Cavalor Prebreed voor schrale NIET drachtige merrie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaWa

Cavalor Prebreed voor schrale NIET drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 16:51

Hallo!
Echo is een NRPS-pony van 9 jaar oud en ze is dr hele leven al snel aan de schrale kant geweest (hittepetit he.. Slapen ). Nu voerde ik een tijd ponymix van Cavalor bij, voornamelijk voor de lekker en in de hoop dat ze hier ook wat voller van zou worden.

Dit was niet het geval (maar lekker was t wel!) en nu heb ik op advies van de medewerkster van de ruitershop Cavalor Prebreed (muesli voor drachtige merries, merries die zogen of veulens) gekocht. Hier zitten meer vetten in en geeft extra vitaminen en mineralen volgens haar. De andere optie die ze me gaf waren maisbrokken (zat de hele maisplant in verwerkt), maar dat vond ik nogal eenzijdig.. Bloos

Nu ben ik erg benieuwd of mensen ervaring hebben met het voeren van Cavalor Prebreed bij schrale pony's!
Als dit niet werkt ga ik alsnog over op maisbrokken oid, maar ben gewoon benieuwd naar ervaringen Lachen

PS: Ech krijgt echt veel kuil/hooi, komt elke dag buiten van 9 tot 2 of 4, krijgt 1/2 kg basisbrok per dag, is nu dr training (lichte dressuur) aan t oppakken na een osteopaatbehandeling.

Alvast bedankt, groetjes CaWa

Sonja_vR

Re: Cavalor Prebreed voor schrale NIET drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:16

je zou de maisbrokken kunnen geven naast het normale voer, dus zeg een schep maisbrok (van hele plant is idd goed Ja beter dan puur van de korrel ) naast het krachtvoer
je zou eventueel ook het krachtvoer kunnen vervangen door de maisbrok , maar ik zou er dna sowieso een supplement bijgeven voor de vitamninen en mineralen, zou je nu trouwens ook al kunnen doen ivm de lage krachtvoergift (het kan voor de pony kwa energie voldoende zijn, maar voor de vit/min is het vrij laag)

merriebrok zou ik zelf niet snel aan niet dragende dieren geven , dit deels door de melkbestanddelen die in de meeste merriebrokken etc zit

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:39

Mjah, volgens de verkoopster deden heel wat mensen het, maar heb t inderdaad nog nooit gezien! De reden waarom ik er toch voor koos is dat er wat meer variatie qua mineralen en vitaminen inzit dan in de maisbrokken (ook in verband met het kleine beetje krachtvoer wat ze nu krijgt..) Ik zit er ook al langere tijd aan te denken om haar 's ochtends een halve kg brok te geven ipv 1/4 wat ze nu krijgt. Ze is fel genoeg, daar niet van, maar ze moet wel spieren opbouwen en dat kost natuurlijk ook kracht...

Hè wat een dilemma's allemaal... wie denkt er mee?? Pling

Groet, CaWa

Ps: dank je wel Sonja voor je reactie!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:17

Waarom krijgt je pony maar een halve kilo brok per dag als ik vragen mag? Dit is, zelfs voor een pony, toch echt heel weinig? Als je bang bent dat ze te hevig wordt, kan je ook voer kiezen dat geen extra energie levert, maar waar ze wel voller van wordt.

Persoonlijk ben ik helemaal niet voor het geven van maïs, en het geeft bovendien véél energie. Paarden hier hebben het ooit gehad, en die gingen dan gelijk een raket ...

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:38

Is eigenlijk beetje standaard bij de pony's die bij ons op stal staan.. Zijn toch echt geen magere beestjes Knipoog Maar zat al te twijfelen of t genoeg voor dr zou zijn, dus ga dr meer voeren (ze krijgt er wel een halve kg muesli bij, plus nog de extra wortels, brood, kuil/hooi etc). Jij denkt dat ik dus beter geen mais kan voeren? Dank je wel voor t meedenken!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:05

Ik vind het geen verkeerd idee.

Mijn dekhengsten en pony's die wel wat extra kunnen gebruiken krijgen ook merriebrok bij. Zeker m'n hengsten in dekseizoen kunnen dat extra'tje wel gebruiken als ze hard hun best moeten doen.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:07

Misschien Stubli Em geven dat schijnt zeer goed te zijn!