haar! Maar daarom ben ik nu ook aan het twijfelen, dit dieet is schraler dan wat ze vroeger kreeg, en nu verliest ze slechter haar wintervacht. Dat kan aan de leeftijd liggen maar ook aan de voeding...

Het is niet de bedoeling dat ze meer energie heeft, maar wel alle mineralen en bouwstoffen opneemt om gezond en happy te blijven. En ik ben bang dat dit verhaarprobleempje een voorbode is van de aankondiging: baasje, ik krijg van een bepaald iets niet voldoende in mijn voeding.

Vitaminepoeder en kruiden lijken me inderdaad lang niet gek, dus ik duik eens in de literatuur om te kijken wat er is. Er zijn ook een soort koeken van Pavo voor paarden die op de wei staan ter aanvulling, maar ik veronderstel dat dit voor paarden is die verder niks als gras krijgen?

Ontwormingsprobleem geloof ik nooit. Ons ontwormschema op stal wordt samengesteld door onze instructrice en strikt opgevolgd (ze koopt spuiten voor de hele stal en geeft de meeste daarvan ook zelf)