SHet eet geen hooi

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

SHet eet geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:43

Onze shet is altijd al een moeilijke hooi eter geweest. Voordroog gaat er al niks in, alleen daar wordt hij dus bevangen van. Nu met dit weer is hij ook weer gevoelig om bevangen te worden.

Hij krijgt dagelijks een plakje hooi, maar savonds ligt het onaangebroken in zijn stal. Ook stro eet hij niet . Ik maak me er dus zorgen om dat hij te weinig ruwvoer binnen krijgt. Aangezien hij regelmatig in de paddonck staat aangezien hij van net groeiende gras bevangen kan worden.

Bedankt voor je reactie.

aslo

Re: SHet eet geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:50

Is het gebit wel in orde? Als ie bijv. haken op zijn kiezen heeft, zal ie eerder geneigd zijn, het hooi te laten liggen omdat het moeilijk eetbaar is. Gras krijgen ze dan nog wel weg, maar hooi en stro niet.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 19:36

voordroog eet hij wel netjes, dus denk dat het puur is dat hij gewoon niet wil eten?

Al onze paarden eten hun stro niet op , denk dat ze daarvoor teveel hooi en weidegang krijgen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:40

Hmm, ik ken het wel, mijn (verzorg)shet eet ook geen hooi, alleen hooi van 'eigen bodem' (als het gras te lang is maaien we 't, laten we drogen, keren een keer, drogen, en dan gaat 't naar binnen en dat eet ze wel)..
Omdat alleen bix toch niet zo goed voor d'r was krijgt ze nu ook gewoon gedroogd gras...

Dit eet ze wel heel erg goed..

Verder zou ik het ook neit weten eigenlijk

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:50

Al luzerne geprobeerd? Of een ander merk? Sommige figuren zijn erg koppig (of fijnproevers Knipoog) als je zeker weet dat het niet aan de tanden ligt, dan zou ik wat verschillende merken hooi/kuil/luzerne proberen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:29

Maaar... In luzerne zitten weer veel eiwitten, is ook niet echt bevorderlijk voor 'n shet (sowieso niet voor een paard)..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:42

oeh, ik was je even helemaal vergeten nathalie
sorry Vriendjes zijn?

luzerne zou op zich wel een idee kunnen zijn als het hooi er echt niet in gaat
beestje heeft toch ruwvoer nodig
maar wel beperkt, want sja het is iets rijker dna normaal hooi

wat ook nog een idee zou kunnen zijn is grasbrok in 1 of andere vorm
van agrobs heb je bijvoorbeeld een eiwit en koolhydraat arme grasbrok oid...moet ik heel even kijken wat het nu ook weer precies was Clown brok of gehakseld iets

op de fokkerij waar ik vroeger kwam gaven ze de shetjeook bolkaf als ruwvoer , daar deden ze het ook best goed op
werd vooral gevoerd aan de ponies die niet op het gras konden om welke reden dan ook

verder zou je nog kunnen denken aan een schep zemelen voor de vezel ,