biks voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

biks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:59

ik heb een haflinger merrie gekocht, die nu bij de oude eigenaar maar 1/3 biks per dag krijgt omdat ze daar te druk van word volgens haar. nu vind ik dit nogal weinig. bij haar werd ze niet echt intesnief meer bereden, maar ik wil toch wel veel gaan (buiten)rijden. dan lijkt mij dat beetje wat ze nu krijgt niet genoeg. wat adviseren jullie me? ze krijgt nu ook nog 1 pavokoek per dag. maar zo'n koek vult toch niet tegen de honger?

Cynthiaaapje

Re: biks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:00

Nee ruwvoer helpt tegen de honger daar doet mijn paard het ook op. Op een pavo koek en ruwvoer (kuil/hooi/gras). 1 pavo koek kan prima! Haha! ik denk dat je je daar op verkijkt.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:04

het probleem is dat die pavokoeken ook best duur zijn. ik begreep dat je 12 euro voor zon pak koeken betaald? voor een zak biks van 25 kilo ben je maar 7,50 kwijt. als ik daarvan een half kilo per dag zou voeren kan ze dus 2 maanden met zo'n zak doen. en hoeveel koeken zitten er zin zo'n pavo pak?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:08

De koeken en biks kun je niet met elkaar vergelijken. In de koeken zitten meer mineralen/vitamines en daarom hoef je er maar 1 per dag van te voeren. Om bij biks de juiste hoeveelheid te geven, zul je waarschijnlijk meer moeten voeren. Kun je aflezen op de zak en ook via internet zijn er verschillende testen. Je kunt ook biks met apart de mineralen kunnen geven, maar dan moet je wel heel goed gaan uitrekenen wat je paard precies nodig heeft...

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:09

ik heb ook een halflinger, maar ik sta op muslie (pavo natures best) ik sta hier op omdat ze heel druk en heet is en in het voer van de manege zat haver, dus zijn we maar op een muslie overgegaan waar geen vetten energie rijke stoffen in zitten ed... hier van krijgt ze als ik met haar rijd 1 kilo per dag ( verdeelt over de dag) en als ze een vrije dag heeft ongeveer 1/4 tot 1/2 biks schep. daarnaast geef ik haar elkedag een halve pavo summer fit koek. en ze krijgt ongeveer 3 a 4 plakken hooi per dag.

ik zou gewoon uitproberen hoe ze reageert op het voer. maar als je paardje op voldoende ruwvoer staat dan hoeven ze toch niet speciaal op kracht voer te staan...?

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:11

lonneke schreef:
het probleem is dat die pavokoeken ook best duur zijn. ik begreep dat je 12 euro voor zon pak koeken betaald? voor een zak biks van 25 kilo ben je maar 7,50 kwijt. als ik daarvan een half kilo per dag zou voeren kan ze dus 2 maanden met zo'n zak doen. en hoeveel koeken zitten er zin zo'n pavo pak?

ik dacht 24...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:11

ik heb net even op de pavo site gekeken en in zo'n pak koeken zitten 30 stuks. dat is dus voldoende voor 1 maand. als ik daarnaast dus voldoende ruwvoer zou geven moet ze het daar dus mee redden?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:12

In ruwvoer zit echt niet voldoende. Denk aan oud hooi waar weinig mineralen enz. inzitten. Nu is een haflinger wel een sober ras, maar zou niet alleen ruwvoer gaan voeren. Kan wel jaren duren voordat een tekort zichtbaar is aan het paard...

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:17

ik zou het even met je da overleggen...
elk paardje is natyuurlijk anders, maar de mijne zij dat beppie (zo heet ze) met gemaak op alleen hooi kan staan, en daan zo'n koek erbij voeren. maar ik vond het alleen zo zielig omdat ze dan werd over geslagen me voeren, en daarom voer ik nu die muslie

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:20

ik denk toch dat ik voor de optie koeken ga. ze kosten bij divoza 10, 75 per 30 stuks. daarnaast krijgt ze dan van de zomer in elk geval genoeg gras en ik moet nog even kijken wat ik dan van de winter erbij ga voeren. ik heb nog geen vaste da, dus daar kan ik t niet aan vragen. en elk paardje is natuurlijk anders. maar voorlopig houd ik het dus maar op die koeken. daar staat ze nu ook op en het is een goed alternatief voor niks denk ik.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:29

Zammie schreef:
In ruwvoer zit echt niet voldoende. Denk aan oud hooi waar weinig mineralen enz. inzitten. Nu is een haflinger wel een sober ras, maar zou niet alleen ruwvoer gaan voeren. Kan wel jaren duren voordat een tekort zichtbaar is aan het paard...

Daarvoor geef je dan toch een koek?

Voor een haflinger die normaal gereden wordt is ruwvoer en een koek meer dan zat, die hebben niet veel nodig.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:31

ik zou hetzelfde geven als bij de oude eigenaar, indien je merkt dat zij te dik of te dun wordt zou ik het voer aan gaan passen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:32

Lenneke_ schreef:
Zammie schreef:

Daarvoor geef je dan toch een koek?

