VoedingsCalculator

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

VoedingsCalculator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:54

Ligt het aan mij of keurt een voedingscalculator nooit goed wat je voert?
Hoe kan je ingodsnaam zorgen dat je paard genoeg energie binnenkrijgt zonder teveel kalium te voeren?
Ik gebruik deze voedingscalculator http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/voeding.cgi
Maar alls ik zo zie wat er uitkomt zou ik echt gaan denken dat ik er niks van kan en een paard niet bij mij ingoede handen is.
Moet ik het erg nauw nemen wat ze zeggen of niet?
Want ik begrijp er geen hout van.
En ik snap het all zeker niet alls anderen er wel positief uitkomen.
Want ik wil dacht eens kijken of ik wel goed voer.
Maar het is gewoon waardeloos.
En wat voor wijzigingen ik ook maak het blijft waardeloos.
Mischien alls er iemand is die er wel positief uitkomt kan die mij advies geven?
Of kan iemand mij gerust stellen dat ik het niet zo nauw moet nemen?

TNT

Re: VoedingsCalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:12

ik denk niet dat je je moet vastpinnen op zo'n calculator, je moet gewoon kijken naar hoe je paard eruit ziet en daarop voeren, ik heb hem voor de grap even ingevuld en nu blijkt volgens hun dat mijn paard over veel te veel van krijgt , lees bij alle vitamine en mineralen zou mijn gemiddel 180% tot 900% !! van de dagelijks behoeft krijgen en mijn paard krijgt bijna alleen maar hooi en stro te eten, staat nog niet op het gras, twijfel dus sterk aan deze calculator

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:26

Of de genoemde voedingscalculator goed werkt weet ik niet; wat ik wel weet is dat die van PAVO onbetrouwbaar is.
Zelf gebruik ik voedertabellen, opgesteld door o.a. 'Lelystad'. Deze tabellen zijn samengesteld uit gemiddelden en jarenlang onderzoek; ieder paard is natuurlijk anders maar het is wel handig dat je weet wat de gemiddelden zijn. Zo kan je gauw zien of je erg afwijkt van deze gemiddelden en op die manier weet je of er iets mis is.
Wat je eigen paard nodig heeft hangt samen met een aantal factoren, zoals beweging, huisvesting, leeftijd, ras, etc. etc. Voeren = kijken naar je paard maar tabellenboekjes/richtlijnen zijn wel handig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:23

probleem met voercalculators is dat ze toch van gemiddelden en standaard info uitgaan ,
bij pavo voer ik altijd te weinig brok en te veel hooi
bij PN doe ik het ook niet goed ,
en ga zo maar dor,

wat madamX aangeeft doe ik zelf in grote lijnen ook
alleen op den duur doe je dat al weer bijna uit het blote hoofd en idd je kijkt puur wat dingen na als referentie ,
en natuurlijk meten is weten
dus laat je hooi af en toe eens checken zodat je echt weet wat je voert

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:20

Sonja_vR schreef:
...laat je hooi af en toe eens checken zodat je echt weet wat je voert

Van 'af en toe' is hier geen sprake; ik laat elke partij ruwvoer analyseren. Bodemmonsters worden hier eens in de 4 jaar gedaan; elke partij organische mest wordt bemonsterd en wekelijks worden er grasmonsters genomen omdat de samenstelling van het gras wekelijks varieert.
Btw is deze werkwijze goedkoper dan het níet te doen.
En ik vind het knap dat je de waardes uit je hoofd kent, ondanks dat ze elk seizoen verschillend zijn.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:56

Ok dus ik ben niet de eenige die volgens de voedingsmeter te veel vitamine en mineralen voert.
Volgens de meter zou ik niet eens 1 kilo hooi of gras mogen voeren.
En dat gaat met 24/7 weidegang erg moeilijk.
En ik was dat ook niet vanplan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:02

er loopt een topic over. door mij gestart. ook over voedingscalculators...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:20

madamX schreef:
Sonja_vR schreef:
...laat je hooi af en toe eens checken zodat je echt weet wat je voert

Van 'af en toe' is hier geen sprake; ik laat elke partij ruwvoer analyseren. Bodemmonsters worden hier eens in de 4 jaar gedaan; elke partij organische mest wordt bemonsterd en wekelijks worden er grasmonsters genomen omdat de samenstelling van het gras wekelijks varieert.
Btw is deze werkwijze goedkoper dan het níet te doen.
En ik vind het knap dat je de waardes uit je hoofd kent, ondanks dat ze elk seizoen verschillend zijn.

argh, word af en toe zo moe van je he :p
ja ik ben nu eenmaal knap Clown
ik hoef die waardes uit de tabellen idd maar 1 keer te zien en ik heb ze in de kop zitten , dus even checken , en klaar voor weer een jaar
en af en toe checken , als ik een partij voer insla is dat voldoende voor het hele seizoen , dus hoe ik idd maar af en toe te checken , want naar gelang het ligt wil het nog weel eens een beetje varieren

bodem analyse is idd ook handig.