Mensen die lucerne als compleet ruwvoer geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rozzy

Mensen die lucerne als compleet ruwvoer geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 23:21

Hoi,
Ik heb een pony van nu 29, door omstandigheden willen wij hem graag op lucerne hebben. Kan dit gewoon als volledig ruwvoer gegeven worden of moet er nog hooi/kuil bijgevoerd worden? Zijn er meer mensen die dit doen en hoe bevalt het? Lachen

Dani_

Re: Mensen die lucerne als compleet ruwvoer geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:49

Gedroogde lucerne ís hooi.

Maar wat zijn de omstandigheden? Dat hij wel lucerne eet maar geen hooi? Als ik vragen mag...

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 01:55

voor zijn luchtwegen zijn we eerst over gestapt op kuil. Helaas is mijn pony de enige op stal die dit krijgt dus dit konden we niet houdbaar houden en moesten nog bijna volle pakken weggooien. Toen werd ons door iemand lucerne aanbevolen Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:12

VSW-->VS

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:13

lucerne heb ik geen ervaring mee, maar als voordroog niet kan, waarom geen hooi natmaken dan?

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:41

Lynn_Nikita schreef:
lucerne heb ik geen ervaring mee, maar als voordroog niet kan, waarom geen hooi natmaken dan?

Dit is een goed idee, je hebt van Hartog ook nog grasmix, misschien is dat nog een optie?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:52

Lucerne is erg stoffig. Ik zou het zeker nat maken voor je het gaat voeren.
Let op met de hoeveelheid die je geeft. Lucerne bevat veel eiwit en energie. Zeker bij oudere ponies moet je waakzaam zijn voor bevangenheid.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:55

Zelf heb ik het nooit gedaan, maar heb wel vaker gehoord dat het gebeurt. Bij sport paarden dus denk niet dat het kwaad zou kunnen.

Wel rekening houden met de eiwitten enz natuurlijk.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:57

Als je pony het eet, zou ik ook kiezen voor nat hooi, misschien met een beetje lucerne erbij. Simpel om de reden dat ze van hooi langer kunnen knabbelen, omdat je met de dosering van Lucerne wel een beetje op moet passen. En krijg je die kleine baaltjes kuil, die vaak bij voerboeren worden verkocht, ook niet opgevoerd als je de baal gelijk na aankoop goed uitschudt?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 18:44

Melanie5: op de verpakking staat, stofvrij Knipoog

De eiwitten pas ik inderdaad mee op, de energie is niet zo erg. Hij is nog erg fit en rijd er nog wedstrijden mee dus die kan hij wel kwijt Lachen

Heb in ieder geval een pak staan nu, hij vind het lekker en heb hem vandaag wat gegeven om te kijken hoe en wat. Heb het nog in combinatie gegeven.

Nat hooi ben ik niet zo kapot van; met kort weken zitten alle voedingsstoffen er nog in maar is niet al het stof er uit en met lang weken zijn naar mijn idee de stoffen er wel uit, maar gaat de voedingswaarde weer ver achteruit. Verder heb ik het geprobeerd, maar hij vind het niet lekker.

Sientje: nee, helaas. In de winter wel denk ik, maar met het verse gras waar ze nu op staan krijgt hij maar erg weinig.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:47

ga anders voor die van subli ipv die van hartog.
Hartog gebruikt melasse en subli gebruikt olie (of het inderdaad geheel plantaardig is zoals op de verpakking staat aangegeven laat ik nu even buiten beschouwing).

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:53

Je heb van hartog ook compact gras. Zit in een baal van 20 kg. Volgens Hartog kunnen ze dat onbeperkt eten. Wij doen dat niet omdat we een "veel" eter hebben en de baal binnen een paar uur is verdwenen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:00

De ervaring die ik met lucerne heb zowel van Hartog als van Subli, is dat het stoffig is, althans veel gruis en dat stoft. Maar je kan het ook nat maken en dat deed ik, ik roerde het water door de lucerne die ik in een emmer voerde, niet te veel water. In het begin at hij het moeilijk, ze moeten er aan wennen. Die van Hartog is zoe, maar veel melasse voeren zou ik niet doen.

Lucerne is goed spul, daar worden ze minder snel bevangen van dan van hooi/kuil omdat het veel minder suikers bevat. Eiwitten is niet erg en ik vraag mij af of gedroogde lucerne wel zo veel eiwitten bevat.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:52

Ik heb dit even voor je van de hartog site gehaald:

"Indien men uitsluitend Lucerne-mix voert (dus verder geen hooi of kuilgras) is het in verband met de calcium-fosfor verhouding aan te bevelen om fosforbevattende voeding bij te voeren, bijvoorbeeld granen."

