Paard druk en kijkerig van PAVO zijn er meer???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Paard druk en kijkerig van PAVO zijn er meer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 21:03

Heb een beetje een gek probleem:

In 1992 kocht ik een Engelse Volbloed merrie, zij kreeg hooi en een beetje Pavo Stibro (onderhoudsbrok) ongeveer een halve kilo per dag, maar zij werd hier enorm kijkerig en dwars van.
Ik ben toen op advies van iemand over gestapt op Pasture Mix van Dodson en Horrel, en het probleem was over.

De merrie leeft niet meer, maar nu rijdt ik al ruim 3 jaar met haar zoon.
Die voerde ik altijd Action Brok Standaar en dat ging prima, niet kijkerig (kan werkelijk overal met hem bij langs lopen) niet vervelend of dwars, niets.
Maar ja dan krijg je weer zo'n mooi boekje van Pavo onder ogen met al die prachtige soorten voer, je vult de voedingswijzer in en dan ga je overstag. Tong uitsteken
Ik heb een zak Nature's Best en een zak Condition Extra gekocht en daar krijgt hij nu iedere dag 250 gram van ieder van, niet veel dus, maar hij wordt hoe langer hoe kijkeriger en ook begint hij dwars en vervelend te doen, onder het werk uit willen komen en dan wat beginnen te stijgeren etc.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat hij er prachtig uitziet, hij glanst en als hij zich heeft over gegeven begint hij super te lopen, maar langs de weg voel ik me niet helemaal meer vertrouwd, net ging hij ook bijna met me aan de kletter toen ik hem even op de weg uitstapte en er een auto met een bootje op de aanhanger aankwam, hij draaide zich op zijn acherbenen om en ik kon hem maar net houden, heeft hij nog nooit eerder gedaan Boos!

Ik begrijp er eigenlijk niets van want dit voer is juist dat paarden niet te heet te worden en hij krijgt ook maar heel weinig.
Ben daarom ook heel benieuwd of er meer paarden zijn die dit gedrag vertonen als ze Pavo krijgen en waar het aan zou kunnen liggen.

Liezel1

Re: Paard druk en kijkerig van PAVO zijn er meer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:05

ik heb het nog niet meegemaakt, maar de paarden die ik reed kregen ook allen PAVO koeken.. voor de rest stonden ze gewoon op Havens Muesli...
heb je al gekeken welke bestanddelen er bv wél in de PAVO zitten en niet in het oude voer en andersom?
dan kun je misschien op je specifieke bestanddelen gaan zoeken...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 06:22

Ja er zijn er vast meer met zelfde ervaringen: wij hier ook.... Krachtvoer wordt gemaakt van afvalstoffen en worden zo goedkoop mogelijk ingekocht, dat er echt troep tussenzit is dan ook logisch. Veel mensen zien dezelfde problemen bij paarden maar denken dan niet dat het aan het voer ligt maar eerder aan andere oorzaken, helaas. Als je wist hoe krachtvoer wordt gemaakt en wat er allemaal precies inzit.... daar zal je van schrikken. Dat geldt dus ook voor PAarden VOeders. Alle adviezen die zij geven zijn er ook op gericht zelf omzet te behalen; niet in het voordeel van jou paard.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 06:23

Mijn paard krijgt elke dag ruim 2 kilo Pavo Condition plus nog 1 kilo muesli Pavo basics. Niks niet kijkerig of heet, maar ja dat is denk ik per paard verschillend, die van mij heeft gewoon een heel rustig karakter, ondanks dat ze dus wel redelijk veel krachtvoer krijgt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:55

Niet helemaal hetzelfde, maar mijn merrie krijgt huidklachten (bultjes, mok, jeuk) van de Pavo-producten. Zowel van Vital, de summerfit, maar ook de merriebrok en op Nature's Best reageerde ze ook niet fijn. Toch iets wat ze gebruiken waar ze allergisch op reageert. Voor mij is de oplossing simpel, geen Pavo meer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:56

Nee, wij voeren al jaren Pavo.
Misschien heeft je paard wat last van voorjaarskriebels?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:08

Zelfde probleem hier, enorme energie explosie in eerste 10 minuten en erna leeg en geen energie meer. Ik voerde maar halfje per dag, meer voeren werd hij alleen extremer van die eerste 10 minuten.

Sinds ik op Marstall ben overgestap zijn de huidklachten verdwenen (schilfers en jeuk) en zitten ze veel beter in hun vel. Het extreme kijkerige is eraf en hij kan zijn energie nu verspreid gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:10

Het is wel voorjaar en als hij ook vers gras krijgt, zou ik even stoppen met krachtvoer en wat hooi naast het gras voeren.
Ik had ook goede ervaring met D&H, maar het is zo moeilijk te verkrijgen en ook best duur.

Ik heb nu Pavo, de nieuwste muesli met extra magnesium, vindt het goed spul...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 08:54

Alvast bedankt voor alle reactie's tot nu toe, ben blij dat ik niet de enige ben.

Ik weet dat hij niet kijkerig en vervelend wordt van gras, tenminste heb daar in andere jaren nooit last van gehad.
Ga het volgende doen:
Stoppen met de biks en alleen Nature's Best voeren, kijken hoe dat gaat.
Daarna stoppen met de Nature's Best en alleen wat biks voeren, kijken hoe dat gaat, want dan weet ik precies of het van één van beide komt of dat hij op beide zo reageert.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:00

Die van mij heeft het juist op Subli, daar word hij alleen maar heter van maar hij bouwt niet op in spier. Met Pavo energy control staat hij er super voor en ik hoef er maar heel weinig van te voeren. Het is toch een kwestie van uitproberen denk ik.

