Kan de ribben zien.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Kan de ribben zien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:16

Ik kan de ribben van mijn paard zien, maar ze krijgt wel echt genoeg voer (min. 1 kilo brokken en een ruime halve kilo muesli en ook nog een flinke klomp kuil.).
Afbeelding
hier zie je ze
Afbeelding
hier niet.
de foto's zijn wel in de zelfde periode gemaakt.
Moet ik haar nou meer gaan voeren of niet?
Laatst bijgewerkt door Sodeletuut op 17-05-08 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayaki

Re: Kan de ribben zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:18

Geef je haar wel genoeg hooi? Want dat is hetgene wat een paard nodig heeft, krachtvoer ook wel, maar ruwvoer is erg belangrijk!
[Of kuil, oid]

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:22

Ohja, ze krijgt elke dag ook nog een flinke klomp kuil in haar stal. (zal ff editten)

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:26

Okey,.. Knipoog Ontworm je haar/hem ook goed? Want je zegt dat het nu in deze periode erger is, en ze staat nu denk ik ook meer op het land..?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:28

Ze word regelmatig ontwormd. en ze staat nu overdag in de wei en 's nachts op stal, en volgende maand gaat ze over op 24/7 Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:29

Echt broodmager vind ik je paardje niet, en verder ziet ze er, voor zover zichtbaar op de foto's ook goed uit. Houd het dus nog eventjes in de gaten voordat je haar gelijk gaat volproppen. En een strak wormschema kan natuurlijk nooit kwaad.
Of je paard genoeg te eten krijgt om op gewicht te blijven, hangt van veel factoren af. Hoe oud is ze? En wat voor inspanning levert ze? En dan over het voer: wat is de kwaliteit van de bix, muesli en kuil?
Om je een voorbeeldje te geven: het gepensioneerde renpaard dat bij mij 's winters in de kost is, krijgt per dag 2 kg (sport)bix, een schep muesli, kuil en weidehooi en nog zie ik hem af en toe terugvallen (zit op strak wormschema van de DA, dus dat zal het ook niet zijn). Terwijl mijn ijslanders toe kunnen met een handje brok en dan nog ehm... volslank zijn. Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:31

Sientje schreef:
Echt broodmager vind ik je paardje niet, en verder ziet ze er, voor zover zichtbaar op de foto's ook goed uit.
Ze is ook zo fit al een hoentje en megagezond en levenslustig Haha! Houd het dus nog eventjes in de gaten voordat je haar gelijk gaat volproppen. En een strak wormschema kan natuurlijk nooit kwaad. klopt helemaal
Of je paard genoeg te eten krijgt om op gewicht te blijven, hangt van veel factoren af.
Hoe oud is ze? 4 jaar En wat voor inspanning levert ze? paar keer in de week rijden, niet heel erg intensief, gewoon gemiddeld En dan over het voer: wat is de kwaliteit van de bix, muesli en kuil?bix en kuil heb ik niets over te zeggen, want dat word door de pensioneigenaar gedaan, en ze krijgt pavo nature's best muesli
Om je een voorbeeldje te geven: het gepensioneerde renpaard dat bij mij 's winters in de kost is, krijgt per dag 2 kg (sport)bix, een schep muesli, kuil en weidehooi en nog zie ik hem af en toe terugvallen (zit op strak wormschema van de DA, dus dat zal het ook niet zijn). Terwijl mijn ijslanders toe kunnen met een handje brok en dan nog ehm... volslank zijn. Knipoog

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:33

Mijn pony krijgt ook min. 1 KG biks per dag, en is gewoon goed op gewicht.. [Krijgt ook hooi, of course Knipoog] EN na het rijden nog een handje muesli, of een wortel ofzo, ..
Maar jij zegt dat het een paard is, en als je er gewoon elke dag op rijdt, dan vind ik 1 Kg wel een beetje aan de krappe kant, het is dan wel geen dikmakertje, maar toch..

