soorten magnesium...???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

soorten magnesium...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 17:32

Op de site van de paardendrogist zie ik (minstens?) drie soorten magnesium supplementen:

1. magnesiumcitraat van de Groene Os
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=36131

2. magnesiumoxide en magnesiumchelaat
is van rustcompositum, ook van de groene os
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25624

3. magnesium fosfaat
is van Biomag
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25621

"Goed opneembare vormen zijn o.a. magnesiumoxide (70% opneembaar) en magnesiumchelaten (verbindingen met aminozuren, zoals magnesiumaspartaat, magnesiumglycinaat en magnesiumlycinaat). Magnesiumchelaten worden beter door het lichaam opgenomen maar de werkelijke hoeveelheid magnesium in deze verbindingen is veel lager dan de hoeveelheid in bijvoorbeeld magnesiumoxide of magnesiumsulfaat."

Dan zou je zeggen dat je moet gaan voor een supplement waar magnesiumoxide inzit of magnesiumsulfaat.
Maar bij paardnatuurlijk gaan ze volgens mij voor magnesimchelaat. En wat is dan magnesiumcitraat?

Wat zou het beste zijn ivm eventuele insulineresistentie? Uitproberen? Kan dat kwaad?
Ben benieuwd of iemand me uit de droom kan helpen Knipoog

romeorowan

Re: soorten magnesium...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:50

Ik heb mijn (ex) insuline resistente paard magnesium van paardnatuurlijk gegeven en dat heeft voor ons erg goed gewerkt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:59

ik heb magnesiumoxide besteld. veel te veel. als je in de buurt woont (flevoland) kan je wel wat ophalen. ik heb 25 kilo in 1 keer besteld...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:33

Citaat:
Ik heb mijn (ex) insuline resistente paard magnesium van paardnatuurlijk gegeven en dat heeft voor ons erg goed gewerkt.

Ik begrijp dat dat een goed magnesium supplement is, maar ik vraag me af wat het verschil is tussen magnesiumoxide, sulfaat etc Knipoog

Citaat:
ik heb magnesiumoxide besteld. veel te veel. als je in de buurt woont (flevoland) kan je wel wat ophalen. ik heb 25 kilo in 1 keer besteld...

Waar had je dat besteld? Was het een supplement, speciaal voor paarden?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:36

nee het is gewoon magnesium oxide. wel voor dieren, maar niet speciaal voor paarden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 19:09

Heb je ook een merk? Of waar het vandaan komt? Ik durf niet iets te voeren waarvan ik niet zeker weet dat het voor paarden is bestemd eerlijk gezegd Bloos
Hoe weet je dan hoeveel je moet voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:10

magnesium oxide is toch magnesium oxide?
Of ben ik nu een beetje blond Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:16

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:41

je moet ongeveer 10 gram geven per dag. ik iig. ligt er ook een beetje aan wat je verder voert he.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:43

Bij die van paardnatuurlijk moet je 8 tot 30 gram geven (kleine pony tot groot paard), en na een aantal weken nog maar de helft.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 20:16

Citaat:
magnesium oxide is toch magnesium oxide?
Of ben ik nu een beetje blond

Ik geef mijn paard toch ook geen 'ijzer' van de ijzerhandel Clown maar via RedCel of zoiets Knipoog

Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag wat het verschil is tussen die verschillende soorten magnesium, dus als iemand die antwoorden heeft en heo het dan gevoerd moet worden, heel graag Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:25

Heb je die link van mij doorgelezen?

In de eerste alinea kom je dit stukje al tegen:
Citaat:
Natuurlijk worden er veel supplementen aangeboden waarin magnesium voorkomt, maar ze worden vergezeld door concurrerende mineralen (zoals calcium) of het zijn goedkope ionische bindingen (magnesium-oxide) die zo slecht worden opgenomen dat je er geen gunstige resultaten van kan verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:39

Idd de verschillen kun je vinden op paardnatuurlijk maar ook met google

Daarom blijf ik erbij dat magnesuim oxide dat is en blijft...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:56

Ik wil voor mijn Haflinger ook magnesium bestellen. Welke kan ik dan het beste nemen? (Heb net het stuk op Paardnatuurlijk gelezen). Een chelaat is het beste toch?

