Je kunt zelf regelmatig masseren, wat heel goed helpt voor de bloeddoorstroming.( boven en onder het geblesseerde deel van de pees kun je druk uitoefenen met je duim en wijsvinger zo'n 5 seconden volhouden en weer loslaten ) Mag je wel stappen af en toe? Dan helpt het heel goed om te stappen op het harde vervolgens 5 minuten afspoelen met koud water en dan weer 5 minuten stappen. Dit werkt als een wisseldouche. Verder helpt een supplement als MSM om het bindweefsel te herstellen en rozemarijn helpt ook goed voor de bloedsomloop. Beterschap!
Ik had ergens wat gelezen over zwavel, misschien is het aan te raden dat je zwavelzalf kan gebruiken... (zie vorig antwoord ) Vind je terug op paardendrogist, heb mijn bestelling geplaatst en ga het uitproberen bij mijn paard die ineens mankt, we denken aan een verstuiking...
Idd zoals Morelia zegt ! En zwavel is ook een goede tip ! Verder helpen kruiden heel goed bij de doorbloeding. Mijn paard heeft een lichte peesontsteking gehad. Ik heb haar zo gekocht. Er werd elke dag met haar gestapt aan de hand, de pezen werden 2x / dag gekoeld ofwel met water ofwel met Legtend klei & verder kreeg ze Vitalherbs Locomotion bij. Dit is een kruidenmix die de pezen, spieren & gewrichten verzorgt. Ook zit er duivelsklauwkruid in wat een natuurlijke pijnstiller is. www.vitalherbs.net Mijn paard is op 5 maanden genezen & heeft van niets meer last. Natuurlijk mag ze niet meer springen (maar ik spring niet) & niet door diep zand of een zware bak lopen. Modderige zware weides in de winter worden ook vermeden. En ze krijgt tijdens rijden altijd bescherming om.
Voor een betere doorbloeding is glucosamine in combinatie met chondroítine goed. Zwavel, ivv MSM, is goed om de doorlaarbaarheid van de celwanden te bevorderen. Hierdoor kunnen voedingsstoffen beter passeren. Tevens is de opbouw van cellen grotendeels afhankelijk van de toevoer van zwavel in het lichaam.
glucosamine en MSM zit in Feelgood - Beweging van de welkoop. Dit geef ik mijn paard ook, herstellende van een knie blessure en ik merk wel degelijk verschil.
Bij die van mij heb ik 2 tot 3 x per dag met een coldpack (zo'n gelpack die je in de vriezer legt) gekoeld. Doordat de pees heel koud wordt (max 10 min) gaat het lichaam het extra doorbloeden om weer op lichaamstemp te komen. Zo worden de afvalstoffen sneller opgeruimd en komt er sneller nieuw bloed in de pezen.
Niet langer dan 10 min laten zitten hoor, en een theedoek of ander stukje stof tussen de coldpack en de huid doen. Ik had ze vastgezet met een stalbandage.
Mijn DA adviseerde om de coldpack niet langer dan 10 min te laten zitten, hij zei dat het geen nut heeft, kouder dan na 10 min wordt hij niet meer. En als je hem langer laat zitten wordt de coldpack weer warm van de lichaamswarmte en dat gaat heel hard. Dan heeft het geen nut meer
mijn da vond koelen sowieso nutteloos. dus ik heb het zelf bepaald met advies van een aantal mensen uit dat hk topic. die deden het ook ongeveer zolang.
Qua kruiden kun je wel ondersteunen maar er is maar weinig waarmee je de pezen goed doorbloed kunt krijgen ( qua kruiden dan he... Ik pleit toch voor de MSM en stapwerk
wat trouwens ook nog het geval is. doordat de pezen zo slecht door bloed is, komt het subelement dus bijna niet bij de pezen aangezien die stoffen met het bloed worden vervoerd. dus als je het zo bekijkt is het eigenlijk zonde van je geld. maar het is natuurlijk net wat je zelf wilt en waar jij je goed bij voelt.
Mijn eigen DA zag stalrust ook niet zitten. Ze hebben makkelijk praten, zei hij.....Ze loopt nu gewoon buiten, bij de anderen. Vanaf februari speelt dit eigenlijk, eerst was de diagnose een zweepslag in de schouder. 3 weken rust en dan langzaam weer opbouwen. En dat ging best goed totdat we weer gingen springen. Als we direct hadden geweten wat het was, had je dat natuurlijk nog niet gedaan......
Voor een goede doorbloeding bij oa. peesproblemen is Anti flogistine een supermiddel. Werkt ook prima bij kneuzingen en verrekkingen.
De meeste ruitersportzaken verkopen het wel. Het is een dikke pasta. Je verwarmt een beetje ervan au bain marie. Dan op de plek aanbrengen. Dikke watten oid. erom heen. Daarna een stuk van een plastic zak en vervolgens een bandage. Na 12 uur giet je achter de bandage warm water zodat de pasta nogmaals verwarmt wordt. Na 24 tot 48 uur de pasta eraf halen en event. nieuwe aanbrengen.
2 of 3x herhalen is meestal voldoende om je paard weer goed te laten lopen. Tenzij een pees gescheurd is dan duurt het uiteraard langer.