Paard eet heel veel stro HELP

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nano05

Paard eet heel veel stro HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:28

Sinds 1.5 maand woon ik in Drenthe en heb ik mijn 2 kwpn'ers aan huis staan. Sinds een paar weken staan ze van 's morgens 8.30uur tot 's avonds 21.00uur buiten in het land. Voor ze naar buiten gaan krijgen ze allebei een plak hooi en allebei 3/4 bikt en 1/4 muslie. 's avonds weer hooi en zemelen en 1/3 biks en om 23.00uur nog een beetje hooi. Nu gaat het vooral om mijn 3 jarige KWPN'er ruin. Hij is zo'n viespeuk, poept in zijn eetbak, drinkbak of tussen de tralies van zijn weefrek in. Zijn mest die in zijn stal terechtkomt schopt en plet hij door zijn hele stal heen. Nu eet hij ook nog bijna al zijn stro op. Heb geprobeerd om veel stro in zijn box te gooien, ben nu bezig met een klein laagje stro, omdat hij het toch opeet en zo verschrikkelijk vies maakt. Niks helpt.

Heeft iemand de gouden tip voor mij, dat hij iniedergeval niet zijn box leegeet. Ik wil niks over de stro heengooien wat echt schadelijk is voor hem.

Polaris

Re: Paard eet heel veel stro HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:29

Overgaan op zaagsel/vlas? Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:30

misschien overstappen op vlas? dat kan hij niet eten Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:31

Meer hooi en van goede kwaliteit voeren. Hij verveelt zich duidelijk, want als ik het zo lees lijkt het niet alsof hij te weinig voer krijgt. Je kan dus ook een speelding ophangen of iets anders om de verveling tegen te gaan.
Meer hooi en betere kwaliteit is al stap 1 Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:31

Een fles azijn over het stro heen sprayen met een waterspray-fles...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:32

Vlas kunnen ze ook eten hoor, mijn pony wil dat nog wel eens doen. Dat rondlopen in de stal en poepen in drinkbak ken ik ook van mijn pony. Mijn oplossing? 24/7 buiten laten staan, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat niet willen. Bij mijn pony helpt het dus gewoon perfect. Hij verveelde zich op stal en ging daarom gefrustreerd rondlopen en in zijn emmers poepen.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:33

Ik kijk even mee want die van mij is ook net een varken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:33

Nickeltje schreef:
Een fles azijn over het stro heen sprayen met een waterspray-fles...

werkt dat echt? Mijn pony eet ook stro.. Laatst stond ze vast bij een strobaal in de buurt en ze nam er zo een hap uit. Ze staat ook genoeg buiten, heeft altijd hooi en ze krijgt ook genoeg brok!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:36

Wij hebben altijd op onze vlas een plakje stro om ze lekker bezig te houden en dat mogen ze dus op eten.
Maar een tijdje geleden heeft er eentje een lichte koliek aanval gehad en mocht helemaal niks eten. Ze werd enrom ongelukkig van de muilkorf en de hoefsmid gaf deze tip.
We hebben over de hele stal dit uitgesprayd en zijn er bij gebleven. Ze nam een klein hapje nadat ze er kritisch aan geroken had en vond het echt heel erg vies... Overdag konden we haar zonder muilkorf op stal laten staan zonder dat ze het stro op at...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:38

Tja, sommige paarden eten stro alsof het patatjes zijn... zo lekker vinden ze het! Helaas voor mijn paard die altijd buiten staat, ook 's winters, overgegaan op zaagsel. Ze staat 's nachts nl. binnen. Het is over en ze verveelt zich gelukkig niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:42

Hier de eigenaresse van nog een varken Clown

Mijn paard eet dus ook al zijn stro op, maar hij drinkt ook nog eens heel veel, en ook dat moet er weer uit Vork

Mijn paard stond dus in zijn eigen mest en zeik, en schoon stro lag er niet meer.
Doordat de laag zo dun werd, kreeg hij zelfs doorligplekken op zijn benen.
Nu staat mijn paard op vlas, en krijgt dagelijks 2 kleine plakken stro en veel hooi hooi.
De laag vlas omdat het super absorbeert, en een bodem om op te liggen.
Stro en hooi als ruwvoer, en gelijkertijd bezigheidstherapie..

Ik moet zeggen dat hij nu wel iéts schoner blijft..

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:44

Bij ons op stal zijn we ook overgegaan op vlas.
En inderdaad veel/goed hooi voeren.

Bij ons staat ook een paardje dat een speelbal in zn box heeft met een schepje voer erin.
Dit om verveling tegen te gaan.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:54

Thanks voor jullie reacties:

@joopiexx: Een speelbal heeft hij in zijn box hangen
@Flew: In de nacht zijn ze binnen, omdat mijn andere kwpn'er het niet trekt om 's nacht buiten te staan, heel moeilijk om er 1 buiten te laten en de andere binnen te zetten, overigens stel ik het elke dag een kwartier uit, maar ze willen 's avonds echt dolgraag naar binnen.
@femmefatale1:Ook die van mijn drinkt heel veel, dus ja, ook hij staat in zijn eigen zeik helaas. Dus we kennen allebei de geur 's morgen Knipoog. En hoe hij er zelf uitziet.
@joopiexx/Allejandro: Vlas/zaagsel vind ik niet zo'n goed idee, maar vriendin haar paard had bijna elke week koliek, tot een paar maanden geleden, toen was het zo ernstig, naar Utrecht gegaan, toch doordat haar merrie kuil at.
- Volgens mij heb ik een goeie kwaliteit hooi.

Maar met azijn kan ik wel eens gaan proberen.

Verder nog tips?

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:49

mijn merrie deed dit ook altijd alles vies maken en opvreten. dit heeft ze op 2 verschillende stallen gedaan, eerste stal kregen ze gewoon te weinig hooi en geen weidegang ben hier dus ook vrij vlug weggegaan, 2de stal kregen ze weidegang en meer hooi en ging een stuk beter , nu staan ze thuis en is ze bijna de schoonste van ze alle 3 oplossing echt veel en goed hooi, en ik ben overgestapt op 3 x voeren ipv 2 ze krijgen nu rond 7 smorgens muesli en hooi met beetje lucerne, rond 2 uur muesli met hooi, en dan rond 9 muesli met veel hooi en beetje lucerne heeft hier wonderen verricht

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:20

Als je paard veel stro eet komt hij ruwe celstof tekort. Je kunt het beste aan een leverancier (pavo of havens ) of je voerman even vragen wat je paard te kort komt. Ik zou hem een of twee scheppen geplette gerst per dag geven en kijken of het minder wordt.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:24

ik heb hier ook een stro eter Vork ik heb van miserie (ze werd super dik) overgeschakeld op vlas. het is nog altijd een grote eter hoor, op de wei is ze de enige die constant graast en nooit eens rust Vork

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:36

Guess1 schreef:
Als je paard veel stro eet komt hij ruwe celstof tekort. Je kunt het beste aan een leverancier (pavo of havens ) of je voerman even vragen wat je paard te kort komt. Ik zou hem een of twee scheppen geplette gerst per dag geven en kijken of het minder wordt.

Dit heb ik al eerder bij de DA geinformeerd, dit is lang niet altijd het geval. Ook in mijn geval niet. Dus dit zou helaas niet de oplossing zijn.

Azijn helpt overigens ook niet Boos!