Maar mijn Haflinger staat met een graaskorf in de wei waar kuil bijgevoerd wordt... Ook beschikken ze over een liksteen (die mijn paard door de graaskorf nauwelijks kan gebruiken). Op Paardnatuurlijk las ik dat ik de hoeveelheid calcium zo laag mogelijk moet maken. Mijn paard krijgt een handje zemelen als beloning na het rijden omdat krachtvoer gewoon echt niet goed voor haar is. Hoe kan ik erachter komen of er in één of meerdere van de dingen die ze dus dagelijks eet teveel calcium zit?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:34

Citaat:
"Goed opneembare vormen zijn o.a. magnesiumoxide (70% opneembaar) en magnesiumchelaten (verbindingen met aminozuren, zoals magnesiumaspartaat, magnesiumglycinaat en magnesiumlycinaat). Magnesiumchelaten worden beter door het lichaam opgenomen maar de werkelijke hoeveelheid magnesium in deze verbindingen is veel lager dan de hoeveelheid in bijvoorbeeld magnesiumoxide of magnesiumsulfaat."

Dat is de tekst van de paardendrogist.

Citaat:
het zijn goedkope ionische bindingen (magnesium-oxide) die zo slecht worden opgenomen dat je er geen gunstige resultaten van kan verwachten.

Tekst van Paard Natuurlijk

Verward

Spreekt elkaar nogal tegen.

Vandaar ook mijn vraag Knipoog

Stel magnesiumoxide wordt goed opgenomen, 70% van zeg maar 100.
En in magnesiumchelaat zit een veel lager percentage magnesium.
Dan zou je zeggen, dat je in ieder geval minder magnesium-oxide nodig hebt om hetzelfde resultaat te verkrijgen (dus die 25 kg.... daar kun je nog flink mee vooruit, nee hoor, geintje Clown )
Maar....
wat is nou precies het verschil tussen oxide, chelaat en die ander?

Vork Hamer

Misschien weet gewoon niemand het antwoord, maakt ook niet uit Slapen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:19

MaaikeUshi schreef:
Citaat:

Dat is de tekst van de paardendrogist.

Citaat:
het zijn goedkope ionische bindingen (magnesium-oxide) die zo slecht worden opgenomen dat je er geen gunstige resultaten van kan verwachten.

Tekst van Paard Natuurlijk

Verward

Spreekt elkaar nogal tegen.

Vandaar ook mijn vraag Knipoog

Stel magnesiumoxide wordt goed opgenomen, 70% van zeg maar 100.
En in magnesiumchelaat zit een veel lager percentage magnesium.
Dan zou je zeggen, dat je in ieder geval minder magnesium-oxide nodig hebt om hetzelfde resultaat te verkrijgen (dus die 25 kg.... daar kun je nog flink mee vooruit, nee hoor, geintje Clown )
Maar....
wat is nou precies het verschil tussen oxide, chelaat en die ander?

Vork Hamer

Misschien weet gewoon niemand het antwoord, maakt ook niet uit Slapen

Er zijn gewoon heel veel verbindingen bij mineralen.
Bij bijv. Zink heb je hetzelfde. Bijv. de chelaten, orotaten enz.
Je hebt verschillen in organische en anorganische verbindingen.
Volgens mij hangt het er van af uit welke grondstof de Magnesium geproduceerd wordt.

In elk geval wordt in heel veel supplementen gewoon Magnesiumoxide gebruikt bij paarden.
Ook in de speciale mengsels voor extra aanvullingen.

Zelf gebruiken we al jaren Magnesiumoxide bij de paarden tot volle tevredenheid.
We hebben het ook ingezet tegen de zomereczeem.
In combinatie met een hoge gift van mineralen, vitamines en spoorelementen hebben we ze nu al 3 jaar vrij van zomereczeem.

