Houdbaarheid hooi

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

my_angel

Houdbaarheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 18:46

Ik kan 40 balen hooi à 200 kg van goede kwaliteit kopen voor 15 € per baal incl. thuis brengen.
Nu gebruik ik er per jaar maar 13 à 15 balen en zou dus genoeg voor 3 jaar hebben.
Maar houd ik het 3 jaar goed?
Het staat overdekt maar de stal is aan 1 kant open.

Wie kan mij meer vertellen?
Bedankt en groetjes uit het zonnige zuiden, Martina

madamX

Re: Houdbaarheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:10

Over het algemeen wordt aangenomen dat hooi maximaal 3 jaar houdbaar is. Hiermee bedoelt men dat het hooi maximaal voor 3 jaar energiewaarde heeft.
Dat heeft te maken met het verlies van energiewaarde in het hooi. Als er veel energiewaarde in het gras zit, dan is het hooi waarschijnlijk ietsje langer houdbaar; omgekeerd is het hooi korter houdbaar. Je geeft aan dat het hooi 'van goede kwaliteit is'; misschien verstandig om dat toch op papier te zien dmv een analyse. Dan weet je zeker wat de energiewaarde is. Als je de energiewaarde weet kan je de houdbaarheid berekenen: per jaar gaat 20% droge stof verloren en ongeveer 30% energiewaarde; als je het iig droog maar luchtig opslaat (niet onder plastic bv).
Na 3 jaar eten de paarden het nog steeds maar de energiewaarde is dan hoogst waarschijnlijk nihil. Ook kan je bij lange opslag problemen krijgen met muizen in het hooi.
Overigens zou je misschien tussentijds wat balen kunnen verkopen?

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 06:51

Hartelijk dank voor je uitleg.
Ik hoef niet de hele partij te nemen maar daar de prijs zeer netjes is en de kwaliteit vele malen hoger is dan een deel van wat ik afgelopen winter had dacht ik misschien voor 3 jaar te kunnen kopen.

Een analyse gaat niet lukken omdat 1 ik er zo heen ga en 2 hier (klein dorpje in zuid-frankrijk) is vertrouwen in elkaar heel belangrijk. Hij staat zeer goed bekent en is mij door meerdere aan geraden, bovendien stond zijn vrouuw er op dat ik het meteen ging bekijken ed.

Nogmaals hartelijk dank!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:10

ik zou niet voor 3 jaar hooi kopen.
Voor ruim een jaar kom je een heel eind en dan kan je het jaar erop weer voor ruim een jaar inkopen als je er al doorheen bent.
De kwaliteit kan om meerdere redenen achteruit gaan tijdens het bewaren, niet alleen de normale achteruitgang in voedingswaarde. Stof, vocht, zuurstof, ongedierte etc hebben allemaal invloed.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:20

@ joyce B Thanks voor je advies.
Ik heb iets meer gekocht dan ik nodig heb in een jaar/winter zo weet ik zeker dat ik genoeg heb zelfs als ik er nog een paardje bij krijg.
En volgend jaar koop ik weer nieuwe, Zo weet ik zeker dat de kwaliteit goed is!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:38

Reken maar 1,5jr voor het behouden van pakjes hooi... Ze worden dan ook stoffig en zit weinig/niks meer in...