Na weidegang 's avond nog hooi/kuil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Na weidegang 's avond nog hooi/kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 21:54

De paarden lopen bij ons op stal nu 's morgens in de paddock (met hooi/kuil) en gaan van 4 uur tot ong 8 uur 's avonds de wei in.
Als ze binnen komen krijgen ze hun krachtvoer en dan de volgende ochtend op stal ook weer krachtvoer voor ze naar buiten gaan.
Ik geef mijn merrie 's avonds op stal ook nog kuil, de staleigenaar geeft zijn paarden meestal geen hooi meer omdat ze dan al zoveel gras hebben gegeten. Ze staan op vlas en ze hebben wel een pluk stro om te knabbelen.

Geef ik mijn merrie nu teveel en kan ik ook beter het kuil achterwege laten 's avonds of kan ik beter minder krachtvoer laten geven en dan wel de kuil 's avonds nog?

ellepel

Re: Na weidegang 's avond nog hooi/kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:25

een paard is van oorsprong gemaakt om eigenlijk de hele dag door kleine beetjes te eten.
eigenlijk moet je dit zo goed mogelijk nabootsen dus Knipoog

vorig jaar stond mijn pony de heled ag op de weide, kwam rond 6 uur op stal en kreeg daar een halve voerschep muesli en een dikke plak hooi.
wij voeren hooi met wat minder voedingswaarde er in zodat de paarden dus veel van kunnen eten,wat weer heel goed voor ze is.

ik weet niet wat voor kuil jij voert en of dat veel voedingswaarde bezit?

brok mag van mij altijd,in het gras zit nou eenmaal niet alles in wat ze nodig hebben...
als je kuil hebt wat niet zo "vet" is kun je daar best van voeren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 22:34

Het is geen super nat kuil, dus ik denk dat het mee valt hoe rijk het is.
Ik geef kuil vanwege haar luchtwegen, dus ik ga liever niet over op hooi als het niet nodig is...
Die pluk kuil 's avonds blijf ik denk gewoon geven, lijkt me prettig om nog wat te knabbelen te hebben, ze moet er alleen niet te dik van worden inderdaad...
(want ze moeilijk als ze van de winter rond te houden was zo hard gaat het nu... Haha! )

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:37

Waar die van mij staat krijg hij 's ochtends zijn krachtvoer ong 3/4 biks daarna gaat hij vaak de wei op rond 9 uur of 10 uur. dan gaat hij om 6 uur of 7 uur ;s avonds naar binnen waarhij weer 3/4 biks krijgt en hooi ligt dan al klaar inde box. dat geef ik hem dan voor de helft en de andere helft echt voor de avond dan heeft hij later nog wat te knabbelen.

Denk dat het niet veel kwaad kan hoe jij het doet. Maar wat ellepel ook al zegt het hangt ook wel van de voedingswaarde af Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:31

dat hangt idd van de voedingswaarde af. Als je ziet dat je paard op gewicht blijft, dan zeker doen. Wordt je paard echt te zwaar, dan kun je beter alleen het stro bijgeven.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:45

van 4u tot 8u is echt niet lang hoor, en dan krijgen ze dus na 8u tot 's morgens helemaal niks meer (alleen wat stro)
ik zou toch zeker ook nog wel wat hooi/ kuil voeren als ze op stal staan.
sommige paarden staan gewoon 24/7 in het land, en eten dus dag en nacht door, en dan zouden jullie paardjes van 4uurtjes op de wei al teveel krijgen? zeker als ze niet te dik gaat worden gewoon bijvoeren

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:51

Je paard heeft dus van 8 uur s morgens tot 8 uur s avonds ruwvoer tot zijn/haar beschikking als ik het goed begrijp. Dat is 12 uur per dag. Ik zou dus zeker s avonds (liefst zo laat mogelijk) nog ruwvoer geven, naast het 'knabbelstro'. Paarden zijn, zoals hier al eerder gemeld, tenslotte gemaakt om de hele dag door te snacken.

Als voorbeeld: mijn paard krijgt 3x per dag (7 uur, 18 uur en 22 uur) hooi of kuil en staat van 8 tot 6 in de wei.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:26

ik geef my way savonds als hij naar binnen komt ookgewoon nog kuil bij,want is het gras bij ons op stal zit echt niks in..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:28

Bij ons staan ze van 10.00-19.00 uur in de wei en krijgen 's avonds nog kuil.
Ook krijgen ze krachtvoer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:50

ik zou 's avonds nog wle wat geven
niet overdadig, maar wel dat ze nog wat te doen hebben snachts
nog een optie is half kuil en ne plakje stro

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:53

Hooi is echt heel belangrijk voor een paard, het houd het spijsverteringssysteem op gang, is langzaam verterende vezels en dus ook het kacheltje voor het paard. Mijn paard staat 24/7 buiten, en heeft ook dan nog de beschikking over kuil. Dus gewoon lekker doorgaan zoals je nu al doet, een boller buikje is niet persé dik, is ook een teken dat het darmstelsel goed aan de slag is. Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:22

Bedankt voor jullie reakties!

