Paard plotseling in hele korte tijd dik?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Paard plotseling in hele korte tijd dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 20:59

Ik schrok me dood vandaag, mijn pony is altijd wel te dik geweest maar dit was al stukken minder (bijna tegen slank aan), nu haal ik haar boettdeken af en het zag er uit alsof ze al een flinke tijd drachtig was.

Ze krijgt minimaal te eten, puur om voedernijd te voorkomen.

S'morgens een klein handje muesli en s'avonds ook. Tussendoor nog 2-3 plakken hooi en verder een vrij kaal land dus heel veel gras krijgt ze ook niet binnen. Verder bijna dagelijks beweging.

Hoe kan dit?

aerdenhout1

Re: Paard plotseling in hele korte tijd dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:08

Windzuigen misschien? Het minimaal eten tegen voernijd snap ik trouwens niet helemaal??

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:11

aerdenhout1 schreef:
Windzuigen misschien? Het minimaal eten tegen voernijd snap ik trouwens niet helemaal??

Ik heb haar nog nooit zien windzuigen.

Ze zou opzich (dierenarts heeft ons met haar "maaltijd" geholpen ooit) zonder bijvoeren kunnen, maar omdat we nog 2 andere paarden hebben, die dat niet kunnen.
Krijgt ze heel minimaal iets te eten, om voernijd te voorkomen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:21

Schreef ik nu echt windzuigen??? Luchtzuiger bedoelde ik natuurlijk. Maar een paard dat in een dag zo opgeblazen is is wel vreemd natuurlijk. Kunnen er soms mensen bij het land komen en haar iets te eten hebben gegeven? Alhoewel het dan een grote portie moet zijn geweest als ze zo dik is en dat dan meestal wel weer koliek geeft.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:30

Het enige wat ik haar wel eens zie doen is tijdens het opzadelen bijten in het hek, maar aangezien ik ook jarenlang een luchtzuiger gereden heb, voel ik dan gelijk aan haar luchtpijp.

Maar niks geen zuigen oid. Verder tja, ik zou het echt niet weten. Misschien dat er mensen zijn die afentoe brood en appels de wei in gooien wanneer we er niet zijn, maar daar word ze toch ook weer niet zo enorm van?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:38

Nee van appels en brood zal ze inderdaad niet direkt dik worden, maar is ze alleen maar dik bij haar buik?
Het rare is dat vanavond een pension merrie hier ineens 2 opgeblazen kaken had. Ik had het nog nooit gezien. Ze had er geen pijn aan en het leken net 2 hele grote theezakjes die er aan hingen. Misschien dat er op het moment een bepaald vliegje in de lucht zit die het veroorzaakt?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:40

Alleen de buik ja, totaal verder ook uit verhouding omdat de rest wel "gewoon" is. Lijkt echt alsof ze bijna gaat bevallen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:53

Daarom dacht ik eigenlijk meteen aan luchtzuigen. Een van mijn pony's heeft dat n.l ook af en toe. Alsof HIJ Haha! over een dag of 2 moet bevallen.
Wacht het even af tot morgen.Vertrouw je het dan niet zou ik even met een dierenarts overleggen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:55

Bedankt iig, zal het in de gaten houden.
Zou me raar lijken als ze echt zuigt, niemand heeft haar daar ooit op betrapt, maar hou het wel in de gaten inderdaad.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:41

Buik vol met gas door weidegang ?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 17:58

Vandaag was mijn paard weer "slank"... Hele wei, stal afgezocht naar bijtbeschadigingen, maar niks gevonden. Wel kwam ik er toen ik bijna weg wilde gaan achter dat er brood word gevoerd (we hebben het grote geluk dat er vorig jaar een psychiatrische instelling naast onze wei is gebouwd Lips are sealed ).

Even gevraagd aan het meisje dat toevallig brood voerde of ze het tot wortels wilde beperken en of ze er misschien wat meer van wist.

Waarop ik te horen kreeg dat er bij dat gebouw een grote kartonnen doos staat met oud brood dat niet word opgegeten tijdens de lunch etc. dat aan de paarden gegeven "mag" worden.

Zal bordjes ophangen en mijn moeder gaat het hoofd erop aanspreken (ze overtuigt met meer passie dan ik Nagelbijten / Gniffelen ).

horselover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:00

Equidea schreef:
Vandaag was mijn paard weer "slank"... Hele wei, stal afgezocht naar bijtbeschadigingen, maar niks gevonden. Wel kwam ik er toen ik bijna weg wilde gaan achter dat er brood word gevoerd (we hebben het grote geluk dat er vorig jaar een psychiatrische instelling naast onze wei is gebouwd Lips are sealed ).

Even gevraagd aan het meisje dat toevallig brood voerde of ze het tot wortels wilde beperken en of ze er misschien wat meer van wist.

Waarop ik te horen kreeg dat er bij dat gebouw een grote kartonnen doos staat met oud brood dat niet word opgegeten tijdens de lunch etc. dat aan de paarden gegeven "mag" worden.

Zal bordjes ophangen en mijn moeder gaat het hoofd erop aanspreken (ze overtuigt met meer passie dan ik Nagelbijten / Gniffelen ).

dacht ik al

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:01

is de buik dan ook wat hard?
en hoor je aan de rechterkant, constant darmgeluiden (hoogtonig)?
m'n paard had dit ook steeds tot hij 1e kerstdag weer zo stond en daarna dit ook weken bleef, we hebben alles geprobeerd, ander voer, muslie met lijnzaad, bietenpulp, echo laten maken, etc, maar er is niks uigekomen. wel altijd gewoon door blijven rijden, we zijn weer terug gegaan naar gewoon voer, toen liet ze ineens een heleboel lucht los, en ging het weer een weekje goed. daarna was het weer precies hetzelfde, toen hadden we een week dat we gemiddeld 3 uur per dag reden. toen ging het ook weer goed,
natuurlijk kreeg ze toen een hoefzweer en een bloedvergiftiging, waarna ze weer een dikke buik kreeg,

Deze dikke buiken spelen bij haar nu al vanaf vorig zomer.
hoop dat t bij jou komt door de brood en wortels,
dan weet je tenminste waar het van komt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 19:59

ladypaard schreef:
is de buik dan ook wat hard?
en hoor je aan de rechterkant, constant darmgeluiden (hoogtonig)?
m'n paard had dit ook steeds tot hij 1e kerstdag weer zo stond en daarna dit ook weken bleef, we hebben alles geprobeerd, ander voer, muslie met lijnzaad, bietenpulp, echo laten maken, etc, maar er is niks uigekomen. wel altijd gewoon door blijven rijden, we zijn weer terug gegaan naar gewoon voer, toen liet ze ineens een heleboel lucht los, en ging het weer een weekje goed. daarna was het weer precies hetzelfde, toen hadden we een week dat we gemiddeld 3 uur per dag reden. toen ging het ook weer goed,
natuurlijk kreeg ze toen een hoefzweer en een bloedvergiftiging, waarna ze weer een dikke buik kreeg,

Deze dikke buiken spelen bij haar nu al vanaf vorig zomer.
hoop dat t bij jou komt door de brood en wortels,
dan weet je tenminste waar het van komt.

Ze is nu weer "slank" voor haar doen, zomaar binnen een dag of 2 zag ze er stukken dikker uit, 2 dagen later was het weer weg.
Ik schrok me echt een hoedje, dacht echt dat ze een veulen in de buik had of op het punt stond om vreselijke koliek te krijgen. Maar het was dus (goddank "maar") brood.