hooi voeren, hoeveel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

hooi voeren, hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:23

ik heb een haflingermerrie gekocht. nu is het volgens mij op de meeste stallen wel zo dat ze gewoon 2x per dag 1 plak hooi krijgen. nu kreeg ik daar dus kritiek op van de huidige eigenaresse dat dat veel te weinig is. zij voert haar dus zo'n beetje 4 plakken op een dag en zegt dat op paard natuurlijk.nl staat dat een paard zo'n 7,5 kilo hooi per dag nodig heeft. hoe zit dit?

VeerenAshley

Re: hooi voeren, hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:27

De hoeveelheid hooi die nodig is, hangt natuurlijk af van wat je paard aan ander ruwvoer (gras) krijgt, maar ervan uitgaand dat dit momenteel niet veel is, kan ik zeggen dat de vorige eigenaresse wat mij betreft helemaal gelijk heeft!
Ruwvoer is het allerbelangrijkste voor een paard: het houdt z'n darmen bezig, veel kauwen voorkomt niet alleen maagzweren maar ook verveling, het zorgt ervoor dat het paard zich 's winters kan warmhouden etc. Vandaar dat het leeuwendeel van het eten van een paard ruwvoer moet zijn. En zeker van ouderwets droog, niet te rijk hooi kun je bijna niet teveel geven!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:28

2 plakken per dag vind ik ook erg weinig, vooral als ouder hooi is
onbeperkt is het beste

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:28

2 plakken per dag is veel te weinig. Mijn a-welsh kreeg kreeg al 2x perdag 2 plakken =4 plakken per dag.

Wie zijn : op de meeste stallen?
Heb je dat gehoord/gezien?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:36

Ik denk ook dat het te weinig is, ik ben voorstander van onbeperkt hooi (uiteraard wel opletten dat het dier niet te dik wordt). Maar 2 plakken is idd wel weinig.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:39

Mijn paard krijgt ook zoveel hooi als ze lust. Ik kijk wel uit dat er niet te veel blijft liggen, dan krijgt ze wat minder. Dus geef gewoon veel hooi, dat is goed voor ze!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:43

ze gaat zoizo nu vanaf volgende week t land op. ik weet niet precies wat de stal voert waar ik nu heen ga. dat zou ik eens uit moeten zoeken. maar ik begrijp nu in lek geval dat 2 plakken inderdaad te weinig is. ze krijgt daarnaast ook mar een klein beetje bis, daar schijnt ze nogal heet van te worden. dus ik zal aan de stalhouder vragen of hij haar dan in elk geval genoeg hooi gaat geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:53

ik vind die 7,5 kilo al rijkelijk weinig

paard eet 2 tot 2,5 procent van zijn lichaamsgewicht aan voer
paard van 500 kilo zou dus 10 tot 12,5 kilo voer moeten krijgen

waarbij ik bij rust en lichte tot medium arbeid uitga van die 12,5 kg - de kiloos krachtvoer (gemiddelt 2 kg p/d)
is dus nog meer dan 10 kg ruwvoer wat je zou moeten voeren

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:47

Vragen over hoeveel hooi te voeren zijn al regelmatig gesteld. Ik adviseer je even de zoekfunctie te gebruiken..