Kijkerig, druk en etterig. Bestaat hier iets tegen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Kijkerig, druk en etterig. Bestaat hier iets tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 21:06

Mijn pony is van zichzelf al vrij druk en kijkerig en dat is opzich niet echt een probleem, maar zodra hier factor stress bij komt, word het soms zelfs tegen het gevaarlijke aan, omdat je er niet meer doorheen komt, ze luistert slecht, het lijkt soms alsof ze echt in paniek raakt van de kleinste dingen, alleen maar willen rennen.

En dan moet je even nagaan dat deze pony 18 jaar is, bijna geen brok krijgt (alleen voor het idee dat) en niet meer dan een gewone conditie heeft.
Ik eigen haar al 4 jaar en elk jaar lijkt ze jonger te worden in het hoofd. Zondag deed ik mijn gebruikelijke ronde in het bos en het was echt een groot drama, er kwamen mensen die voorbij kwamen die vroegen of ik ze wel alle 100 goed had zitten omdat ik z'n "gevaarlijk" paard aan het rijden was (paard die uit het niks met alle 4 de benen in de lucht vloog omdat er een grote steen naast het pad lag oid).

Nou was het niet dat ze me eraf wilde hebben, maar dat ze overal van schrikt, en alleen maar in versnelling ren-galop wilt.
Dit is dus helaas ook de reden dat ik geen wedstrijd rij met haar. Zodra ze in de stress schiet kom je er gewoon niet meer doorheen. Dunne ontlasting, niet goed luisteren, alles wegdrukken wat er maar weg te drukken valt, in het zweet werken voordat je ook maar iets gedaan hebt, dribbelen.

Dit is voor mij niet leuk, maar voor mijn pony al helemaal niet.

Bestaat hier een wonder-supplement voor?

ps. en even voor de duidelijkheid, deze pony is van zichzelf totaal niet schrikachtig, kan normaal ook prima door het verkeer. Zodra ze gestrest word gaat ze zich pas zo gedragen. (er zijn ook zat dagen dat het wel prima gaat bijvoorbeeld).

anouk87

Re: Kijkerig, druk en etterig. Bestaat hier iets tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:54

Je kunt bijvoorbeeld NervControl proberen van Pavo. Dat is een supplement voor drukke en kijkerige paarden. En je kunt ook eens proberen wat olie door het voer te mengen. Dat geeft wel energie, maar die komt heel langzaam vrij dus dat kan ook helpen. Als je olie toevoegt moet je het rustig aan opbouwen.
En ik zou ook kijken of je er buiten voeding iets aan kunt doen. Bijvoorbeeld schrik en obstakeltraining, dan leer je haar dat ze juist in stresssituaties op jou kan vertrouwen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:00

Ik zou eens wat bloed laten trekken om te kijken of ze een tekort heeft. Van veel vitamine E en ook magnesium worden paarden vaak rustiger. Wel is het handig voor je met poeders in de weer gaat om te weten of er inderdaad een tekort is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:02

het wonderrecept van de eeuw is goed les halen Knipoog

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:52

Kijk eens of je samen met een trainer iets kan oplossen, samen een stress situatie opzoeken en zien of dit op te lossen is met rijvaardigheid.
Laat bloed onderzoeken.

Is dit allemaal oke en is het een karaktereigenschap die slechts op bepaalde situaties optreedt, dan kan ik je Serenity van Equimins aanbevelen. (zie mijn site)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:26

Mijn paard heeft net dezelfde kuren! Ze staat nu al 6 weken op nervcontrol van Pavo, en dat werkt heel goed! Tijdens het rijden in het bos, schrikt ze nog wel eens, maar het is veel veel beter en staat niet meer onmiddellijk in het zweet! En ze ziet er veel meer ontspannen uit ...
Tis wel niet goedkoop ...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 23:09

KiWiKo schreef:
het wonderrecept van de eeuw is goed les halen Knipoog

Die heb ik, 1x per week. Binnen het hek is er ook nooit wat aan de hand. Pas op ander terrein begint het ge-etter. En dan maakt het niet uit hoe rustig je zelf bent, of je met je heupen rijd of met je armen. Bit of geen bit, of je er nou op zit of naast loopt, alleen of met andere paarden.

