Wil geen voedingssupplement eten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wilkje

Wil geen voedingssupplement eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:50

Sinds 10 weken heeft mijn dochter een nieuwe, leuke pony van 12 jaar oud. Bij ons op de boerderij lopen de 2 pony's en mijn Friese paard heel veel op de wei, zowel in de zomer als in de winter. Ze krijgen bij ons onbeperkt goed hooi. Krachtvoer krijgen ze niet, want ze doen het erg goed zonder en het zijn sobere rassen. Ze worden ook niet erg intensief bereden, wel dagelijks, maar eigenlijk enkel recreatief. Wel krijgen ze dagelijks een portie muesli. Nu heb ik vandaag een voedings- en mineralensupplement gekocht ter aanvulling van hun rantsoen. Wij hebben namelijk een mineralenliksteen in de wei liggen, maar de nieuwe pony van mijn dochter komt daar niet aan. Omdat ik niet wil dat ze een tekort krijgt, wil ik hiermee gaan beginnen. Echter..... vanavond heb ik het over haar muesli gedaan, maar ze wil het niet eten (het ruikt ook niet echt heel lekker). Toen een beetje slobber gemaakt en het daar doorheen gedaan..... ook niet dus. Het is een soort poeder van Feel Good. Heeft iemand tips zodat ze het wel opeet? Ik hoor het wel.

Evelijn

Re: Wil geen voedingssupplement eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:52

Nou ja als ze niet likt aan haar liksteen en ook niet het supplement wil hebben zal ze wel genoeg binnen krijgen. Teveel is ook niet goed. Voor sobere rassen is gras en hooi vaak voldoende.
Mijn kwpn-er heeft met 24 uur weidegang ook weinig behoefte aan dit soort extraatjes.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:04

op een boterham met honing strooien, dan willen ze het vaak wel eten. Anders misschien iets op basis van kruiden zoeken? Dat gaat er vaak ook makkelijk in.

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:51

Misschien heeft ze het ook wel niet nodig hoor! Maar als ik van iedereen hoor en lees wat hun pony's allemaal krijgen, dan doen wij het al heel lang niet goed! Voor voldoende mineralen moeten ze volgens mij heel veel krachtvoer krijgen. Daarom wilde ik dit eens proberen. Ik ga het morgen dan maar eens met die boterham proberen. Enne.... lukt dit niet, dan ga ik er maar vanuit dat ze voldoende uit het hooi en gras haalt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:34

Maar hoe zien ze eruit? Zijn ze vrolijk, glanzen de ogen, verharen ze goed? Als je daar allemaal geen problemen mee hebt, niet gaan klooien. Teveel kan ook schadelijk zijn. Als ze de mogelijkheid hebben van een liksteen en ze zijn voor de rest in prima conditie dan doe je het goed genoeg.
Geen supplementen gaan voeren omdat anderen ook zoveel rotzooi in hun paarden stoppen.

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:39

Alles gaat meer dan super! Ze komen prachtig door de vacht heen en zijn ontzettend lief en vrolijk! Maar af en toe krijg ik het idee dat mensen het niet goedkeuren dat ze geen krachtvoer krijgen, enkel heel veel ruwvoer. En omdat deze pony nooit aan het mineralenblok zit, wilde ik het zo oplossen. Maar misschien moet ik gewoon doorgaan zoals het hier al jaren gaat. Enne...... afkloppen....... ze hebben echt nooit wat. Maar laatst hoorde ik dat een mineralengebrek zich pas na vele jaren laat zien. Vandaar de supplementen. Ik probeer het nog een keer en anders maar gewoon niet!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:40

Als ze onbeperkt goed hooi krijgen en gras, is het eigenlijk al prima. Het handje muesli wat ze krijgen zorgt voor de benodigde pitamientjes en mineraaltjes dus ze krijgen alles wat ze nodig hebben. Mijn ervaring is ook als ze niet likken aan de steen, hebben ze het niet nodig.

Er zijn zoveel mensen die veel te veel voeren terwijl de paarden juist minder nodig hebben. Je bent gewoon goed bezig, laat je niet gek maken idd zoals Evelijn al aangeeft.

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:43

Ik ga de pot gelijk heel ver weg zetten!!!!!! Bedankt allemaal.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:39

Wilkje schreef:
Alles gaat meer dan super! Ze komen prachtig door de vacht heen en zijn ontzettend lief en vrolijk! Maar af en toe krijg ik het idee dat mensen het niet goedkeuren dat ze geen krachtvoer krijgen, enkel heel veel ruwvoer. En omdat deze pony nooit aan het mineralenblok zit, wilde ik het zo oplossen. Maar misschien moet ik gewoon doorgaan zoals het hier al jaren gaat. Enne...... afkloppen....... ze hebben echt nooit wat. Maar laatst hoorde ik dat een mineralengebrek zich pas na vele jaren laat zien. Vandaar de supplementen. Ik probeer het nog een keer en anders maar gewoon niet!

Ik vind juist dat je het heel goed doet en dat je je die toestanden helemaal niet in je hoofd moet halen.
Laat het lekker gaan zoals het al jaren goed gaat.
Ben blij dat het jouw paarden zijn en dat jij het op deze manier kunt zoals je zelf wilt.
Wat andere mensen zeggen kun je best over nadenken maar misschien doen zij het juist wel fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:08

De meeste paarden zijn kieskeurig, als ze het niet vertrouwen, eten ze het niet.

Vraag mij af of je wel dat voedingssupplement moet gaan voeren, vers gras, goed weidehooi, muesli. Een simpel zoutblok zou je nog kunnen ophangen, maar het kan zijn dat ze daar pas van gaat likken als het erg warm wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:08

mmm, tis ene beetje tweezijdig natuurlijk

een sober dier heeft weinig nodig
maar dat heeft vooral betrekking op energie , eiwitten etc
kwa mineralen, vitaminen en sporen elementen heeft een koudbloed type van 1,40 net zo veel nodig als een warm, half of volbloed type
daar zit vrij weinig verschil in
terwijl de energie behoefte van het sobere dier naar alle waarschijnlijkheid veel lager zal liggen dan de energiebehoefte van het vol, warm, half bloed type

dat je uit onbeperkt ruwvoer (gras en hooi) kwa mineralen en vitaminen alles kan halen zou idd waar zijn als de bodem goed is
helaas word de bodem steeds eenzijdiger, armer en zuurder waardoor er gewoon niet zomaar van uit gegaan kan worden da je dier alles wel uit dat ruwvoer houd,
de enige manier om daar achter te komen is regelmatig bodem en ruwvoer onderzoek laten doen
en aan de hand van de uitslagen het rantsoen bepalen en aanpassen.

mueslie en brokken voorzien ene paard over het algemeen pas in hun vit/min behoefte als je er 2 kg dagelijks van voert
helaas is dat voor de meeste sobere dieren veel te veel
die van mij krijgt per keer een handje brok en en 50 gram supplement in brokvorm (2 maal daags)
naast onbeperkt hooi en overdag weidegang

als je een supplement wil gaan voeren om welke reden dan zou ik persoonlijk kiezen voor een supplement in brokvorm, word meestal makkelijker gegeten dan poedertjes etc

ben het eens met de mensen hierboven, je moet en dier niet vol gaan stoppen met stoffen die het dier niet nodig heeft
maar een tekort aan bepaalde stoffen merk je vaak ook pas als het tekort al redelijk groot is en dus ook flink wat tijd en moeite gaat kosten om het weer recht te breien