Voor een haflinger die normaal gereden wordt is ruwvoer en een koek meer dan zat, die hebben niet veel nodig.

Had ik toch al gezegd... Dat in zo'n koek wel alle benodigde mineralen enz. inzitten. en als je paard dan ook nog eens op de wei loopt, dan moet dan volgens mij meer als voldoende zijn. Je zou eventueel ook liga van pavo kunnen voeren. Dit is speciaal voor sobere rassen en zitten ook meer mineralen enz. in...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 17:12

[wat bedoel je met liga? is dat een soort biks ofzo? nooit van gehoord.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:24

Ja, liga is biks en is speciaal voor de sobere rasen. ik geef het zelf aan mijn tinker...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 09:39

dat zou ik dan misschien van de winter kunnen geven. maar als ik dat ga voeren, hoef ik dan niet zo'n koek erbij te geven?

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:42

Ik zal hooi en 1 pavokoek geven.. als je dan een intensieve buitenrit heb gemaakt kan je altijd nog een halve schep biks na het rijden geven Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:48

Naar behoefte ruwvoer geven en verder alleen het hoognodige aan kracht-, bijvoer geven. Paarden redden zich prima daarop. Mijn KWPN-er (heet, hoog op de beentjes) krijgt alleen ruwvoer (veel), halve emmer wortel, 1 pavokoek, en 3/4 kilo onderhoudsbrok en een kwart muesli op een dag. En zij staat in vrij zware training.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:02

Citaat:
Naar behoefte ruwvoer geven

Hier moet ik een beetje om lachen als ik dan aan mijn eigen haflinger denk Haha! ...die heeft chronisch behoefte aan alles wat ie maar op kan eten Haha! .

Ruwvoer met de koek kan prima maar ik ben ook van mening dat je echt naar je dier moet kijken. Mijn haf heeft genoeg aan alleen gras en kuil terwijl ik mijn fjord zowat vol moet proppen om zijn gehaltes op pijl te houden zodat ie fit blijft.
Nu doet mijn haflinger al een jaar niks maar toen ik nog reed had hij genoeg aan 1/2 kg bik extra omdat ik regelmatig een duinrit van 3 uur maakte.

het is even zoeken.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:10

Zo'n Summerfitkoek, voorziet je paardje van de vitamines en mineralen die hij/zij dagelijks nodig heeft, maar levert weinig energie.
Kan dus fijn zijn zeker als ze verder altijd in het land staat.
Staat ze meer binnen dan voer ik persoonlijk liever ander voer, omdat ze hier wat langer mee bezig zijn.
Verder heeft pavo speciaal voor de sobere rassen mix en ik meen ook koeken (aura of zoiets).

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:56

lonneke schreef:

De summerfit koeken kosten 9,95 voor 30 koeken.

en de aurakoeken kosten 24,95 voor 90 koeken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:18

Crum schreef:
Ik zal hooi en 1 pavokoek geven.. als je dan een intensieve buitenrit heb gemaakt kan je altijd nog een halve schep biks na het rijden geven Knipoog

Als je weet dat je de volgende dag een lange rit gaat maken kun je beter voor de tijd al wat extra geven.
Het 'aanvullen' na de tijd heeft bij paarden weinig nut.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:38

een paard voer je geen brok voor de honger

basis van het rantsoen is ruwvoer
voldoende goede kwaliteit hooi dus,
en als je een paard hebt wat te makkelijk dik word kun je een deel van het hooi vervangen door bijvoorbeel goede kwaliteit haverstro

daar bovenop komt het krachtvoer, dit is bij veel dieren puur voor de vit/min
de meeste krachtvoeders hebben vit/min gehaltes gebaseerd op twee kilo brok om aan voldoende vitamine en mineralen te komen

voor een paard als jouw haf(veel hafjes , vooral het oudere type worden vrij makkelijk te zwaar ) , of bijvoorbeeld mijn Ijslander is dit veel te veel
(ze krijgt nu een pond mueslie en dat is al te veel)
maar dak krijgen ze dus weer te weinig vit/min

dus zou je geen brok kunnen voeren en wel de pavo koeken
(daar zit net zoveel vit/min in als in twee kg brok)
en de twee verschillende koeken , summerfit en de aura, bevatten exact hetzelfde

marstall heeft trouwens ook een voederkoek Ja

of je voert een supplement waar alles in zit wat ze nodig hebben
en voert daarnaast een klein beetje krachtvoer om het supplement mee te mengen ...

die van mij krijgt nu een volledig supplement in brokvorm
twee maal daags een handje derma vital van eggersman (brok)
en extra magnesium en een ander suppelement erbij , de brok voer ik puur om iets te hebben waar ik de supplementen met water of olie aan vast kan plakken
en dit is voldoende, voor die van mij

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:35

Nog een nadeel vind ik dat die koeken zo droog zijn.
je moet ze al in een emmer met een beetje water leggen want als je ze uit de hand geeft valt de helft op de grond en je paard krijgt zo'n droge mond dat hij de rest niet meer weg kan werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:10

ik geef ook liever gewoon een supplement in brokvrm , handje per dag , en ze krijgen als wat ze nodig hebben binnen