pony eet mest op!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

pony eet mest op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:37

ik kwam net bij de wei aan, staat er 1 grote happen uit de mest te nemen Verward
als veulen heeft hij dit ook eens gedaan. Vraag me alleen af waarom hij dit doet?
ze staan gemiddeld 12 uur per dag op het gras. en de rest op het zand met hooi. hij krijgt 1 kilo reform granenmix per dag met appelazijn en knoflook en zonnebloem olie erover.

ook hebben ze 3 likstenen hangen. waar hij ook aan zit.

heeft hij ergens te kort aan? of honger? al ligt er altijd als ik kom nog hooi

wat kan je hier aan doen?

Waratje

Re: pony eet mest op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:17

Mest eten duidt meestal op een tekort in de voeding. Wat dat dan is, zul je zelf moeten bepalen, dat kan vanalles zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:12

Wat voor likstenen heb je? Zout of mineralen?
Het heeft inderdaad vaak te maken met een tekort. Misschien kun je eens een vitaminespuit proberen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:45

ik heb zo'n rode KNZ Mineralen Liksteen.
vitaminespuit heeft hij 4 weken geleden gehad.

zie hem dit nu ook pas voor t eerst weer doen.

zou het zelf ook niet weten wat hij te kort komt dan? hij krijgt wel minder voer als eerst omdat ze nu langer op t gras staan.

zouden misschien die pavokoeken iets zijn?
of beter iets anders?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:48

Pavo koeken kun je proberen. Enne, als je daar mee wilt gaan voeren, koop dan de Aura-koeken en niet de Summerfit. Er zit hetzelfde in, alleen die van Summerfit zijn duurder (kleinere verpakking).

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:51

Oke, thnx voor de tip.
Zal eens kijken of ik eraan kan komen. Kon de pavo koeken ook al nergens vinden hier..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:19

Ik bedenk me net, heb nog een voorraadje Marstall Force staan. Is hetzelfde als de Pavo koeken, maar dan zonder de suiker en de troep. Is nog op datum, als je interesse hebt laat maar weten. Bregh krijgt het strakkies ook weer als haar muesli op is, dan kunnen we het delen dan gaat het tenminste op.

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:04

Als ik jou was zou ik het aan iemand vragen die er heel veel verstand van heeft,
en diegene dan een X mee naar t paard nemen fzo?

XtamaraXth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:14

Ik zou het misschien een keer aan de DA vragen? Géén idee

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:58

Mest of zand eten duidt inderdaad op een tekort, een zeewiersupplement voeren schijnt hier tegen te werken.
Ik denk niet dat je paard te weinig voer krijgt en dus honger heeft (zeker niet als hij zijn hooi laat liggen), hij heeft alleen een tekort aan bepaalde essentiële voedingsstoffen.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:36

ze heeft dan inderdaad een tekort aan bepaalde voedingsstoffen..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:41

Het is niet per se een tekort. Voor veulens is het heel normaal om mest te eten, waarom ze het niet doen is niet zeker, maar waarschijnlijk doen ze het hierom: in de darmen werkt het verteringsproces met bacteriën,de darmen zijn een soort composthoop. De bacteriën die nodig zijn om het voedsel af te breken, maakt het paard niet zelf aan, die moeten via het voedsel binnenkomen. En natuurlijk zitten heel wat bacteriën in mest, dus eten ze dat om aan de bacteriën te komen.

Nu is het ook nog zo dat het ene soort bacteriën beter in het verteren van bepaalde dingen is dan het andere soort. De bacteriënbevolking in de darmen past zich dus aan aan het voedsel dat binnenkomt. Stel dat bacterie A heel goed kan leven van hooi van het type A, terwijl bacterie B het daar moeilijker mee heeft. Als je dan alleen hooi van type A geeft, dan sterven de bacteriën van type B grotendeels af. Als je dan opeens alleen hooi van type B geeft (waar bacterie A niet zo goed mee om kan gaan) dan kan het paard dat hooi in het begin nauwelijks verteren, omdat er nauwelijks bacteriën van type B over zijn. Hierdoor kunnen allerlei problemen ontstaan. De bacteriën van type A gaan dan massaal dood omdat ze niks te eten hebben en zorgen voor een hoop rommel in de darmen. Wel is het zo dat de paar bacteriën van type B die nog over waren, nu een overvloed aan eten hebben en zich snel kunnen vermenigvuldigen, met een beetje geluk komt het paard er dus doorheen.

