Goed voerschema?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_Goos

Goed voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:00

Hoi,

Is dit een goed schema voor mijn paard?
Het is een haflinger van 10 jaar. Hij wordt elke dag bereden of gelongeerd, in de zomervakantie zelf 2 × per dag.
Hij krijgt 3 keer per dag hooi, dus heeft heel de dag wat te knabbelen.
Verder krijgt hij 's ochtends een halve kilo PavoBasics+ en 's middags een halve kilo pavoNature's Best.

Ook krijgt hij van mij wat slobber (anders eet hij z'n knoflook niet op) en een PavoSummerfit koek.

Is dit goed? Of is het too much?

Alvast bedankt!

Groetjes Jasmijn.

ikenindi

Re: Goed voerschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:02

dat kun je zelf zien. wordt ie te dfik krijgt ie te veel. wordt ie te dun krijgt ie te weinig. ik snap niet waarom je dit hier plaatst want niemand kan er iets over zeggen. het is zo verschillend per paard...

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:03

Ja maar ik bedoel is dit goed qua wat ie doet.. Ik snap dat ie niet te dik of te dun mag worden.. Maar is het niet te veel..? Niet te veel verschillende dingen zeg maar..?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:05

dat verschilt per paard en je moet dus gewoon kijken hoe hij het er op doet Knipoog

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:08

Bedankt voor je reactie.. Maar ik hoor graag iedereens mening hier over zeg maar. Ben nogal bangom iets verkeerds te doen Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:10

ik zelf zou onbeperkt hooi geven en een summerfit voor de mineralen doen dan. opzich zou dat al genoeg zijn voor veel paarden Knipoog een ander paard moet 3 kilo brok hebben. tsja...

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:18

Hij staat niet bij mij aan huis.. dat drie keer per dag hooi is iets van die stal.. Dus ja, daar kan ik verder niks aan veranderen Boos!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:40

ik ken t probleem. ik heb gelukkig afspraak kunnen maken dat ik zelf ook gewoon mag voeren, dus ik geef zelf 1 keer per dag extra en dan een kuubskist vol Geld, geld!

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 13:00

Oke Lachen
Maar ja drie keer per dag is ook wel genoeg toch? Snel eet hij niet dus daar doet hij wel lang mee Lachen
En hij heeft stro in z'n stal dus er is altijd wel wat te knabbelen Ja

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 16:53

Niemand meer?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:55

Ik heb gehoord en gelezen dat knoflook slecht is voor je paard!De aderen slippen dicht. Dus ik zou naar je paard luisteren en het niet meer geven;). Waarom geef je knofloook?

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:00

Hij schuurt z'n manen er af en z'n buik open Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb gehoord dat ze er bloedarmoede van kunnen krijgen en dat je daarom om de drie weken, drie weken moet stoppen ?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:03

En dat doet hij van de vliegen? Dan zou ik een vliegendeken en spray kopen;)

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:10

Vliegenspray heb ik al, dekens wil ik niet aan beginnen Nagelbijten / Gniffelen Ten eerste schuurt hij daar dwars door heen en op een of andere manier maakt hij ze kapot.

Ik heb Atex Anti Daas spray en ben daar heel tevreden over! Lachen
Maar het werkt niet tegen de solucoide mug (of zo iets), die dit dus veroorzaakt.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb zwavelshampoo voor als hij al begonnen is met schuren, maar ik wil dit voorkomen..
Vandaar de knoflook.. Ja

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:12

oke:) ER schijnen tegenwoordig ook injecties te zijn tegen bepaalde muggen. Mischien ook iets?

