Wat info: merrie van 4 jaar, 1.65m, ranke bouw. Ik rij haar zo'n 4 keer in de week best afwisselend, van een serieuze normale training tot een lekkere buitenrit, pak net in de weekenden de wedstrijden op en verder loopt ze wanneer mogelijk in de wei.
Hooi (zowel kuil als gewoon) eet ze prima, ze loopt bij mooi weer ook in de wei en is gek op gras.
Ze krijgt 2 kilo onderhoudsbrok met wat muesli erdoorheen per dag ('s ochtends 1 en 's avonds 1, door pensionstaleigenaar), daarnaast voer ik haar zelf normaalgesproken 1 a 1,5 kilo Pavo Energy Control gemengd met Nature's Best muesli. En na het rijden wordt ze nog verwend met wortels/appels/brood. Wormenkuur krijgt ze gewoon op tijd, de uitgebreide (naam kwijt), tandarts is vorig jaar geweest, wisselen zou geen problemen moeten geven en vanwege dr eetgedrag lijkt het me niet dat het aan dr tanden ligt.
Het probleem is dat ze vaak haar brokken niet op eet. De ene keer eet ze de stalbrok niet, de andere keer laat ze onze eigen brok staan. Of ze eet beide niet, of alleen wat muesli, etc...
Ze heeft de brok wel nodig, is aan het groeien en mag wel wat meer kont hebben, daarnaast moet ze iets harder werken nu dus de energie en kracht van onze brok kan ze wel gebruiken. Maar dan moet ze het wel eten
Ze heeft soms wel enkele dagen/periodes dat ze ineens goed gulzig is en alles zo opheeft, maar dit duurt vaak niet lang. Wanneer er gevoerd wordt is ze ook altijd rustig, brokken kijkt ze niet echt naar, ze wacht rustig af tot het hooi eraan komt.
Hoe kan ik haar gulziger krijgen? Ze krijgt echt niet heel veel, het is verdeeld over de dag en het is ook nog vrij afwisselend.
Poeder met vitamine of tegen verkoudheid (is nog wel eens wat snotterig) krijg ik helemaal niet binnen, dan laat ze sowieso dr brokken staan. Slobber heeft ze vanavond voor het eerst gehad, het gaat naar binnen maar niet van harte..
Een stalgenootje zei appelstroop over de brok, of eieren over de brok voor de fitheid.. iemand ervaringen daarmee?
Kom maar op met de tips!
Het paard in kwestie
nou dat heb ik geweten hier komt ieder jaar een tandarts