Neem aan dat "slecht" rijden vast niet de oorzaak van dunne ontlasting is?

Ik ken haar (mijn paard) ontzettend goed, en dit is gewoon een omslag in haar gedrag, alsof er een knopje omgaat. Ze doet dit overigens niet alleen bij mij, maar zowel bij iedereen die haar ooit gereden heeft.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 10-04-08 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:12

probeer iets van bach bloesem druppels, dat is kalmerend. Hielp bij mijn hertje ook heel goed.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 23:16

morelia schreef:
Ik zou eens wat bloed laten trekken om te kijken of ze een tekort heeft. Van veel vitamine E en ook magnesium worden paarden vaak rustiger. Wel is het handig voor je met poeders in de weer gaat om te weten of er inderdaad een tekort is.

Kan dit op elk moment gedaan worden of alleen als ze zo gestrest is?

We hebben nu van de week wel z'n zoutblok in de wei opgehangen en daar blijft ze bezig mee, terwijl ze vroeger nooit omkeek naar die dingen.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:25

Een gewoon zoutblok of een mineraalblok?
Zoals al door iemand werd genoemd, magnesium.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:33

Equidea schreef:
morelia schreef:

Kan dit op elk moment gedaan worden of alleen als ze zo gestrest is?

We hebben nu van de week wel z'n zoutblok in de wei opgehangen en daar blijft ze bezig mee, terwijl ze vroeger nooit omkeek naar die dingen.

Je kan altijd contact opnemen met je da hierover. Denk dat ze dan zowel in rust als met stress bloed willen hebben. Succes in ieder geval

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:40

Ook ik ben erg tevreden over Magnesium bijvoeren, m'n paard kijkt een stuk minder en is toch niet suf! En daarbij kost het een stuk minder dan alle ander supplementen! (ik koop het bij de paardendrogist!)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:04

jottum schreef:
Een gewoon zoutblok of een mineraalblok?
Zoals al door iemand werd genoemd, magnesium.

Zn vitamineding, maar wij noemen dat hier gewoon zoutblok Bloos

@indianlady, bedankt voor je bericht, ik zal er de veearts een over bellen.

@1978, is magnesium geheel ongevaarlijk?

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:01

Magnesium kan gevaarlijk zijn voor paarden met nier problemen! Het zit wel in de meeste supplementen voor nerveuse/kijkerige paarden. Op de site van de paarden drogist staat meer info hierover!

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:31

hoi hoi
ik gebruik bij mijn draver die ook erg gestrest in op andere terreinen bach druppeltjes gewoon bij de aphotheek vandaan die je ook voor mensen kan gebruiken is helemaal homepatish dus kan ook geen kwaad . mijn draver reageert hier heel erg goed op kan nu zo de weg op en op andere terreinen rijden

succes ermee als je meer vragen heb dan pm je maar

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:35

ik gebruik primevall stressless ik vind het heel goed mijn paard is een stuk rustiger geworden

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:42

hoelang heb je je pony?
misschien moet je wat grondwerkoefeningen met hem gaan doen, en een schriktraining doen.
zo krijgt je pony meer vertrouwen in je.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 23:41

saskiakefie schreef:
hoelang heb je je pony?
misschien moet je wat grondwerkoefeningen met hem gaan doen, en een schriktraining doen.
zo krijgt je pony meer vertrouwen in je.

4 jaar, het vertrouwen is er wel, als ze iets doodeng vind en ik praat tegen haar, en zeg dat het allemaal goed is, loopt ze er opzich wel langs.

Maar die stress, tja ik kan het niet zo goed uitleggen.

Wat ik wel moet zeggen is dat ze qua algemene looplust een heel stuk pittiger is geworden dan toen ik haar net had, ze loopt met meer veel meer looplust, maar daarbij is ook haar karakter pittiger geworden. Vroeger kon je iedereen laten opstappen en kon je zo even een rondje ontspannen rijden, nu moet je haar echt bezig houden tijdens het rijden (in de zin van dressuur).
Opzich leuk voor een sportpony, maar niet als je op je gemak een buitenritje wilt rijden met je 18 jarige pony.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 23:44

beenjesshar schreef:
hoi hoi
ik gebruik bij mijn draver die ook erg gestrest in op andere terreinen bach druppeltjes gewoon bij de aphotheek vandaan die je ook voor mensen kan gebruiken is helemaal homepatish dus kan ook geen kwaad . mijn draver reageert hier heel erg goed op kan nu zo de weg op en op andere terreinen rijden

succes ermee als je meer vragen heb dan pm je maar

Hoe werkt dit precies? Zijn er vervelende bijwerkingen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 03:29

