Wat nou precies voeren ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Wat nou precies voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:13

Mijn paard is bijna 2 en dus nog vollop in de groei. Op de plek waar ik nu sta krijgen ze sinds een maand geen brok meer en ik zie dat hij toch wel wat magerder word.

Hij loopt elke dag op de kale wei en ook nog eens een halve dag op de langere weide. (langer gras) Ze krijgen over de hele dag hooi, het is een baal van 100 kilo en die is in 3 dagen op (4 paardjes shet, fjord, quarter/haf mijn paard en een draver/arabier) Maar sinds kort krijgen ze ook geen hooi meer of heel weinig, nu ben ik het daar niet mee eens.

Wat zou ik mijn knol moeten voeren ?

(Ze krijgen wel regelmatig appels, penen of een stukje brood maar dit zal niet veel schelen)

dorientjuh

Re: Wat nou precies voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:16

Nou, gewoon weer hooi gaan voeren? Dat is het beste wat je kunt doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:17

Ja dat heb ik ook al gevraagd aan de 'baas' maar die zegt dat het niet nodig is, als ik dan zeg dat ze dat wel nodig hebben en zeker omdat hij nu in de groei is is het niet waar.

Waarschijnlijk gaan we binnekort naar een andere stal waar hij wel brok en hooi krijgt, maar wil het hier nog even proberen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:36

Kan niemand mij nou echt goed advies geven waar ik eventueel iets mee kan, een naam van voer hoeveel er van gegeven moet worden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:07

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:22

Dapy schreef:
Mijn paard is bijna 2 en dus nog vollop in de groei. Op de plek waar ik nu sta krijgen ze sinds een maand geen brok meer en ik zie dat hij toch wel wat magerder word.

Hij loopt elke dag op de kale wei en ook nog eens een halve dag op de langere weide. (langer gras) Ze krijgen over de hele dag hooi, het is een baal van 100 kilo en die is in 3 dagen op (4 paardjes shet, fjord, quarter/haf mijn paard en een draver/arabier) Maar sinds kort krijgen ze ook geen hooi meer of heel weinig, nu ben ik het daar niet mee eens.

Wat zou ik mijn knol moeten voeren ?

(Ze krijgen wel regelmatig appels, penen of een stukje brood maar dit zal niet veel schelen)

door de leeftijd etc zou hij het naar alle waarschijnlijk heel goed 24/7 op de weide met langer gras kunnen
en dat is voor jonge dieren ook gewoon ideaal
lekker op het gras, de hele dagen knagen en lekker groeien
is dat gras er niet de hele dag, dan zul je hooi bij moeten gaan voeren
dat is en blijft de beste optie
zelf hooi bivoeren, ik kan me voorstellen dat dat niet gaat lukken zoals hij nu staat , dit omdat je dan de rest van de groep ook bij aan het voeren bent

je zou grasbrok bji kunnen gaan voeren
dagelijks 1 tot 3 kilo (langzaam aan opvoeren vanaf 1 kilo, dit spul moet wel geweekt worden Ja )
is niet ideaal, maar het is wel een tijdelijke oplossing totdat je idd een andere plek hebt weer ze wel aan zijn voedingsbehoefte voldoen, of dat de pensioneigenaar het licht ziet

andere opties zijn eventueel een gehakselde grasmix (agrobs pre alpin kijk op http://www.agrobs.de )
of eventueel lucerne (hoewel ik voorkeur geef aan gras opties ipv lucerne)