Maar het liefst heeft een paard zo snel mogelijk meer bacteriën type B. Misschien is het paard net verplaatst naar een andere kudde die al langer hooi van type B krijgt? Dan komt hij dus (als hij type A gewend was) in de problemen. Een slimme oplossing is dan om de mest van de andere paarden te eten, daar zitten immers heel veel bacteriën van type B in.

Maar wat de anderen hier zeggen, dat zou ook heel goed de oorzaak kunnen zijn. Krijgt ze ook genoeg ruwvoer? Paarden moeten de hele dag en de hele nacht wat te knabbelen hebben, anders gaan ze ook andere dingen (zoals mest) zoeken.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 21:48

Ze staan overdag op t gras van ong 9 tot 9 uur , staat nu al wel minder gras. Maar ze hebben ook hooi bij de stallen.
S avonds geef ik nog hooi bij..Maar smorgens ligt er vaak dus nog gewoon.
Als ik ze nog meer geeft gaan ze erop plassen enzo.

Heb nu summerfit en aurakoeken. En heb hem er niet van zien eten. wel blijft hij er nog steeds wel aan ruiken enzo..

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:12

mijn paard heeft het ook gedaan. bij haar was het een tekort aan vezels, ik moest toen zemelen gaan voeren van de da.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:38

Als paarden (hun eigen) mest opeten, of dat van een ander paard wil dat zeggen dat ze iets tekort komen. Dat ze ergens te weinig van krijgen, bijvoorbeeld te weinig hooi of te weinig van brokken. Waarvan zou je zelf even uit moeten zoeken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:18

OPG--VS

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:21

Die van mij heeft het ook gedaan, na een week of 2 zeewier bijvoeren was het over. Ik voer het nu wel preventief bij.

wodan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:25

Ik heb een arabier die ook zo af en toe zijn mest begint op te eten. Ik geef hem dan weer een extra wormenkuur en extra vitaminen en mineralen van de Welkoop. Na 1,5 week is het dan weer over en dan doet hij het een paar maanden weer niet. Het schijnt echt een tekort aan vitaminen en mineralen te zijn.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:30

mijn ruin deed dat eerst ook, maar alleen als de merries hengstig waren

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:22

mest eten duidt niet op een tekort in de voeding. Sommige paarden hebben nou eenmaal een slechte smaak. En naast dat ze er bruine tanden van krijgen en van uit hun mond gaan stinken, kan het geen kwaad. Sommige aparden doen dit gewoon

shanna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:05

Als ze mest gaan eten krijgen ze tekort aan mineralen en eiwitten.

PreCiiOus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:36

ik hoorde dat ze zich dan vervelen of vitamine tekort kwamen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:09

Een veulen eet mest om de darmflora op te bouwen, wellicht dat een ouder dier dit ook met die reden doet.
Hoe is hij op de mest? Krijgt hij wel voldoende ruwvoer? Van goede kwaliteit?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:35

Zoals je aangeeft staat ie dus de halve dag in de wei en daarnaast krijgt ie hooi.
De samenstelling van het gras is elke week anders; de ene week zit er erg veel water in en weinig mineralen, de andere week weer veel fructaan, etc. Het paard zelf verbruikt de ene week ook meer of minder vit./min. dan de andere week, ligt aan de temperatuur/beweging, etc. Door deze wisselwerking varieert de darmflora ook (soms zijn paarden daarom ook aan de diarree ondanks dat ze al een paar weken in het land staan).
Als er dan even sprake is van onbalans in het lichaam, dat het paard een tekort heeft van vit./min. en/of darmflora, dan eet het tijdelijk zn eigen mest. Hiermee vult ie zn darmflora aan en/of vit./min. die te snel uit het lichaam zijn verwijderd.
Uiteraard kunnen er andere oorzaken zijn zoals verveling of 'gestoord' gedrag maar gezien je omschrijving denk ik niet dat dat laatste het geval is.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:42

De laatste tijd heb ik t m niet meer zien doen.Ze krijgen nu ook 1 koek per dag erbij.maar of dat de rede is dat ie t niet meer doet ?
zijn mest ziet er gewoon goed uit. niet diaree of heel droog gewoon normaal Nagelbijten / Gniffelen
ze krijgen weidehooi bijgevoerd. ze krijgen 1 a 2 plakken per paard.meestal ligt er smorgens dus nog dus meer eten ze niet op. als ik ze meer voor wat ik eerst dus deed dan gaan ze erop plassen en mesten