Voordroog

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 17:05

Mogelijk ga ik mijn paard binnenkort verhuizen van volpension naar doe het zelf (is nog niet zeker trouwens, voor geval mensen het lezen Clown )

Nou zou ik in dat geval hooi moeten inslaan maar dat is allemaal net gehooid en komt dus nog niet in aanmerking. Nou vroeg ik me af of de net gewikkelde voordroog wel al gevoerd mag worden of dat dit ook een paar weken moet liggen?

minkie

Re: Voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:07

nee hoor dat mag je zo voeren. omdat het ingewikkeld is blijft de staat van het hooi het zelfde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 17:13

Gelukkig, ik dacht het al, maar voor ik dat dus straks koop ipv hooi toch maar even vragen voor de zekerheid. Bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:32

Volgens mij moet hooi altijd 10/12 weken rijpen/besterven voordat je paard het veilig kan eten.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:33

ja maar hooi wat ingepakt zit kan niet rijpen. pas als het pak open gemaakt wordt gaat het "verzuren"

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:45

droogkuil moet ook liggen om het gistingsproces zijn werk te laten doen (waardoor het zurig gaat ruiken). Gistingsproces gebeurt zonder zuurstof, vandaar dat balen met een klein gaatje in de verpakking wegschimmelen/bederven. ik meende 6/8 weken, maar dat weet ik niet meer precies... ik ben er zelf vanaf gestapt omdat mijn paard een aantal keer beschimmeld droogkuil heeft gehad en sindsdien koliek ervan krijgt (ook goede droogkuil). Afgezien daarvan is in mijn ervaring van de kleine pakjes 3 van de 5 niet goed; de grote balen moeten in een dag of 3 opgevoerd worden, eigenlijk dus alleen van toepassing vanaf ca. 10 paarden. ik zou op zoek gaan naar 'oud' hooi Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 20:05

Oud hooi is echt niet meer te vinden, er is groot tekort aan hooi. Er is net gehooid dus het hooi heeft ook even nodig en tja, paard zal toch moeten eten Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:09

Ik zou het risico echt niet nemen en geen vers hooi voeren. Ook voordroog broeit nog iets na in het plastic n.l.
Mijn hooiboer raad het in elk geval af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:24

Urielle schreef:
Oud hooi is echt niet meer te vinden, er is groot tekort aan hooi. Er is net gehooid dus het hooi heeft ook even nodig en tja, paard zal toch moeten eten Haha!

? Als ik op marktplaats kijk kom ik toch aardig wat hooi tegen, ook van 2007 en dus meteen te voeren.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:30

Jade schreef:
Afgezien daarvan is in mijn ervaring van de kleine pakjes 3 van de 5 niet goed; de grote balen moeten in een dag of 3 opgevoerd worden, eigenlijk dus alleen van toepassing vanaf ca. 10 paarden. ik zou op zoek gaan naar 'oud' hooi Lachen

ik voer mijn 2 paarden ook grote ronde balen. hier doe ik ong. 3 weken mee en het gaat helemaal op zonder dat het verschimmelt. Dus het kan wel!
het ligt er aan hoeveel energie de boer er in heeft gestoken voordat het in het plastiek gaat. nu heb ik iemand gevonden die het wel 4 keer schud dus het is bijna net zo droog als hooi in een pak gegaan. En verschimmelt daardoor toch minder snel.
Eerder had ik wel eens een pak bij een koeienboer maar die redde het niet 3 weken. dan kon ik toch iedere keer 1/4e weggooien omdat het veel natter was.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:59

Jade schreef:
droogkuil moet ook liggen om het gistingsproces zijn werk te laten doen (waardoor het zurig gaat ruiken). Gistingsproces gebeurt zonder zuurstof, vandaar dat balen met een klein gaatje in de verpakking wegschimmelen/bederven. ik meende 6/8 weken

