hoe veel hooi moet ik geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

hoe veel hooi moet ik geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:47

Er staan bij ons 2 paarden gestald, maar we vinden het toch een beetje moeilijk om te bepalen hoe veel hooi ze moeten krijgen. We hebben 1 groter paard en een pony. De pony is 28 jaar, ze is erg dun (ingevallen flanken) en hooi is ze niet gek op. We geven haar 's ochtends 1,5 kilo biks en 2 kruiwagens hooi. Daarna gaan ze naar buiten, maar ze kunnen nog niet te lang naar buiten omdat ze nog moeten wennen aan alles en er veel fructanen in het gras zitten. Dus dat moeten we opbouwen. Ze staan nu 1 week bij ons. 's Avonds krijgt ze ook 1,5 Kilo biks en 1 à 2 kruiwagens hooi. Het andere paard is volgens mij 8 jaar en heeft een goede bouw. Het is een actief paardje. Ze krijgt 's ochtends en 's avonds 1 kilo biks en 's ochtends en 's avonds 3 kruiwagens hooi.
Is dat voldoende?? Hoe veel kruiwagens hooi raden jullie aan?

Groetjes

moonfish13

Re: hoe veel hooi moet ik geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:50

hoeveel plakken heb je het dan over?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:53

Je zou kunnen overwegen om de oudere pony van 28 slobber te gaan geven ipv brok, dit is een betere dikmaker dan de brok. Hoe is het met het gebit gesteld van de oudere pony? Wil deze daarom misschien niet zo graag hooi eten?
Hooi is ruwvoer en dat kunnen ze eigenlijk nooit te weinig krijgen, zeker als de weidegang nu nog beperkt is!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:54

Moeilijk te zeggen hoeveel kruiwagens.. ligt er natuurlijk aan hoe hard het opeen zit..
Eigenlijk geldt voor hooi: 1 tot 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht. Voor een smalle pony zou ik zeker 2 kilo aanhouden.
Voor een pony van 500 kilo is dat dus 10 kilo hooi, dat is een klein baaltje.
Ik heb bij mij paard vaak een hele baal in de stal gehangen. Gewoon aan de touwtjes vastknopen aan de tralies. Dan kunnen ze de hele dag wat eraan plukken. En alles wat ze niet opeten laat je hangen voor de dag erna.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:06

meggiemeg schreef:
Je zou kunnen overwegen om de oudere pony van 28 slobber te gaan geven ipv brok, dit is een betere dikmaker dan de brok. Hoe is het met het gebit gesteld van de oudere pony? Wil deze daarom misschien niet zo graag hooi eten?
Hooi is ruwvoer en dat kunnen ze eigenlijk nooit te weinig krijgen, zeker als de weidegang nu nog beperkt is!

De tandarts was voor een korte tijd terug nog bij die paarden geweest, omdat die pony dus haast niks wou eten, maar de tandarts dacht wel dat er een paar tanden los zaten. Dat is mij tenminste verteld door die eigenaren. Ik heb ze ook aangeraden om slobber of luzerne te gaan halen, want hun wouden eerst muesli gaan halen, maar dat heb ik hun afgeraden, omdat ze daar zo druk van worden.

Je kunt hier heel moeilijk aan kleine balen hooi komen. Hier heb je alleen die grote silo-balen, want dat gebruiken die boeren hier toch alleen maar. Het is wel behoorlijk fijn gedrukt. Maar nu weet ik dat ik 1 à 2 kilo per 100 kilo moet geven, dus dan kan ik het een beetje berekenen. Bedankt!!

Groetjes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:05

onbe[perkt hooi. dan kunnen ze zelf weten hoeveel.
en anders zou ik precies zoveel voeren dat bijd e volgende voerbeurt er nog een klein beetje ligt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:57

Ik zou ook gewoon onbeperkt hooi geven

Blossom_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:30

Lekker onbeperkt hooi geven!!