Ik ken het en ik weet ook hoe irritant het is als mensen zeggen dat je niet kunt rijden, dat je strenger moet zijn, bla bla bla. Met paarden die dit hebben valt niet te communiceren. Ik vind het lijken op een autistische aanval. Gewoon totaal onbereikbaar.

Toen mijn ontzettend brave quarter zulke aanvallen kreeg, heb ik er een expert bij gehaald op het gebied van grondwerk/natural horsemanship, maar mijn paard sloeg die persoon gewoon in haar gezicht (raak!). Echt geen land mee te bezeilen, terwijl ik een paar maanden daarvoor nog het NK voor quarters met hem had gereden, zonder enig probleem.

Ik dacht altijd dat het aan een gebrek aan beta-caroteen lag, want volop in het gras was er bij mijn paard nooit iets aan de hand. Ik ben veel wortels gaan voeren in de winter, maar dat helpt toch niet genoeg. Zo langzamerhand begin ik toch meer te denken aan een vitamine D- of E-gebrek. Misschien is het wel een combinatie van gebrek aan vitamine A, D en E en eventueel selenium.

Ik hoor trouwens steeds vaker over paarden die dit hebben.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 06:35

Ik heb ook zo'n paard ja. Bij hem heeft het vooral met de temperatuur te maken, misschien bij jouw paard ook? Die van mij is in de winter superschrikkerig, kijkerig en vaak gestresst, en in de zomer is het net alsof je een knop omdraait en is hetzelfde paard volledig relaxed. De oorzaak kan dus ook simpelweg kou zijn , een paard dat het koud heeft produceert gewoon meer adrenaline en daar gaat het stressgedrag ook meteen mee omhoog. De oplossing ligt DAN meer in een warmere deken of inrijden met een uitrijdekentje.

Verder is schriktraining natuurlijk best een goed idee (met dit paard ook gedaan, maar dat maakt niks uit voor het onregelmatige beeld) maar of dat jouw probleem zal oplossen vraag ik me af.

Magnesium is het eerste supplement waar je aan denkt (bij mijn paard ook geprobeerd, hielp niet, hoewel hij er wel sloom van werd hij werd niet minder kijkerig en schrikkerig).

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 06:42

voor diegene die graag magnesium willen geven aan hun paard,geef in plaats van suplement(dat vaak niet te goei in het bloed terecht komt) een banaan per dag,is onschadelijken en mijn paard was er na een weekje gek op.
nam ze zo uit de handen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 06:43

mm ik vind het toch wel vreemd dat het in de loop der tijd erger is geworden.

Wat voer je allemaal?
Muesli oid kan ook veel energie in zitten .

Voer veel hooi, en liefst veel weidegang. Daarbij kun je basisbrok voeren, minimaal en na een training kun je altijd wat brok bijvoeren.

Magnesium is verder een goed supplement. Maar voor je daarmee begint zou ik eerst advies inwinnen bij een dierenarts. Misschien heeft ze last van schommelende bloedwaardes waardoor ze zo gestresst is.
Kan misschien ook nog net door de hormonen komen (overgang!!)

Als een dier voorheen anders was, en nu heel erg schrikt. Zit er Mi iets niet goed met hem of haar.

Maar ga eens goed na wanneer de verandering is gekomen en wanneer je van voer bent gewisseld of dingen bent gaan bijvoeren .

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:00

HannahFrouk schreef:
Ik heb ook zo'n paard ja. Bij hem heeft het vooral met de temperatuur te maken, misschien bij jouw paard ook? Die van mij is in de winter superschrikkerig, kijkerig en vaak gestresst, en in de zomer is het net alsof je een knop omdraait en is hetzelfde paard volledig relaxed. De oorzaak kan dus ook simpelweg kou zijn , een paard dat het koud heeft produceert gewoon meer adrenaline en daar gaat het stressgedrag ook meteen mee omhoog. De oplossing ligt DAN meer in een warmere deken of inrijden met een uitrijdekentje.

