Hooi vs kuil ivm zomereczeem en stofallergie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Hooi vs kuil ivm zomereczeem en stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:49

Sinds wij op 1 maart verhuisd staan staat mijn paard samen met dat van mijn vriend.
Mijn Memuska is er 26 en heeft een stofallergie, daarom krijgt zij al jaren kuilgras. Het paard van mijn vriend, het Belgisch Trekpaard, heeft dan weer last van zomereczeem. Zij heeft altijd hooi gekregen omdat we dat nu eenmaal van mijn schoonvader kregen, en nu las ik ergens dat hooi beter zou zijn als kuil voor haar eczeem.
Dat maakt dus één paard met hooi, een met kuil... Mooi zo, maar hoe regel ik dat in de wei?
Momenteel is er geen kuil beschikbaar en krijgen ze (noodgedwongen dan maar allebei) natgemaakt hooi. Maar goed, dat is natuurlijk een heel omslachtig verhaal.
Nog een vraagje over het natmaken trouwens: de ene zegt dat ik het 12 uur moet laten weken, de ander zegt dat goed natspuiten voldoende is.
Wie kan mij helpen?

Caresse07

Re: Hooi vs kuil ivm zomereczeem en stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:54

Pfoe over kuil wat slecht zou zijn bij zomereczeem durf ik niet zo veel te zeggen eigenlijk, mijn
oude merrie (21) heeft al jaren zomereczeem en ze heeft een stofallergie, in het begin gaf ik haar
nat hooi (voorraad opgemaakt) en op advies van de DA heb ik dit wel minimaal 12 uur laten weken zodat
alle stof er goed uit is. Als je het alleen maar nat spuit is de stof er nog niet voldoende uit voor een paard
met stofallergie. Later zijn we overgegaan op kuil maar ik kan niet zeggen dat haar zomereczeem hierdoor
erger is geworden. Maar het weken is dus idd minimaal 12 uur wil je het echt goed doen Lachen

Succes met jullie paardjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:58

voordroog bij eczeem kan wel maar!
ga wle op zoek naar heel erg grofstengelig en heel , heel erg droog verakte voordroog..
wij hebben voordoog dat eingelijk gewoon hooi is wat in plastic is gepakt om het makkelijk op te kunnen slaan
daar doet mijn eczemertje het goed op
vet nat kuil , dat zou fout gaan

beide op hooi kan ook, maar dan idd natgemaakt
als het stof is is goed natmaken in principe voldoende, dan stuift het aanwezige stof niet meer

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:01

Je moet nat hooi idd 12 uur weken in een kuip, om zo het stof eruit te weken. Enkel afspuiten, blijft er nog staf achter in het hooi. Mijn pony heeft manenexceem en zij krijgt hooi uit van die grote pakken. Zij heeft daardoor niet meer last van haar exceem. Ze krijgt er wel meer last van als zij hele dagen buiten staat, dus gaat zij alleen naar buiten tussen 11 en 15.00 uur, verder staat zij in een open stal. Vroeger deed ze heel erg schuren, nu behoudt ze manen en staart en heeft ze veel minder jeuk. Ook doe ik haar regelmatig wassen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 10:10

@ confetti: was je haar dat met een speciale shampoo?
Ik heb vorig weekend de manen en staart (nu ja... staartjé wat het is natuurlijk een Trekpaard uit de tijd dat er nog gecoupeerd werd) gewassen met van die isobetadineshampoo, iemand op stal raadde dat aan... maar mss bestaat er ook iets speciaals voor?

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:19

Hmm even denken hoe dat ook alweer heet. Liberate shampoo http://www.liberate.be/. Persoonlijk vind ik dit erg goede shampoo. En daarnaast was ik ze af en toe met tea tree shampoo. De shampoo die jij hebt gebruikt kan ook, die werkt ontsmettend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:10

Vraagje aan ProudJustify en confetti:
Als jullie het hooi 12 uur laten weken hoe verwijder je dan het stof uit het natte hooi??
Want je kunt mij nl niet wijsmaken dat je het stof er uithaalt door het zolang te laten weken.
Als je het hooi zonder het heel goed los te maken (op de wind zodat het stof er dan uit kan vliegen) in een vat doet en je maakt het nat zal het stof ALTIJD aan het hooi gaan kleven. Wil je daarna het hooi zonder aanklevend stof aan je paard voeren zulk je het sprietje voor sprietje af moeten spoelen nl.

Een paard heeft last van 'stof' als het in de luchtwegen komt doordat het door het eten opdwarrelt. Door het nat te maken dwarrelt het stof niet meer maar kleeft het aan het hooi. Het komt niet meer in de longen maar in de maag, waar het absoluut géén kwaad kan.

Het is dus voldoende om het hooi goed los te maken (liefst dus buiten in de wind) en dan met een plantenbroes de boel goed nat te spuiten. Weken heeft dus echt geen zin.
Sterker nog door het weken verdwijnen ook de voedingsmiddelen met het vocht wat je weggooit.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:30

Hé, ik dacht dat ik hier gisteren al een antwoord had getypt, maar blijkbaar toch iets
mis gegaan Haha!

Tja Dubbeldun, die 12 uur weken is echt op advies van de professoren van
de Uithof, zij hebben als reden dat als je het zo lang laat weken het stof
in het water achterblijft. Als je het alleen maar nat zou spuiten en dan zou geven
zou er nog te veel stof in het hooi achterblijven voor een paard met stofallergie.
Ik moet ook wel zeggen dat als je de bak met water ververst er wel een hoop
troep in het water achterblijft, maar verder kan ik je hier ook niet meer over vertellen
dan wat mij verteld is eigenlijk Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:48

Tja en een professor moet je natuurlijk wel geloven ipv logisch nadenken Haha!
Ik denk dat als hooi zoveel 'stof' (zijn eigenlijk schimmelresten) bevat dat je het zolang moet laten weken dat je beter op zoek kunt gaan naar een betere kwaliteit hooi Haha!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:04

Daar heeft natuurlijk ieder zijn idee over. De manier waarop wij het doen, zo doen wij dat al 20 jaar. En beter hooi? Nee, dat is bij ons niet aan de orde, wij winnen het hooi zelf en de kwaliteit is erg goed, al zeg ik het zelf. Maar wat ik al zei, de een vindt de ene manier goed en de ander de andere manier. Knipoog

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:27

DubbelDun schreef:
Tja en een professor moet je natuurlijk wel geloven ipv logisch nadenken Haha!
Ik denk dat als hooi zoveel 'stof' (zijn eigenlijk schimmelresten) bevat dat je het zolang moet laten weken dat je beter op zoek kunt gaan naar een betere kwaliteit hooi Haha!

En bedankt!