Magnesium bruist...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Magnesium bruist...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 20:49

Ik voer mijn paard magnesium van paardnatuurlijk.nl... Nou viel het mij op dat het de laatste paar dagen warm wordt als ik het meng met water. Ik meng de magnesium met water, doe het in een spuit en spuit het dan naar binnen :p . Mone staat op de wei en krijg geen brok, dus door hooi of voer mixen is geen optie.
Maar goed, als ik het dus meng lost het niet meer zo goed op als eerst, en het bruist dus. Ook wordt de vloeistof warm...

Kan dit kwaad? In het begin is het me nooit opgevallen. Wel vond ik de spuit een paar keer warmer worden, maar ik dacht dat dat door de warmte van mijn hand kwam, maar niet dus.

De magnesium is niet bedorven en ik heb het altijd luchtdicht en droog verpakt staan...

Djilna

Re: Magnesium bruist...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 23:31

Ik zou maar even oppassen als ik jou was Knipoog Ik weet niet in welke vorm jij de magnesium hebt, maar magnesium is nl een redelijk ontvlambare stof:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesium

Onderaan staat oa dit:
Magnesium en zijn legeringen oxideren snel. Zowel fijn verdeeld als in gesmolten toestand kan het zeer heftig reageren met water en is het materiaal uiterst brandbaar. Bij verbranding ontstaat een opmerkelijk fel wit licht dat schade aan de ogen kan toebrengen. Om tijdens de verwerking van vloeibaar magnesium te voorkomen dat er een reactie met zuurstof optreedt, wordt er een beschermend gas gebruikt om het materiaal mee af te dekken. Fijn verdeeld magnesium wordt gedroogd en samengedrukt opgeslagen om zelfontbranding of een explosie te voorkomen.

Jij hebt waarschijnlijk magnesiumoxide, dat kan ook reageren met water:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesiumoxide

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:53

Ik heb onlangs ergens gelezen als ik me niet vergis dat magnesium bij voeren niet echt héél goed is...
Blijkt dat ze darmstenen enz gaan vormen en kans krijgen op kolieken...

Klopt dit echt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:57

Ze voert magnesium van de paardnatuurlijk dat is chelaat als ik het goed zeg.

Zelf voer ik magnesium oxide, maar is niet wit zoals je link zegt.
Maar het vermengt idd niet met water, wat de chelaat wel doet.
Ik pak een klein beetje zonnebloem olie, dan lust hij het wel beter en mengt heel fijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 10:46

Ik heb het chelaat inderdaad. Maar ik vroeg me af of dit kwaad kon. Ik meng het dus met water, maar ik kan vandaag anders wel met zonnebloem olie proberen. Ze vindt die spuit inmiddels echt vreselijk...

Maat het chelaat is inderdaad niet wit, maar gelig....

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:52

magnesium kan bij mensen nierstenen veroorzaken, geen idee of het bij paarden ook zo is eigenlijk?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:30

Magnesium chelaat is de enige vorm van magnesium wat zinvol is om te geven: magnesiumoxide (wat in de meeste supplementen zit omdat het goedkoper is) wordt praktisch niet door het lichaam opgenomen. Geven van magnesiumoxide is dus geldverspilling.
Dat magnesiumchelaat reageert met water is logisch; niet ernstig. Zoals jij dus al gedaan hebt weet je dus ook al dat het geen kwaad kan. Wat je wel kan doen is heel even wachten tot de reactie stopt (duurt een minuutje) en pas dan aan het paard geven.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:35