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 06:44

Oke, ik weet het niet, zal het eens aan m'n da vragen! Lachen

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 06:53

jouw pony heeft denk ik zomereczeem.
toch een deken op gaan doen en wel zo snel mogelijk,anders word hij namelijk toch geprikt en gaat hij daarom schuren.
kijk anders in het topic over zomereczeem,daar kun je vast wel wat tips uithalen

verder je voer vind ik best aan de hoge kant.
Citaat:
Verder krijgt hij 's ochtends een halve kilo PavoBasics+ en 's middags een halve kilo pavoNature's Best.
Ook krijgt hij van mij wat slobber (anders eet hij z'n knoflook niet op) en een PavoSummerfit koek.

dat is dus een samen een kilo krachtvoer, slobber en een pavo koek?
in 1 zo'n koek zit hetzelfde als in 1 a 2 kilo krachtvoer he Knipoog
ik zou er voor kiezen om gewoon de muesli wel te voeren,maar daarnaast een supplement waar alle vitamines en mineralen inzitten,persoonlijk vind ik de sportmineralen van subli heel goed( info staat wel op hun site)

dus de pavokoeken weg( zit ook veel suiker in wat voor paarden met jeuk niet zo goed is) en dan wel je pavo basic en je nature's best ,maar daar doorheen een schep mineralen poeder.

de knoflook mag je ook in de prullenbak gooien,want dat werkt simpelweg niet Knipoog

haal voor de jeuk liever dan een goede zalf, van leovet is een goede, eczemabalm heet het en er zijn er wel meer die best goed werken..afgezien van de eczeemdeken dan,die is nog het beste,maar moet vanaf nu echt continue opblijven tot aan ongeveer einde van de zomer tot die vliegjes weg zijn...tenzij je gaat rijden.

oh:
schuurt hij alleen in de zomer of altijd?

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 07:05

ellepel schreef:
jouw pony heeft denk ik zomereczeem.
toch een deken op gaan doen en wel zo snel mogelijk,anders word hij namelijk toch geprikt en gaat hij daarom schuren.
kijk anders in het topic over zomereczeem,daar kun je vast wel wat tips uithalen

verder je voer vind ik best aan de hoge kant.
Citaat:

dat is dus een samen een kilo krachtvoer, slobber en een pavo koek?
in 1 zo'n koek zit hetzelfde als in 1 a 2 kilo krachtvoer he Knipoog
ik zou er voor kiezen om gewoon de muesli wel te voeren,maar daarnaast een supplement waar alle vitamines en mineralen inzitten,persoonlijk vind ik de sportmineralen van subli heel goed( info staat wel op hun site)

dus de pavokoeken weg( zit ook veel suiker in wat voor paarden met jeuk niet zo goed is) en dan wel je pavo basic en je nature's best ,maar daar doorheen een schep mineralen poeder.

de knoflook mag je ook in de prullenbak gooien,want dat werkt simpelweg niet Knipoog

haal voor de jeuk liever dan een goede zalf, van leovet is een goede, eczemabalm heet het en er zijn er wel meer die best goed werken..afgezien van de eczeemdeken dan,die is nog het beste,maar moet vanaf nu echt continue opblijven tot aan ongeveer einde van de zomer tot die vliegjes weg zijn...tenzij je gaat rijden.

oh:
schuurt hij alleen in de zomer of altijd?

Hey,
Dankjewel! De Basisbrok zit bij de stalling in begrepen Ja Hij krijgt straks ipv de nature's best 2 × een halve kilo basis. (dus 1 keer 's ochtends en 1 keer 'savonds een halve kilo..)

Het schuren is vooral in de zomer, maar in de winter af en toe ook.
De knoflook hielp vorig jaar wel heel goed, hij had er een stuk minder last van! Op z'n buik heb ik toen uierzalf gesmeerd, omdat dat wat stroef werd als ik dat niet deed..

Of het écht zomereczeem is weet ik niet.. Hij heeft wel wonden gehad van het schuren.. Maar als ik met zwavelshampoo was is het ook al een stuk minder en door de knoflook wordt het ook minder.
Een deken helpt bij hem niet omdat hij die op een of andere manier altijd kapot maakt! Hij heeft vorig jaar 3 van die dekens versleten op 2 maandjes Nagelbijten / Gniffelen En dat waren geen goedkope dekentjes.. Nagelbijten / Gniffelen En zelf vind ik dekens ook niks, hij is zo'n kluns! Clown

De Pavokoeken geef ik op advies van de DA.. Lachen Ja