Lijnzaadolie tegen jeuk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Lijnzaadolie tegen jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:31

Sorry als ik een topic open waar al veel over is gezegd, maar kon het zo niet vinden bij de zoekfunctie / google. Mijn paard heeft door de rui ontzettende jeuk. Hij schuurt aan alles wat los en vast zit. Vooral aan manen, staart, hoofd en hals. Kan lijnzaadolie hier een oplossing voor zijn en wat zijn hier de voor- en nadelen van? Zijn er misschien nog andere dingen die ik kan doen?

ikenindi

Re: Lijnzaadolie tegen jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:34

van lijnzaadolie komen ze wel beter door de vacht heen ja. dus indirect zou het tegen de jeuk kunnen helpen.

als je de zoekfunctie gebruikt kun je een topic vinden over olie. staaan veel interessante dingen in.

staat bij voeding en supplementen, en ik ben topicstarter;)

even zoeken op:

olie, auteur: ikenindi

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:37

Lijnzaadolie helpt idd met het loslaten van de haren.. Een evengoed en goedkoper alternatief is zonnebloemolie.. Gewoon ff door t voer heen..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:27

Met het geven van olie ben je nu eigenlijk al te laat omdat je paard al aan het ruien is en nu jeuk heeft. Ik zou 'm lekker warm wassen met een jeukstillende/verzorgende shampoo en indien mogelijk daarna lekker droogblazen. Raakt ie een heleboel haar kwijt. Daarna dagelijks goed borstelen, zodat ie de rest van zijn wintervacht gauw kwijt is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:46

aslo schreef:
Met het geven van olie ben je nu eigenlijk al te laat omdat je paard al aan het ruien is en nu jeuk heeft. Ik zou 'm lekker warm wassen met een jeukstillende/verzorgende shampoo en indien mogelijk daarna lekker droogblazen. Raakt ie een heleboel haar kwijt. Daarna dagelijks goed borstelen, zodat ie de rest van zijn wintervacht gauw kwijt is.

Ja beste oplossing! Morgen word het lekker weer, dus kan je de pony in het sop zetten. Verder helpt borstelen met een lavablok goed, en met een zweetmes (de kartelrand gebruiken) goed.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:48

Lijnzaadolie bevat vaal omega 3 vetzuren. daarvan is bewezen dat ze een verminderende werking hebben op allergische reacties bij mensen. van daaruit wordt dan gedacht dat het ook effect zou kunnen hebben op eczeem bij paarden.
Wat nog beter heplt dan de olie is lijnzaadbrok, omdat daar meer bestanddelen van het lijnzaad in blijven zitten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:57

Klara16 schreef:
Lijnzaadolie bevat vaal omega 3 vetzuren. daarvan is bewezen dat ze een verminderende werking hebben op allergische reacties bij mensen. van daaruit wordt dan gedacht dat het ook effect zou kunnen hebben op eczeem bij paarden.
Wat nog beter heplt dan de olie is lijnzaadbrok, omdat daar meer bestanddelen van het lijnzaad in blijven zitten.

Is ook prima spul, alleen moet je het dan aldoor geven, nu beginnen om ze door deze ruiperiode te helpen is dan te laat zeg maar.
En, het helpt niet bij alle paardjes om ze vlotter de rui door te helpen. Eén van onze shetjes krijgt al maanden lijnzaadolie, maar 2 weken terug heb ik d'r toch maar geschoren omdat ze vanwege haar dikke ondervacht stijf stond van de jeuk, het gaat dan broeien.
Nu nergens geen last meer van Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:07

Tjaldur schreef:
Sorry als ik een topic open waar al veel over is gezegd, maar kon het zo niet vinden bij de zoekfunctie / google. Mijn paard heeft door de rui ontzettende jeuk. Hij schuurt aan alles wat los en vast zit. Vooral aan manen, staart, hoofd en hals. Kan lijnzaadolie hier een oplossing voor zijn en wat zijn hier de voor- en nadelen van? Zijn er misschien nog andere dingen die ik kan doen?

Grappig dat je hierover begint..
Ik gaf mijn paard nl lijnzaadolie om door de vacht te komen, hij schuurde ook door de jeuk van die losse haren..
Na een maand ben ik ermee gestopt omdat ik geen verbetering zag.. en wat bleek... mijn paard stopte ook met schuren en gaat nu pas beter door de vacht komen..

Mocht ik weer met olie gaan werken ga ik geen lijnzaadolie gebruiken, maar zonnebloem..
Er schijnen ook nadelen te zitten aan lijnzaadolie.. (iets met de omega's, maar weet niet meer precies wat het nou was..)