Het heeft inderdaad iets met zomer en winter te maken. Het is niet gewoon winterfrisheid of gebrek aan beweging in de winter.
Misschien is het gebrek aan vitamine D. In de winter is er minder licht, paarden staan vaker binnen, dragen een deken of hebben een dikke vacht. Hoe gaat die opname van vitamine D eigenlijk bij dieren met een vacht?

Een gebrek aan vitamine E zou ook kunnen. Dat zit wel in hooi en kuil, maar in de loop van de winter nemen die gehaltes af. Ik heb ook ergens gelezen dat het vitamine E-gehalte in het gras überhaupt veel lager is dan vroeger. De voerfabrikanten gaan alleen nog uit van de oude gehaltes, dus stoppen ze minder vitamine E in het voer en in supplementen dan paarden eigenlijk nodig hebben. Havens heeft de Vitamine E-gehaltes wel aangepast inmiddels. Dat kwam bijna altijd neer op een verdubbeling!

Gebrek aan magnesium is het naar mijn idee niet. Dat heb ik uitgeprobeerd maar het helpt nauwelijks.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 14:58

crossmonster schreef:
mm ik vind het toch wel vreemd dat het in de loop der tijd erger is geworden.

Wat voer je allemaal?
Muesli oid kan ook veel energie in zitten .

Voer veel hooi, en liefst veel weidegang. Daarbij kun je basisbrok voeren, minimaal en na een training kun je altijd wat brok bijvoeren.

Magnesium is verder een goed supplement. Maar voor je daarmee begint zou ik eerst advies inwinnen bij een dierenarts. Misschien heeft ze last van schommelende bloedwaardes waardoor ze zo gestresst is.
Kan misschien ook nog net door de hormonen komen (overgang!!)

Als een dier voorheen anders was, en nu heel erg schrikt. Zit er Mi iets niet goed met hem of haar.

Maar ga eens goed na wanneer de verandering is gekomen en wanneer je van voer bent gewisseld of dingen bent gaan bijvoeren .

Het is inderdaad in de winter erger dan in de zomer en met teperatuurschommelingen helemaal.
Mijn moeder doet een beetje vreemd met het eten, die vind het afentoe nodig om haar een kilo muesli te geven per dagdeel (dus 2x per dag) terwijl ze eigenlijk niet meer dan een klein handje nodig heeft. (maar daar heb ik nou een stokje voor gestoken dus dat gebeurt niet meer).

Hoe het erger is geworden, hangt denk ik (ik weet wel zeker) samen met een andere training. Vroeger mocht ze gewoon in rondjes lopen, nu rij ik haar intensief dressuurmatig. Ze is zeker 50+ kilo afgevallen, ze heeft veel meer bespiering en ze zit een stuk beter in haar vel dan voorheen (als ik haar moet beschrijven qua gedrag vroeger en nu, dan was het vroeger echt, o het zal wel weer, terwijl het nu echt pats, boem, hier kom ik! is).

Ze staat verder zonder deken (in de zomer wel een eczeem, maar geen winter/regen deken oid), zoveel mogelijk op de wei, alleen snachts binnen dan. Nooit geen hoefijzers gehad. De enige vreemde mik-mak die ik me kan bedenken is dat ze hormonen spuiten krijgt en een insolspuit in de zomer tegen haar eczeem.

Verder denk ik toch maar eens dat ik een bloedtestje laat uitvoeren, gewoon zo voor de zekerheid. Is het niks, weet ik dat ook weer. Is het wel wat, dan weet ik dat ook gelijk.

Verder om terug te komen op dat vertrouwen, dit dier is ontzettend eenkennig richting mij, in z'n "stressbui" ben ik tot nu toe de enige die wat kan inbrengen. (ik heb het ook anderen laten proberen, om te zien of het niet aan mij lag).
En meestal gaat het ook prima hoor en kan ik het prima beperken, maar het is gewoon vervelend dat het moet gebeuren. Ik heb ook nog nooit echt een kompleet ontspannen buitenrit gemaakt met haar.

Om het echt duidelijk te zien, zou je er gewoon bij moeten zijn, uitleggen kan ik het gewoon niet helemaal.