Ontstaan van nierstenen heeft meerdere oorzaken; magnesium kan er 1 van zijn. Maar zolang alles met mate gebeurt, en er dus balans blijft, is er niets aan de hand.
Weet wel dat het bijvoeren van supplementen tijdelijk moet gebeuren: als blijkt dat je het constant nodig hebt, moet je toch gaan denken om ander voer te geven; normaliter zit alles wat het paard nodig heeft in het ruwvoer (ik ben geen voorstander van bix). Is het ruwvoer van mindere kwaliteit (wat normaal gesproken schommelt omdat gras/kruiden per seizoen een andere samenstelling hebben) dan kan je mineralen toevoegen. Nogmaals; dit zijn tijdelijke toevoegingen > bij het constant voeren van toevoegingen loop je het risico dat je paard allerlei klachten krijgt, waaronder nierstenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:38

en dat wordt dus weer anders verteld door de paarden drogist Lachen
En die geloof ik dan weer meer dan paardnatuurlijk Lachen
Die zegt dat zowel oxide als chelaat goed opgenomen worden

Citaat:
In voedingssupplementen wordt magnesium in veel verschillende vormen gebruikt. De ene vorm is beter opneembaar dan de andere. Goed opneembare vormen zijn o.a. magnesiumoxide (70% opneembaar) en magnesiumchelaten (verbindingen met aminozuren, zoals magnesiumaspartaat, magnesiumglycinaat en magnesiumlycinaat). Magnesiumchelaten worden beter door het lichaam opgenomen maar de werkelijke hoeveelheid magnesium in deze verbindingen is veel lager dan de hoeveelheid in bijvoorbeeld magnesiumoxide of magnesiumsulfaat. Ter illustratie: 5 gram magnesiumlysinaat bevat maar 0,3 gram opneembaar magnesium, terwijl 5 gram magnesiumoxide het lichaam 3 gram opneembaar magnesium biedt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:44

Ja, maar de paardendrogist heeft geen scheikundige opleiding gehad en kijkt naar eigen geldbuideltje. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:45

Weet jij dan wie dat stukje heeft geschreven?
En dat terwijl ze sulfaat verkopen?

Nou dan kijken ze niet goed naar hun geldbuideltje hoor Lachen
Doen ze echt iest verkeerd.

En ook over andere suplementen heb ik niet het idee dat ze verkeerde info geven Lachen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:53

Ik heb mijn paard steri kalm van Sterivet gevoerd. magnisium oxide. Komt bij Dochorse vandaan.
Het isroze van kleur en mengt niet lekker met water!
gaf het maar gewoon droog door het voer.

Het klopt wel dat magnesium reageerd met water, maar iets wat bestemd is voor consumptie, daar kan ik me niet bij voorstellen dat dat gevaarlijk zou zijn...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:09

runningkawa schreef:
Weet jij dan wie dat stukje heeft geschreven?
En dat terwijl ze sulfaat verkopen?

Nou dan kijken ze niet goed naar hun geldbuideltje hoor Lachen
Doen ze echt iest verkeerd.

En ook over andere suplementen heb ik niet het idee dat ze verkeerde info geven Lachen

Yeb, Wilmke Offereins

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:13

staat er niet onder,
maar als dat zo is, dan vind ik het alleen maar meer waardevol Ja
Dochter van de bekende paardenarts. Hij heeft genoeg ervaring of dingen aanslaan of juist totaal niet Lachen
Zonder winstoogmerk of vooroordelen die een andere site wel heeft Knipoog

edit, gevonden:
"De tekst op deze website is met de grootst mogelijke zorg samengesteld door Wilmke Offereins, met behulp van dierenarts Nick Larkins (BVSc MRCVS), dierenarts Evert Offereins, onze leveranciers en diverse naslagwerken"

lijkt me dus gewoon eerlijke info Ja
ie dierenartsen worden echt niet rijk van wat de paarden drogist verkoopt Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:15

RK, ik ben het met je eens!
En als er goed gelezen wort, staat er ook dat oxide ietsje minder goed wordt opgenomen dan Chelaten, maar dat daar tegenoverstaat dat de hoeveelheid aanwezige magnesium weer hoger ligt dan bij een chelaat...
Dus geldverspilling, nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:15

klopt, zo lees ik het ook Lachen