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:38

ik voer mijn fjord al zeker 2 jaar lucerne van hartog en doet het daar super op.
Hij heeft luchtwegproblemen en bij een hap hooi heeft ie daar dagen plezier van(benauwd).
Absoluut geen problemen meer behalve als hij steelt.
ik heb een ander merk geprobeerd een paar weken lang en dat was geen succes, hij werd er dof van en zijn vacht lelijk.
Hij loopt overdag altijd op de wei in de winter en krijgt dan sóchtends en sávonds een hele grote emmer lucerne.
En de lucerne van Hartog is absoluut niet stoffig zoals hier eerder beweerd wordt.
ik zou het anders nooit kunnen voeren.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 00:03

kleppie: ja ik had het ook gelezen, maar hij krijgt een mix met granen bijgevoerd Lachen

ozzy1: ik had ook niet het idee dat het erg stoffig was, wel wat droog. Heb jij gewoon de 20 kg pakken, of de grotere? en hoelang doe je hier mee. Merk dat het vrij snel gaat Nagelbijten / Gniffelen

russel: ik denk dat mijn pony het in het verleden vaker heeft gehad, toen hij het spul had geroken wist hij al precies wat de bedoeling was terwijl mijn 2 jarige me aan stond te kijken of ik wel helemaal goed bij mijn hoofd was toen ik haar een klein handje wilde geven Haha! bedankt voor de info Lachen

de rest ook bedankt!

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:25

ik heb volgens mij de 20 kg pakken.
ik doe nog geen week met 1 pak(dag of 5)
Hij krijgt ook 2 x daags pavo's best en ik voer naar zijn werk.
Verder loopt hij de hele dag op de wei(waar s'winters niet veel opstaat)
Nu krijgt hij dus niets meer!
Al mijn paarden vinden het lekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:41

als je luzerne hebt die behandelt is met olie of melasse dan stuift het niet
eventueel stof is dan gebonden aan het plantje

maar er zijn ook nog andere opties wat betreft ruwvoer Ja

je hebt van verschillende merken grasbrok die je moet weken
gehakseld hooi/luzerne mengelingen
van dodson &horrel heb je een luzerne en een puur gras product
agrobs heeft verschillende grasbrokken en gehakselde mengelingne van puur (kruiden)gras of mengeling gras, luzerne of stro

subli levert ene luzerne die ontstoft en behandelt met soya olie tegen het stoffen

hartog heeft luzerne met melasse toevoeging

en zo zijn er meer opties

je hebt ook luzerne die niet behande;t is met olie of melasse, ook van hartog, dit staat bij het geiten voer geloof ik en dit zijn ook balen van een paar honderd kilo

editje over c/f verhouding
het is idd handig om rekening te houden met de hoeveelheid calcium en fosfor in het voer omdat de verhouding bij luzerne voor paarden scheef ligt
dus granen voeding of een fosfor supplement is zeker aan te raden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:34

Ook aardige optie zijn de bricks van de paardendrogist.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:17

Luzerne moet je niet teveel van voeren, omdat het erg veel calcium bevat. Een paard absorbeert alle calcium die je hem geeft en scheidt vervolgens alles wat 'ie niet nodig heeft weer uit via zijn nieren. Als dit teveel gebeurt kan dit calciumoverschot nierstenen veroorzaken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:32

alleen lucerne als ruwvoer zou ik niet doen. dit met het fosfor/calcium idee wat al uitgelegt is! ruwvoer moet naar mijn idee bijna volledig voer zijn.
zelf voer ik mijn ouwetje in de winter voornamelijk de gras mix van lucerne. dit voert erg lekker en mijn ouwetje doet het er erg goed op Pling dit kun je echt als volledig ruwvoer geven zonder problemen

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 09:18

ik heb van hartog een folder aangevraagd en zag daar idd ook de grasmix in staan. Ik las alleen dat daar kleine brokjes in verwerkt zitten, is het dan niet zo dat ze het erg snel opeten?

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:00

Ik voer die hartog mix ook, dat gaat net zo snel op als de luzerne.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:38

rohotje schreef:
ik heb van hartog een folder aangevraagd en zag daar idd ook de grasmix in staan. Ik las alleen dat daar kleine brokjes in verwerkt zitten, is het dan niet zo dat ze het erg snel opeten?

het zijn niet echt kleine brokjes vind ik.toen ik ze de eerste keer zag vond ik het op van die paardenkoekjes in brokvorm lijken. en er zitten er niet echt super veel in.
echt sneller gaan ze er niet van eten want op dit spul kauwen ze erg lang vind ik. als ik er bij mijn andere pony's er voor de leuk een handje grasmix bij de muesli gooi staan ze veel langer te kauwen Haha!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:54

bedankt voor de info allemaal Lachen

momenteel hebben we een paar pakjes kleine kuil op de kop kunnen tikken. Hij krijgt nu dus kuil met wat lucerne, maar de grasmix is dus zeker iets wat we voor van de winter in de gaten kunnen houden! Lachen