Laat je ruwvoer eens analyseren, als je goed ruwvoer hebt hoef je bijna geen krachtvoer te geven als je niet heel intensief werkt met je paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:05

madamX schreef:
Ja er zijn er vast meer met zelfde ervaringen: wij hier ook.... Krachtvoer wordt gemaakt van afvalstoffen en worden zo goedkoop mogelijk ingekocht, dat er echt troep tussenzit is dan ook logisch. Veel mensen zien dezelfde problemen bij paarden maar denken dan niet dat het aan het voer ligt maar eerder aan andere oorzaken, helaas. Als je wist hoe krachtvoer wordt gemaakt en wat er allemaal precies inzit.... daar zal je van schrikken. Dat geldt dus ook voor PAarden VOeders. Alle adviezen die zij geven zijn er ook op gericht zelf omzet te behalen; niet in het voordeel van jou paard.

helemaal waar!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:54

Ulfeino schreef:
Alvast bedankt voor alle reactie's tot nu toe, ben blij dat ik niet de enige ben.

Ik weet dat hij niet kijkerig en vervelend wordt van gras, tenminste heb daar in andere jaren nooit last van gehad.
Ga het volgende doen:
Stoppen met de biks en alleen Nature's Best voeren, kijken hoe dat gaat.
Daarna stoppen met de Nature's Best en alleen wat biks voeren, kijken hoe dat gaat, want dan weet ik precies of het van één van beide komt of dat hij op beide zo reageert.

Nature's best bevat veel suiker. Gewoon even stoppen met alle krachtvoer.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:22

russel schreef:
Nature's best bevat veel suiker.

Volgens mij is het juist suikerarm?

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:27

Waarom geef je meteen Condition? Als ik het goed heb, is dit de 2 na hoogste klasse qua krachtvoer van Pavo. Heb de mijne ook een jaar op Condition gehad, toen naar Engergy Control waar nóg meer in zit! Ik denk dat je een stapje lager moet dan de Condition, die is best hoog namelijk!
Vind ook dat Pavo ontzettend fijne glans en vacht geeft, ik zwéér bij Pavo! Al kun je er wel vaak te hard van voeren, waar ze wel is ruw in de huid van kunnen worden (bultjes e.d.)..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 15:26

MyFee schreef:
Waarom geef je meteen Condition? Als ik het goed heb, is dit de 2 na hoogste klasse qua krachtvoer van Pavo. Heb de mijne ook een jaar op Condition gehad, toen naar Engergy Control waar nóg meer in zit! Ik denk dat je een stapje lager moet dan de Condition, die is best hoog namelijk!

Ik heb voor Condition Extra gekozen omdat dit volgens de folder voor recreatie en lichte sport is en het kwam ook uit de test die ik op internet heb gedaan, vandaar dus, maar het is blijkbaar idd teveel voor Ulf Boos!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:59

Tessebes schreef:
russel schreef:

jeps, suikerarm en havervrij...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:07

sorry ging niet goed daarom dubbel
Laatst bijgewerkt door EllyC op 11-05-08 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:08

Die van mij moest dikker worden en heb ik op advies van pavo naast onbeperkt hooi/kuil op pavo energycontrol gezet (4 kg).
Eerst had ik hem op pavo sport staan maar durfde daar niet meer van te geven omdat ie dan spoken ging zien.

Met rijden is ie nu constanter (is natuurlijk ook ouder geworden), maar hij mag nog wel wat aankomen.

Mijn ervaringen met pavo zijn gewoon goed en heb daarom ook nooit wat anders gevoerd.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:37

Mijn merrie hoef ik maar een kilo biks op een dag te doen, en ik heb een bom onder me.
Ze krijgt nu twee maal daags een volle schep Nature`s best en daar is ze heel rustig op.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:21

russel schreef:
Nature's best bevat veel suiker. Gewoon even stoppen met alle krachtvoer.

Pavo zegt zelf van niet: Suikerarm (in Nature’s Best slechts 2% suiker)

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:25

Mijn merrie krijgt ook Nature´s best en doet het hier heel goed op.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:36

Ik geef 1,5 kilo nature best per dag dat gaat super en heb het idee dat hij "cooler "is. Eerst gaf ik op advies van Pavo 2,25 per dag maar daar werd hij erg druk van.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:42

russel schreef:
Ik heb nu Pavo, de nieuwste muesli met extra magnesium, vindt het goed spul...

Die heb ik ook, SportsFit, en hij bevalt eigenlijk heel goed. Kijkerig is hij niet van het voer, eerder van de lentekriebels Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:47

Tessebes schreef:
russel schreef:

De energiewaarde ligt ongeveer gelijk als bij gewone brok..
Je zou je ook kunnen verdiepen in ruwvoer..

Mijn paard staat dan welliswaar op boxrust, maar ook hij krijgt nu voer waar geen energie in zit, maar wel de voedingsstoffen.
Hij krijgt, naast zijn hooi, 3x daags lucerne, en 2x daags een pavo koek (omdat hij én in de groei is, én herstellende van een operatie).

Omdat hij geen energie nodig heeft ben ik hierop over gegaan..
Paard ziet er werkelijk super uit, en blijft lekker relaxed..

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:49

Wij zijn sinds 2 dagen overgestapt op het dressuurmenu van Pavo voor onze D pony. Ben benieuwd hoe zij hierop gaat reageren. Het lijkt mij allemaal erg fijn spul. Daarom ben ik voor de D pony hierop over gegaan, er wordt ook fanatiek op gereden, dus de energie is goed voor haar, als ze er maar niet te heet van wordt.