Ik zie net dat je er niet elke dag op rijdt Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:35

Ik rijd niet elke dag, maar max. 4 keer in de week.
ze is trouwens een e-pony.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:38

Moet zeggen dat dit dier op de foto's netjes slank toont. Ik zou mij om het gewicht geen zorgen maken. Gezien de leeftijd is het wel mogelijk dat zij weer een stukje aan het groeien is en daarom tijdelijk wat meer rib toont.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:39

Een beetje te dun is ook minder erg dan een beetje te dik... Ik vind haar absoluut niet broodmager hoor!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:42

heb je alleen een duo-max wormspuit gebruikt? wil ook wel helpen, misschien een vitaminespuit? misschien niet nodig maar het kan nooit kwaad.. een van mijn shetlanders heeft ook meer een onderbuik en kan je de ribben zien.. ben hier ook al even mee bezig om dit weg te werken...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:42

Maar het is ook dat is het soms zie, maar ze heeft ook een vrij dunne zomervacht dus misschien heeft dat er ook wat mee te maken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:44

brendalover schreef:
heb je alleen een duo-max wormspuit gebruikt? wil ook wel helpen, misschien een vitaminespuit? misschien niet nodig maar het kan nooit kwaad.. een van mijn shetlanders heeft ook meer een onderbuik en kan je de ribben zien.. ben hier ook al even mee bezig om dit weg te werken...

ik geef haar elke keer een andere wormspuit, dat is me aangeraden omdat er veel verschillende soorten wormen zijn en veel verschillende soorten wormspuiten die verschillende soorten wormen bestrijden (snapje? Clown )

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:52

Ik vind je paardje er zo goed uit zien, en ook niet broodmager.
Die van mij kan je ook de ribben zien, maar is echt niet mager ofzo en staat ongeveer 8 uur op een dag op het land. Krijgt nog iets van 3 tot 5 kilo kuilgras, (ochtend en avond) en ook nog eens 1 kg brok incl muesli Tong uitsteken en elke 6 weken word er ontwormd

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:53

dus het is niet zo erg allemaal Nagelbijten / Gniffelen bedankt

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:01

Neej hoor, zolang ze niet meer inslinkt niet neej Knipoog

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:00

Als je deze al aan de magere kant vindt heb je die van mij nog niet gezien Bloos
In de winter kon je ongeveer de ribben tellen Huilen
Ze kreeg 1 Kilo krachtvoer
Een derde tot een half pak hooi
Iedere avond een hooiruif vol met kuilhooi
En nog oud brood en wortels
En toch werd niet echt veel dikker
Volgens de dierenarts lag het er ook aan dat een goede verbranding had ik rijdt er elke dag redelijk intensief op dus ze verbrand ook ongeveer alles
Oja ze wordt ook goed ontwormt en ze krijgt eens per half jaar een dure spuit

Wat wel heel goed helpt is kuil idd maar las dat jouw paard dat ook krijgt
Ik zou me niet teveel zorgen maken als ik jou was.
Van gras worden ze ook weer veel dikker
Mijn pony is nu door het gras gelukkig wel weer een beetje een dikkie Tong uitsteken

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:38

ik vind het wel meevallen hoe mager je paardje is eerlijk gezegd!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:40

Mooi sportmodelletje en een vrolijke uitstraling, prima toch.
Tandarts ook regelmatig langsgeweest? Kan ook nog wel eens voor gedoe zorgen.
Als ze erg neurotisch zijn is het zowiezo moeilijk er gewicht bij te krijgen.
En ik vroeg me nog af of ze alleen staat of met vriendjes (ivm stress).
ANders mooi zo laten.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:38

Bij vermagerde paarden wil het bijvoeren van olie nog wel eens helpen! Gewone zonnebloemolie uit de supermarkt werkt prima. Als je paardje dit niet gewend is moet je de hoeveelheid wel heel rustig opbouwen, zodat het verteringssysteem er aan kan wennen. Begin met een heel klein beetje en bouw dat over 2 weken rustig op tot een flinke scheut door het krachtvoer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:42

dit paard ziet er prima uit...glanst en kijkt goed uit z'n ogen.
Gewoon goed en zeker niet te mager,dit is veel beter dan te dik!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:43

Veel dunner moet ze niet worden maar dit is prima zo hoor.
Hou het wel goed in de gaten.