gemalen lijnzaad

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

gemalen lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 17:26

nav een bijna fatale koliek aanval willen ze bij ons op stal lijnzaad gaan geven, maar dan wel in een gemalen vorm. Dus zelf de hele zaadjes gaan malen, en elk paard een handje vol over de biks. Is dit wat? qua prijs zal het goedkoper zijn om de hele zaadjes te kopen, als de olie, die is toch vrij aan de prijs.

Maar kan je een paard ook gemalen, en dus ongekookte lijnzaad geven?
en weet iemand of er al gemalen lijnzaad te koop is, en waar?

Martje80

Re: gemalen lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 20:46

niemand?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:41

Ik ken het alleen in de gekookte vorm. Zoals ik het begrepen heb is het belangrijk dat je het aan de kook brengt en ook nog even door laat koken dus het lijkt me dat je het niet zo mag geven.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:41

er is (gemalen, geel) lijnzaad wat je direct door het voer kunt mengen, wij hebben het ook een tijdlang gevoerd (verkrijgbaar bij Marstall).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:12

aslo schreef:
er is (gemalen, geel) lijnzaad wat je direct door het voer kunt mengen, wij hebben het ook een tijdlang gevoerd (verkrijgbaar bij Marstall).

Dat klopt en er zullen vast wel meer aanbieders zijn. Zoals je denk ik al weet zijn er vele oorzaken voor koliek; het lijkt mij dan ook alleen maar symptoombestrijding als je lijnzaad gaat voeren. Lijnzaad kent nl ook nadelen en dient eigenlijk tijdelijk gevoerd te worden. Misschien is het verstandig de oorzaak van koliek op te sporen en sowieso het rantsoen zorgvuldig onder de loep te nemen, voordat je over gaat op het voeren van lijnzaad.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:15

aslo schreef:

Ik geef dit ook aan mijn paardje Vingers aflikken

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:23

Als je water kookt en je gooit dit over de lijnzaadjes en je laat het een aantal uren staan...dan kun je eht ook voeren. Dat is een hoop minder werk dan het malen en het effect is hetzelfde.