Ik blijf dus lekker geven! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:26

Ik geef s morgens hooi en een beetje brok.
Dan gaan ze om kwart over 7 de wei op.
Komen tussen half 7 en 9 s' avonds binnen (ligt er aan of er gereden wordt of niet)
Dan krijgen ze weer hooi en een beetje brok. 's avonds om een uur of 11 nog hooi.

Het is wel minder hooi dan in de winter, maar ze hebben bij mij altijd wat te knabbelen, ehbben ze geen zin laten ze het meestal wel liggen Lachen

Dus idd lekker blijven geven Lachen

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:20

Ik zit met hetzelfde "probleem":
Bij mij op stal gaan de paarden van 8 tot 18u het land op.
'S ochtends en s'avonds krijgen ze wel brok/ musli maar geen hooi.
Ik geef zelf 1x per dag een voeremmer lucerne bij, die ligt dan in zijn voerbak als hij binnenkomt. Meestal is die op als ik s' ochtend weer ga voeren.
Het probleem is dat je volgens de voedingswijzer van Pavo op internet invult (en daar houdt mijn stalhouder zich aan vast, op zich niks mis mee) daar uit komt dat je paard dan geen ruwvoer meer nodig heeft extra. Ook niet als ze op vlas staan.
Ik ben van mening dat dat niet gezond is; ze grazen dan wel 10 uur, maar de 14 uur erna niet.
Ben ik nou truttig dat ik lucerne bijvoer? Ach gut

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:34

Mijn pony's (NRPS & Haflinger) staan van 's ochtends 7 tot 4 uur 's middags op de wei.
De NRPS laten we wel'ns tot 12 uur binnen staan.
Maar die van mij krijgen als ze op stal gaan 1 plak hooi.
Volgensmij kun je niet snel té veel hooi geven omdat ze dit over het algemeen alleen eten als ze honger hebben.
Verder krijgt mijn haflinger 2x per dag 1 hand muesli en mijn NRPS 2x per dag 1 hand muesli en 1 hand bix.
Mijn idee is dus dat je wel 1 tot 2 plakken hooi kunt geven, helpt ook verveling tegen te gaan! Clown

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:37

Wij beginnen smorgens rond 08.00 u met kracytvoer, dan 08.30 u de wei in. Tegen 18.00 u naar binnen, waar al voordroog in de stal klaar ligt. Tussen 19.00 en 20.30 worden de paarden getraind, dan 20.30 u krachtvoer en om 22.30 u weer voordroog.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:42

Dancer krijgt s ochtends een veilingkratje met hooi(goede kwaliteit, ongeveer gelijk aan 1 plak als je de krat niet geheel vol vult)Dan krijgt ie ook een kleine 1/4 graan.

Van half 11 tot half 6 op het land(wat niet zo heel rijk is)en dan s avonds krijgt ie weer een kratje hooi met 1/4 graan.

Als ie werkt krijgt ie nog 1/2 kilo graan extra

Moet wel zeggen hij is bijna 22 Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 02:35

een paard kent geen dag en nacht en moet dus sowieso snachts ook kunnen eten. liefst net zo veel als overdag gewoon. hooi of kuil... ik denk dat dat aan je paard ligt.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:21

bij ons hebben de paarden het hele jaar door onbeperkt hooi. behalve in de wei. maar zodra ze uit de wei weer op de paddock staan hebben ze weer hooi.
dat is ook voor de darmen de beste combinatie. hooi + gras.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:27

Wij voeren ongeveer gelijk aan runningkawa. Voor de eerste voerbeurt 's morgens hooi, dan brok. Rond half acht de weide op (staat veel op dus de paarden groeien goed ervan..) dan rond 19.00 naar binnen, eerst weer hooi en daarna brok. Voor de nacht nog een keer hooi. Ook hier staan de paarden op vlas dus is het heel belangrijk dat ze de hele nacht door wat te knabbelen hebben. De meeste hebben het hooi zo goed als op de volgende morgen als er weer gevoerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:29

Hier krijgen ze sochtens wat biks daarna gaan ze tegen half 8 land in (groot stuk veel gras)
rond 16:30 gaan ze weer op stal en krijgen dan allemaal nog een hoopje kuil voor de avond en nacht.
tegen 17:00 word er nog eens biks gevoerd.
ze staan op stro maar zo hebben ze wel altijd wat te eten Lachen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:31

Ja, als ze 's avonds weer op stal komt na een hele dag weidegang ligt er altijd nog een berg hooi en biks/musli om lekker op te eten. Soms eet ze het ook niet op omdat ze dan te vol zit, en voor 's ochtends gelt hetzelde! En voorderest staat ze op stro om lekker op te knabbelen.

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:35

Die van mij krijgen 's ochtends een plak hooi met wat krachtvoer, daana vanaf uurjte of 9 tot 6 het land in en 's avonds weer wat hooi en krachtvoer. Nou moet ik wel zeggen dat het land niet veel voedingswaarde heeft

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:41

Die van mij krijgt sochtends eerst der krachtvoer dan gaan ze even de de paddock in na 30 min gaan ze het land op tot een uurtje of 8 en krijgen ze weer krachtvoer met plak hooi

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:49

die van mij gaat om 8.00 naar buiten ongeveer en 's avonds rond 20.00 weer naar binnen en heeft altijd nog een beetje hooi in de box liggen om aan te knabbelen voor de nacht!