Dikmaker gezocht,met zo min mogelijk energie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_R

Dikmaker gezocht,met zo min mogelijk energie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:42

Ik ben op zoek naar een brok/supplement (liefst brok/kruidenmix) waar zo min mogelijk energie in zit.

Hij kan namelijk wel wat kilootjes extra gebruiken,maar van muesli e.d wordt hij zo druk!
Dus die vallen af Lachen

Heeft er iemand een suggestie?
Want dit kan zo ook niet langer...

Sonja_vR

Re: Dikmaker gezocht,met zo min mogelijk energie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:15

wat krijgt ie nu per dag?

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 15:09

's ochtends 1 kilo biks,1 forse plak hooi
tussen de middag 1 kilo biks,forse plak hooi + 1/4 granen met lijnzaadolie
's avonds 1 kilo biks,2 forse plakken hooi Lachen

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:12

Maisvlokken of maismeel bijvoeren!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:14

Inderdaad, hoe eet hij zijn hooi makkelijk of niet? Die van mij vreet heel pak per dag leeg namelijk en is dat ook echt wel nodig (Hooi moet op, word ouder, kuil genoeg")

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:14

Hier iemand met hetzelfde probleem!
Ik heb haar ook mais gevoerd maar dat is bij mij niet goed afgelopen.. haar gedrag veranderde er heel negatief van en ze had koliekaanval gehad...
Nu hadden we maisolie gebruikt.. het helpt een beetje (en ze gaan er heel erg van glazen Tong uitsteken )
Nu staat ze op het land en heeft ze een grasbuik maar nogsteeds wel kan je haar ribben zien..

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:16

Misschien kuil hooi? Die van mij wou ook geen hooi eten en toen ik hem kuil gaf zag ik hem groeien... Je ziet nog een beetje ribben, maar lang niet meer zo erg! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:17

Je hebt ook Muesli waar weinig energie in zit, even vragen bij de welkoop/boerenbond/paardenspeciaalzaak.

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:18

Hoi
die van mijn kan ook niet tegen muesli met haver wordt ie hyper van maar zou van pavo muesli celevit gebruiken daar zit niets in en elke dag 1 kg slobbe bij voeren en veel hooi
nou dan komt ie wel wat kilo's bij
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:18

Kun je hem niet op het gras zetten nu?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:26

Maismeel (wel goed natmaken/laten weken voor het voeren!).

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:17

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:47

Ik heb ook even maismeel bijgevoerd, maar mij werd het afgeraden om de darmen dat niet goed schijnen te kunnen verwerken en kans op koliek vergroten.
Daarnaast werd mijn paard er ook lastiger van had ik het idee...

Ik ben toen meer muesli gaan voeren (basismuesli zonder haver, suikerarm/vrij) en meer kuil.
Ik kon toen merken dat ze aan begon te komen.
Nu staat ze elke dag ook nog 4 uurtjes op het gras en dat kun je heel duidelijk zien, daar is ze echt hard van gegroeid!

MonsterInc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:53

hoi wij hadden op advies ( ook een druk paard die al teveel enerie had ) luzerne bijgevoerd , gewoon een paar handjes door het brok heen elke dag en een kopje zonnebloem olie ( advies veearts ) en heeft super geholpen , binnen een paar weken zag je al duidelijk verschil , !
en het paard word er niet drukker van ,
wij hadden een grote zak van 25 kilo .

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:56

Ik begrijp niet dat hier op bokt altijd gelijk 'maismeel' wordt geroepen als er om een dikmaker wordt gevraagd. Mais is eenzijdig en slecht verteerbaar voer, dus niet geschikt voor paarden. In meelvorm is het al iets beter verteerbaar, maar dan nog mineraalarm, verkeerde verhoudingen en veel te rijk aan zetmeel.

Dikker voeren doe je altijd met ruwvoer. Gras is het [naam], anders goede kwaliteit hooi of droge paardenkuil. Je kan ook een emmer luzerne met granenmix bijvoeren, of geweekte bietenpulp met zemelen, vooral als je paard slechte tanden heeft (oud). Daar kan ook wat zonnebloemolie doorheen.
Voor de ts: maak er eens onbeperkt ruwvoer van. Of vraag om een betere kwaliteit. Ga verder eens het hele rijtje langs waarom je paard te dun is. Tanden, wormen, stress, genoeg voer maar kwaliteit slecht, verkeerde verhoudingen in het voer, probleem met de vertering/mest etc. Is het dier nu alleen te dun, of structureel?
Kruidenmelange van Pavo worden ze niet heet van maar zet wel aan, verder zijn er verschillende struktuurmixen van allerlei merken wat je er naast kan voeren. Een paar keer in de week slobber kan ook een positief effect hebben. Maar als je een stuk weiland kan regelen met een goede kwaliteit gras, zou dat vast het meeste effect hebben.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:43

Bedankt allemaal voor de goede reacties!
Hier kan ik wat mee doen.