Beetje afhankelijk van wat het percentage Calcium in het voer is geven we 1:1 bij aan Magnesium.
Bij onze paarden is dat 15 tot 20 gram per dag.
Bij een Shetlander die chronisch hoefbevangen was hebben we deze Magnesiumoxide zelfs een tijd op 40 gram per dag gezet.
De Shet is weer helemaal goed gekomen.

Ik haal de Magnesiumoxide gewoon bij de boerenbond hier vlakbij.
De eigenaar heeft zelf ook paarden. Hij gaf eerder al aan dat deze magnesium ook prima te geven is aan paarden.
De Magnesiumoxide is alleen vele malen goedkoper dan de Magnesiumchelaat.
Nl. 45 cent de kilo.
Yep je kan een hele tijd vooruit met 25 kilo Haha!

Alleen zou ik nooit de Calcium verlagen bij Magnesium bijgeven zoals eerder hierboven benoemt wordt.

Calcium en Magnesium werken samen. De een kan niet zonder de ander z'n werk doen in de lichaamscellen. De een werkt buiten de cel en de ander tegelijkertijd binnenin de cel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:54

Ik weet alleen dat Magnesiumoxide in de scheikunde geschreven wordt als MgO, en dat dat vrij lastig uit elkaar te halen is, omdat het een slecht oplosbaar zout is (Magnesium en oxide ionen reageren samen. Dat reactie producht is MgO en is lastig uit elkaar te krijgen). De bouw van het chelaat weet ik echter niet, maar ik geloof dat de Magnesiumionen daar los inzitten. Dat zou betekenen dat ze niet eerst losgemaakt hoeven te worden van andere stoffen en dus snel opgenomen kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:01

AAC?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:08

stoffen (in dit geval magnesium) kunnen in verschillende soorten ketens worden aangeboden.
hoe langer een keten hoe lastiger het voor het lichaam is om het op te nemen, een lange keten komt bv slecht door de darmwand heen.
normaal zou je denken magnesium is magnesium, maar de kwaliteit (hoeveel het lichaam dus hiervan op kan nemen) is dus afhankelijk van het soort keten wat gebruikt wordt.
ik weet van PrimeVal dat ze de kortste ketens gebruiken in hun producten die er zijn, het is niet het goedkoopste product maar er is dus wel een betere opname zodat je minder hoeft te voeren voor een gelijk of beter resultaat, en dat is denk ik het belangrijkste.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:09

Ik heb net de magnesium van Paardnatuurlijk besteld. Dat is ook wel een goede toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:12

Die zeggen van wel Lachen

Magnesuim is idd niet magnesium.

maar de stelling die eerder voorbij kwam toch wel?
Magnesuim oxide is magnesium oxide, ondanks het merk?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:14

Ik denk dat daar ook wel verschil in kan zitten. Bijvoorbeeld de concentratie. Maar ik weet het niet zeker. Kan het wel eens navragen aan mijn scheikunde leraar ("Heb je nog een optje magnesiumoxide over? Scheelt mij weer 65 euro!")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:16

Ik heb gehoord dat bij de welkoop/boerenbond de magnesium oxide een stuk goed koper is Lachen
Maar alleen in groot verpakking

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:17

Naja, ik vind het altijd eng om 'zomaar' wat te voeren. Van de Mg van paardnatuurlijk heb ik veel goede verhalen gehoord, dus dat gaan we maar proberen. En maar hopen dat het werkt...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:54

probabeest schreef:
stoffen (in dit geval magnesium) kunnen in verschillende soorten ketens worden aangeboden.
hoe langer een keten hoe lastiger het voor het lichaam is om het op te nemen, een lange keten komt bv slecht door de darmwand heen.
normaal zou je denken magnesium is magnesium, maar de kwaliteit (hoeveel het lichaam dus hiervan op kan nemen) is dus afhankelijk van het soort keten wat gebruikt wordt.
ik weet van PrimeVal dat ze de kortste ketens gebruiken in hun producten die er zijn, het is niet het goedkoopste product maar er is dus wel een betere opname zodat je minder hoeft te voeren voor een gelijk of beter resultaat, en dat is denk ik het belangrijkste.

hmz, ik heb 25 kilo, dus vind t niet erg als ik meer moet geven dan...