eet alles op

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

eet alles op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 10:46

als mijn paard een schone stal heeft, dan heeft ze binnen 1 dag al haar zaagsel EN stro opgegeten!!

weet iemand waar ik haar op kan zetten wat ze niet opeet en heeft iemand zijn paard dat miscchien ook

ze krijgt gewoon voldoende eten verder dus daar is niks mis mee!

slipper

Re: eet alles op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:42

Spray er eens azijn op

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:47

Nou, dat azijn zou ik dus niet doen ik zou haar eerder eens op vlas zetten. Mijn monster vrat ook bijna de hele stal leeg maar sinds hij op vlas staat is dat over. Hij neemt wel een paar happen, maar kennelijk komt ie dan tot de conclussie: Dit is vies Misselijk en gaat dan verder net zijn hooi wat op hem ligt te wachten. Vork

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 06:49

Hier net zo één, eet haar stro en krullen ook op. Vlas trouwens dito. Ik sproei nadat ik een nieuwe baal krullen erin heb gedaan met een water/azijn oplossing en zorg dat ze steeds hooi heeft als ze op stal staat. Tot nu toe werkt dit goed.

Enne Uthrick, volgens mij behoort je onderschrift als volgt te zijn:
zeg NIET wat je weet, maar weet wat je zegt Knipoog

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:54

Nee hoor mijn onderschrift klopt gewoon, zou namelijk nogal raar zijn als je niet mag zeggen wat je weet. Nors opkijken
Ik bedoel met mijn onderschrift dat je mag zeggen wat je weet, maar dat je wel weet waar je het over hebt en niet zomaar wat de lucht in slingerd, weet ook op welke manier je dat zegt.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:58

Hoeveel hooi krijgt ze? En hoeveel weidegang?

Op vlas zetten vind ik een spannende optie, zeker voor een paard wat nu haar stal al helemaal leeg eet, vlas kan zeer lelijke koliek veroorzaken.

Mits paard voldoende hooi krijgt zou ik inderdaad ook azijn over het schone strooisel gieten of schoon strooisel mengen door een kleine laag vies zodat het minder aantrekkelijk wordt om op te eten.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:30

Krijgt ze wel genoeg te eten??

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:38

nou ze krijgt 5 keer per dag te eten en ook 3 a 4 keer per dag kuil.

Is dat azijn niet schadelijk voor haar?

Heel erg bedankt voor de reacties trouwens

Oja ze gaat om de dag van 8 tot 5 op het land

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:49

Azijn (gewoon fles natuurazijn halen bij de supermarkt) kan geen enkele kwaad. Een hele stal strooisel al dan niet vlas leegeten is veel schadelijker (koliekgevaar)! Knipoog

5 keer per dag eten en 3 à 4 keer per dag kuil zegt niets over de hoeveelheid en/of dat wel of niet voldoende is.

Zeker voor een paard wat om de dag de hele dag binnenstaat (begrijp ik dat goed om de dag naar buiten hele dag?) zeggen brokken en/of muesli niets dat is een lekker tussendoortje. Ze moet dan juist heel de dag een beetje kunnen knabbelen en heeft daar ook zeker behoefte aan anders zou ze niet haar hele stal leegeten. Bovendien staat ze om de dag wel heel de dag op het land te knabbelen dus de ene dag is dat gewend en de andere dag kan dat niet, je stuurt het een beetje in de war.

Het is niet alleen de hoeveelheid, maar wat en wat is de voedingswaarde en behoefte en dat is per paard heel verschillend.

Het is wel heel jammer dat ze niet elke dag weidegang krijgt, misschien dan korter maar wel elke dag. Nu is haar spijsvertering/ritme dus om de dag anders en haar behoefte en voedingswaarde dus ook.

Ik zou sowieso op de dagen dat ze dan binnen staat als het mogelijk is over gaan op hooi i.p.v. kuil en dan liefst langstengelig hooi van 2e of 3e snee. Daar zit niet zo veel voedingswaarde in dus kun je meer van voeren zonder dat ze "vervet" en dan zoveel dat ze eigenlijk onbeperkt te knabbelen heeft, door het langstelige kauwt ze beter, langer, meer speeksel en is beter voor haar spijsvertering en algehele conditie. Maar eigenlijk nog liever gewoon elke dag naar buiten!

Gr. Marijke

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 16:05

hmm oke, ja ze kan nou eenmaal niet vaker het land op, wel is ze elke dag bezig, ik kom meestal sochtends en savonds, gooi ik haar los en rijd ik haar, of smiddags en savonds. Dus tsja ik ga maar azijn proberen Knipoog

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:38

Heel goed dat je sowieso 2 x per dag wat met haar doet, zeker op de dagen dat ze binnenstaat.

Alleen azijn gaan halen is geen oplossing van het probleem alleen van de uiting of het symptoom. Je moet achterhalen waarom ze haar hele stal leegeet, dat zal gezien haar ritme (dag op de wei dag binnen) niet uit verveling zijn maar eerder uit behoefte.

In plaats van symptoombestrijding (tegengaan stal leegeten d.m.v. azijn) kun je voor het welzijn van je paard beter probleem- of liever oplossingsgericht denken. Waarom eet ze haar stal leeg, heeft ze meer behoefte aan eten/knabbelen, dan proberen of ze met meer hooi (ipv kuil) of zelfs onbeperkt hooi, haar stalstrooisel wel laat liggen.

Succes met het oplossen!

OoTaraoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:38

nou mijn paard had het ook na dat ze koliek had gehad
na haar wortel of appel ging ze aan het vlas
na een boezoek een maand voor haar rug is het weg gegaan
en daarna dat ze trug kwam was het weg
ze stond daar op stro en nou doet ze het nog heel soms
nou staat ze trouwens weer op vlas
en meschien is het wel uit verveeling

succes

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:46

Marijke schreef:
Hoeveel hooi krijgt ze? En hoeveel weidegang?

Op vlas zetten vind ik een spannende optie, zeker voor een paard wat nu haar stal al helemaal leeg eet, vlas kan zeer lelijke koliek veroorzaken.

Mits paard voldoende hooi krijgt zou ik inderdaad ook azijn over het schone strooisel gieten of schoon strooisel mengen door een kleine laag vies zodat het minder aantrekkelijk wordt om op te eten.

of slokdarmverstopping, wat bij nieuwe eigenaren met mijn paard gebeurd is