waarom buikklachten van voordroog ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

waarom buikklachten van voordroog ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:15

Hoi,

Wie weet waardoor het komt dat mijn paard niet tegen voordroog kan ? Hij heeft er geen koliek van, maar geeft wel aan dat hij buikklachten heeft ( trappen bij aanraken ).
Zou er wat tegen de doen zijn of is de enige oplossing hooi geven ?

madamX

Re: waarom buikklachten van voordroog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:22

Het probleem zit in de manier van vertering; dit is wel afhankelijk van de samenstelling van de voordroog. Welke grassen zitten erin? Wat was de lengte van het gras? Wanneer is dit gras gemaaid ('s ochtends of 's middags, welke week), Hoe is het gemaaid? Is er vaak geschud? Al deze factoren (en nog een paar) spelen een rol in de samenstelling van het eindproduct en dus ook hoe het wordt verteerd.
Hij reageert dus wel goed op hooi; nu kan je twee dingen doen. Of alleen hooi voeren, of een hele andere partij voordroog proberen (kijken of dat verschil maakt). Moet wel voordroog zijn van een heel andere partij, liefst ook van een heel ander perceel.
Omdat dat laatste moeilijker is te realiseren, lijkt mij de makkelijkste oplossing het paard hooi te geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:26

Ook voordroog fermenteerd iets doordat het in plastic gepakt zit, hierbij onstaat melkzuur. De spijsvertering van een paard kan daar niet goed mee overweg en bij dit paard geeft dat duidelijke klachten. Enige oplossing is inderdaad alleen hooi voeren en zeker de eerst komende maanden. Misschien kan je met de juiste partij voordroog wel weer een deel voeren, maar ik zou er niet op rekenen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:51

Dank je wel voor je reactie !
Op dit moment eet mijn paard alleen gras Haha! Maar in de winter dus hooi of voordroog.
Probleem is dat mijn paard in een pensionstalling staat en dat daar vorige winter alleen voordroog was ( dus ik heb toen zelf hooi moeten kopen ) Ik hoop heel erg dat er dit jaar ook hooi komt !!!

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:29

Waar je ook nog even op moet letten is dat voordroog gevoeliger is voor schimmel dan hooi. Ook schimmel(sporen) kan/kunnen buikklachten veroorzaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:21

Dit heeft mijn paard ook!
Koliek klachten bij het voeren van voordroog maar het is geen koliek. Wel trappen en apatisch gedrag vertonen, niet fijn vinden als de buik wordt aangeraakt.
Als ik hooi voer heeft ze nergens last van. Heb verschillende malen toch weer voordroog geprobeerd maar ze kan er helaas niet tegen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:26

mss voordroog speciaal voor paarden proberen?
mijn voordroog is bijna hooi....alleen zit het dan in plastick en is het veel makkelijker te stockeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:49

tengeltje11 schreef:
mss voordroog speciaal voor paarden proberen?
mijn voordroog is bijna hooi....alleen zit het dan in plastick en is het veel makkelijker te stockeren.

Het is paardenvoordroog ! Natuurlijk !
Zo droog dat het net hooi lijkt.

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:05

je moet vooral zorgen dat je geen eerste snee hebt. deze is veel te rijk voor paarden en daar krijgen ze buikklachten van. dus een eerste en 2de snede en iets droger dan normaal gedaan wordt maar daar heb je natuurlijk nie altijd in te kiezen en zie je ook niet als je het koopt. op zich is voordroog niet slecht voor paarden ze eten het zelf graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:47

jonatands schreef:
je moet vooral zorgen dat je geen eerste snee hebt. deze is veel te rijk voor paarden en daar krijgen ze buikklachten van. dus een eerste en 2de snede en iets droger dan normaal gedaan wordt maar daar heb je natuurlijk nie altijd in te kiezen en zie je ook niet als je het koopt. op zich is voordroog niet slecht voor paarden ze eten het zelf graag

Dat klopt idd, maar in mijn geval maakt het niks uit welke snede ik aan mijn paard voer, ze krijgt er gegarandeerd buikpijnklachten van. En lekker vind ze het zeker, ze eet het liever dan hooi. Maar helaas kan ze er gewoon niet tegen.