Hij kan iedere dag maar heel even het land op,aangezien hij niet bij de rest van de paarden mag en ik hem ook niet alleen achter wil laten ivm over het hek springen als hij gezelschap mist Knipoog
Dus zodra de rest van de paarden binnen staat laat ik hem buiten Lachen

Hij krijgt nu:
's ochtends 1 kilo Havens Basissport + forse plak hooi
's middags 1 kilo Havens Basissport + forse plak hooi + 1/4 Hippostar Reform Granenmuesli met 50 ml lijnzaadolie
's avonds 1 kilo Havens Basissport + 2 forse plakken hooi

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:48

Misschien is bietenpulp een idee?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:31

Er bestaat ook muesly zonder haver, daar worden ze toch niet druk van

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:20

Ik lees hier meerdere malen over kuil bijvoeren. Wij konden een paar weken terug geen hooi meer krijgen en toen is ons een groot pak kuil verkocht. Zelf twijfel ik of dat wel zo goed is. Net als de TS heb ik een paardje wat ik maar niet op peil krijg, je blijft zijn ribben zien. Het liefst geef ik ruwvoer maar nu zitten we met zo'n enorm pak kuil, als we het uit elkaar trekken dan komen we erg veel witte plekken tegen, dat dit niet goed is begrijp ik ook wel, maar ik durf het niet onbeperkt te voeren en heb de indruk dat dit heel eiwit rijk is. Omdat het een ouder dier is (18) en ik heb gemerkt dat hij steeds gevoeliger wordt op zijn ingewanden weet ik niet meer wat ik er mee aan moet. Hij is het afgelopen jaar wel 4x ziek geweest. 3x koliek gewoon van de stress, omdat ik met onze merrie naar buiten ging en hij achter moest blijven terwijl er nog een andere haflinger achterbleef waar hij mee groot geworden is en vorige week heeft hij in een gigantische wolkbreuk gestaan, daar is hij echt ziek van geworden, de veearts moest er aan te pas komen. Wie kan mij adviseren of ik nu dat kuilvoer onbeperkt mag geven, hij vindt het nl. best lekker.

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:10

Mais (meel,vlokken) ! werkt bij mijn pony goed Lachen

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:15

Ja dat had ik ook eerst voor ogen maar dan lees ik weer dat voor koliek gevoelige paarden mais geen aanrader is en we hebben het nog niet kunnen vinden in de winkels, Welkoop in Losser en Denekamp (boerenbond) verkopen het niet en ook de voerhandelaren in ons dorp verkopen het niet.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:21

Ik ga het eens proberen met Cavalor ProBreed...is eigenlijk voor dragende merries en merries met veulens die wat extra's nodig hebben..maar volgens de staleigenaresse doen de paarden het er heel goed op Haha!

Dus hij krijgt er een halfje van bij iedere dag...ben benieuwd Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:48

staroo schreef:
Ik lees hier meerdere malen over kuil bijvoeren. Wij konden een paar weken terug geen hooi meer krijgen en toen is ons een groot pak kuil verkocht. Zelf twijfel ik of dat wel zo goed is. Net als de TS heb ik een paardje wat ik maar niet op peil krijg, je blijft zijn ribben zien. Het liefst geef ik ruwvoer maar nu zitten we met zo'n enorm pak kuil, als we het uit elkaar trekken dan komen we erg veel witte plekken tegen, dat dit niet goed is begrijp ik ook wel, maar ik durf het niet onbeperkt te voeren en heb de indruk dat dit heel eiwit rijk is. Omdat het een ouder dier is (18) en ik heb gemerkt dat hij steeds gevoeliger wordt op zijn ingewanden weet ik niet meer wat ik er mee aan moet. Hij is het afgelopen jaar wel 4x ziek geweest. 3x koliek gewoon van de stress, omdat ik met onze merrie naar buiten ging en hij achter moest blijven terwijl er nog een andere haflinger achterbleef waar hij mee groot geworden is en vorige week heeft hij in een gigantische wolkbreuk gestaan, daar is hij echt ziek van geworden, de veearts moest er aan te pas komen. Wie kan mij adviseren of ik nu dat kuilvoer onbeperkt mag geven, hij vindt het nl. best lekker.

Je moet even opletten met kuil dat je geen 'koeienkuil' hebt, maar kuil voor paarden.
Dat is minder nat en groen (en ruikt ook minder heftig) en is ook minder rijk...
Het is meestal nog wel rijker dan hooi, maar je kunt dat prima voeren.
Ik heb zelf wel nu de hoeveelheid brok omlaag gedaan nu ze kuil krijgt en een paar uur per dag in de wei staat...

edit: die witte plekken, is dat schimmel?
ik haal altijd alle schimmel eruit als ik een baal openmaak, voer dat absoluut niet, en als een hele baal slecht is (ik heb kleine baaltjes) gaat 'ie terug en krijg ik een nieuwe...

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:06

Ja die witte plekken zijn idd schimmel maar die haal ik er wel uit natuurlijk, denk bijna dat ik kuil voor koeien heb al weet de man bij wie het gekocht is dat we het voor de paarden nodig hebben, weet niet eens dat er koeien- en paardenkuil bestaat, kuil is kuil dacht ik altijd,ik vind het er vrij bruin uitzien en het ruikt behoorlijk scherp.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:01

bietenpulp, olie, onergie kern mix, slobber, muslie zonder, maismeel, meer ruwvoer. Er is zat