Graag jullie mening i.v.m. voeding paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Graag jullie mening i.v.m. voeding paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:18

Hoi, ik wil graag jullie mening/advies.

Ik rijd op dit moment een merrie (Nu even op rustig pitje over maand uitgerekend).
Paard komt elke dag buiten van 8.00 uur tot het donker word.

De laatste tijd heeft ze wat meer moeite om op gang te komen, is wat stram, stijvig. Beetje spierpijn dus Knipoog .

Zodra ik ga galopperen is ze weer helemaal wakker en is het meer een raket die af gaat.

Ze krijgt hele dag door ruwvoer/gras wat ze wil.
Smorgens 2 kg brok en savonds ook + wortels.

Ik heb haar een tijdje aan de vitamine poeder gehad, maar dit gaf ook geen verbetering what so ever.

Wat zouden jullie haar gaan voeren? (niet de dracht megerekend).
Ik heb zelf ook wat geprobeerd qua verschillen met voer, maar kwam weinig verder.

Ik wil niet teveel "troep" in dit paard qua poeders pilletjes e.d.

Dus ben benieuwd wat jullie mening is.

Sonja_vR

Re: Graag jullie mening i.v.m. voeding paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:36

krijgt ze gewone brok of merriebrok?
kwa kilo's zou ze kwa vitaminen en mineralen wel goed moeten zitten (meeste brok is op 2 kg per dag voor minimum gebaseerd )
welke brok krijgt ze op dit moment ?

op zich is de dracht (en dan vooral omdat ze al zover op weg is ) een redelijk goede verklaring dat het allemaal wat minder soepel gaat , ik bedoel , dikke buik die in de weg zit, extra gewicht etc , dan gaat het allemaal wat moeizamer op den duur
en de 1 heeft daar wat meer last van dan de ander

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:51

Ja dat weet ik, ze staat op dit moment op merriebrok.
Maar dit had ze ook al voor haar dikke buik, ik ben benieuwd of ze zo blijft na de dracht,. Ze staat nu ook op zwangerschapsgym,

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:12

Het gaat hier alleen maar over krachtvoer.
Ruwvoer behoort de basis te zijn van een goede paardenvoeding met brok als bijvoeding.

Staat ze de hele dag op het gras? Is het lang of kort gras? Of staat ze in een paddock?
Hoeveel kuil of hooi krijgt ze per dag en in hoeveel porties?
Ook zou meer informatie betreffende de merrie gewenst zijn.
Wat is het ras? Hoe groot is ze? Hoeveel weegt ze? (eventueel schatting)

Wortels kan je trouwens wel 's avonds voeren, maar dit is niet logisch, aangezien ze overdag buiten staat en na het voeren van wortelen niet meer, zodat ze niks met de opgedane suikers doet.
4 kg merriebrok per dag vind ik ook erg veel.

Een paard hoort per dag tussen de 1,5 tot 2 % van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer te kunnen opnemen.
Daarnaast heb ik vernomen dat 1 kg brok per dag genoeg om te voorzien aan vitaminen en mineralen (heb ik een bron voor, alleen die weet ik zo niet meer), alleen zie ik dat Sonja daar 2 kg voor heeft staan.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 06:57

Ze staat van 8.00 uur tot donker word op de wei met normale lengte gras en ruwvoer krijgen zoveel als ze willen (Binnen en buiten)
Het is een fries, ze is 1.64 mtr.

Sochtends krijgt ze ook wortels.

Maar het probleem is dat ik het erg moeilijk vind om te zoeken wat het beste bij de merrie past. Dit heb ik met een eerder paard ook gehad, die kreeg haver erbij en dat werkte perfect. Maar deze heeft eigelijk genoeg energie, alleen in het begin wat stram. Ik wil hier natuurlijk pas verder mee als het veulen er is. Ga nu niks veranderen.

Ze ziet er verder ook super uit trouwens (Zal vanmiddag wel even foto maken anders.) Ze glimt mooi, is vrolijk. e.d.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:35

Helemaal als het paard zoveel ruwvoer krijgt lijkt mij de hoeveelheid krachtvoer te veel.
In wortelen zitten natuurlijk veel suikers, wat ook niet erg bevordelijk is wanneer je hier veel van voert. Ook heb ik gehoord dat paarden van veel wortelen heter worden.