mijn paard likt zand .

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

mijn paard likt zand .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:24

sorry voor de onhandige titel .

Mijn paard staat nu sinds een maand buiten .
Voorheen stond ze op pension met op dat moment geen weidegang of iets dergelijks .
Nu heeft ze een ruime stal van 3 bij 4 met grote paddock eromheen van 10 bij 8 en gaat overdag sochtends paar uur de wei op .
Dit moeten we weer langzaam op gaan bouwen want mevrouw houd niet zo van de wei .
na een paar uur is ze het beu en begint ze te rennen en stopt pas als je dr binnenhaald .
Laatst heb ik wat ontsnapte ponys opgevangen en 2 daarvan bleken wormen te hebben dus haar weiland moet even rust hebben en gemaaid worden .
Nu vind ze het op de paddock staan totaal geen probleem en ik zorg er gewoon voor dat ze continu ruwvoer heeft .
Alleen vandaag zag ik haar iets doen wat ik drnog nooit heb zien doen .
De paddock ligt vol met gehakseld hout van de bomen een laag van 15 cm .
Nu haalde ze de laag hout met haar neus opzij en ging met haar tong aan het zwarte zand likken wat eronder ligt .
Toen ik ze wegstuurde bij dit plekje maakte ze gewoon een niewe .

waarom doet ze dit heeft ze een tekort van iets ofzo .

Zal even haar voerschema neerzetten die in 10 jaar dat ik haar heb niet veel verandert is;

Sochtends : halve kilo basisbrok en kuilvoer .
Smiddags : 1 schep natte zemelen wortel of appel erbij en kuilvoer .
Savonds : halve schep basisbrok en kuilvoer .

Ook heeft ze een natuurlijke zoutsteen hangen .

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waarom ze dit nu ineens doet .
en of ik iets aan haar voerschema moet veranderen .

PercyLeen

Re: mijn paard likt zand .

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:26

Het paard dat ik rij doet dit sindskort als ik haar opzadel in de binnen manege..ze begint eerst de bakrand schoon te likken en gaat vervolgens verder met het zand..ben ook benieuwd wat de reden kan zijn

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:30

Mijn merrie heeft dit ook gedaan, op aanraden van de hom. DA heb ik haar de mineralen van Subli gevoerd (paarden welke zandlikken kunnen een tekort aan mineralen hebben en gaan daardoor zandlikken).
Merrie krijgt nu standaard mineralen bij haar voeding en heb haar geen zand meer zien likken (ook niks aan mond en/of tanden te zien van aarde/zand).

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:32

meer paarden doen dit zand heeft toch iets lekkers ofzo ik weet het niet presies. wel meot je op letten voor zand koliek en zijn verschillende medicijnen voor maar je kan ook gewoon lijnzaad olie geven. om te kijken hoeveen zand er al in haar darmen zit kan je de poep opvangen in een emmer met water. dan wachten tot de poep opgelost is of uit elkaar gevallen is en dan langzaam leeg gooien en kijken of er zand op de boden licht. ligt er zand op de bodem raad ik ej aan toen bij de paarden drogist iets te halen voor zand eters.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 07:32

bedankt voor jullie tips .
welke mineralen soort kan ik het beste nemen .
of is het beter om andere brokken te geven .
ze krijgt nu de basisbrokken van subli .
voorheen voor ze naar de wei kwam kreeg z havens basisbrokken .
maar aangezien dat hier in de buurt niet te krijgen was ben ik overgegaan op subli .

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:26

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze het doen als ze last van hun maag of darmen hebben (zeiden ze tegen mij toen mijn verzorgpaard het deed, die had uiteindelijk een bacterie in zijn maag of darmen...). Er is toen een homeopaat langsgekomen en die had daar ook weer druppels tegen. Nu doet hij het niet meer...

Je met idd in de gaten houden dat ze geen zandkoliek krijgt. Je hebt een middel om het zand uit de maag te halen (sandclear volgens mij). Dit werd bij mijn verzorgpaard afgeraden omdat hij nogal gevoelig is, maar misschien kan het bij jou paard wel helpen....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:00

VSW-->VS

xjeanbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:33

Ik heb wel een keer gezien dat paarden met koliek zand likken,, maar ik zou het neit weten:)