Klopt helemaal.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:03

Er is wel hooi te vinden van vorig jaar maar dat is over het algemeen wel wat prijziger. Voor 6 weken moet het te overzien zijn toch?
Ik zou hoe dan ook NOOIT kuil, voordroog of hooi geven dat niet 6 weken heeft gelegen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:25

minkie schreef:
ik voer mijn 2 paarden ook grote ronde balen. hier doe ik ong. 3 weken mee en het gaat helemaal op zonder dat het verschimmelt. Dus het kan wel!
het ligt er aan hoeveel energie de boer er in heeft gestoken voordat het in het plastiek gaat. nu heb ik iemand gevonden die het wel 4 keer schud dus het is bijna net zo droog als hooi in een pak gegaan. En verschimmelt daardoor toch minder snel.
Eerder had ik wel eens een pak bij een koeienboer maar die redde het niet 3 weken. dan kon ik toch iedere keer 1/4e weggooien omdat het veel natter was.

ik heb nav een stalhouder die bij hoog en bij laag volhield dat het voeren van beschimmeld kuil geen kwaad kon 'want mensen eten toch ook schimmelkaas' Rolleyes een keer contact opgenomen met een voedingsdeskundige verbonden aan faculteit diergeneeskunde in utrecht; zij raadde het af om het meer dan 3 dagen te laten liggen, mede omdat je niet alle schimmelsporen in zo'n pak direct ziet. op het moment dat er een hoek van het pak beschimmeld is kunnen de schimmeldraden door het gehele pak lopen en moet je eigenlijk de hele baal weggooien. Overigens kreeg de gehele stal daar (ca. 40 paarden) die balen opgevoerd, en hoewel de meesten er wel iets boller bij stonden dan normaal, was mijn paard eigenlijk de enige die er genoeg last van had om de veearts erbij te halen. Meeste stallen waar ik heb gestaan geloofde de stalhouder ook niet van dat dat van droogkuil kon komen, want 'het is toch net hooi', waarna ze het toch uit wilden proberen en ik mijn paard in 3 dagen weer als een ballonnetje op zag zwellen
maargoed, to the point, dat is wat mij verteld is, en adhv mijn ervaringen ben ik niet meer zo enthousiast over kuil, maar het wordt nog zat gevoerd en gaat ook grotendeels goed blijkbaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:01

Tja, veel paarden kunnen het zonder problemen eten.
Mijn pony kreeg er eerder zachte mest door.
Helaas is mijn merrie allergisch voor schimmels en bacteri"en in hooi, us ook ik zal van de winter voordroog moeten voeren.
Ben wel van plan het zo droog mogelijk in pak te laten zetten. Op die manier hoop ik het stofvrije van voordroog te hebben, maar wel bijna hooikwaliteit.

Mensen waar ik gereden heb hadden ook wel zulke balen en als je die balen dan los maakte, dan viel het gewoon uit elkaar en was het net hooi. Heel fijn spul!

Overigens zou ik ook even op zoek naar hooi van 2007 of voordroog van 2007. Nog genoeg te krijgen hier!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:17

joyce B schreef:
Helaas is mijn merrie allergisch voor schimmels en bacteri"en in hooi, us ook ik zal van de winter voordroog moeten voeren.
Ben wel van plan het zo droog mogelijk in pak te laten zetten. Op die manier hoop ik het stofvrije van voordroog te hebben, maar wel bijna hooikwaliteit.

je kan ook pakken lucerne of lucerne in combinatie met gehakt hooi of stro overwegen, oa te koop van dodson & horrell

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:47

ja, alleen is dat wat lastig als je 4 paarden dag en nacht buiten hebt lopen Tong uitsteken

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:56

Wij krijgen van de leverancier altijd te horen dat het net gewikkelde voordroog minimaal 6 weken moet liggen voordat je het kunt voeren.
Als je dit verse spul voert heb je kans op diarree, gaskoliek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 07:19

Dan gaat het dus ook geen voordroog worden. Enfin, heb een adresje gevonden waar ze hooi van vorig jaar hebben dus vanavond even gaan halen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 07:19

tamary schreef:
Urielle schreef:

? Als ik op marktplaats kijk kom ik toch aardig wat hooi tegen, ook van 2007 en dus meteen te voeren.

Ik woon niet in Nederland dus ik heb niks aan Marktplaats Lachen