Paardenkuil versus Hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Paardenkuil versus Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:12

Soleytje is ergens allergisch voor dus zijn we begonnen met kuil ipv hooi
Nu vroeg ik mij af wat nou het grootste verschil is tussen paardenkuil en hooi kijkend naar voedingsstoffen enzo
Ben benieuwd naar de reacties

JoCo

Re: Paardenkuil versus Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:20

Waarom zoek je meteen in het hooi naar de allergie als ik vragen mag?

Kuil bevat veel meer suikers en eiwitten, en is beslist niet gezond voor paarden/ponies die gevoelig zijn om dik te worden / hoefbevangenheid / sobere rassen.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:25

ze heeft dit bij de vorige eigenaar ook altijd gekregen en 2 verschillende da's hebben het me geadviseerd.
Qua kuil geef ik wle minder dan met hooi, bewust omdat het mij veel rijker lijkt

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:32

Ik kan nog steeds niet goed volgen ... dus de dierenartsen denken dat ze allergisch is voor het hooi? Of stof in het hooi?

Ik zou het graag weten omdat mijn paard ook een voedselallergie heeft, misschien kan ik je wel helpen ...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:34

je kunt natuurlijk ook het hooi nat maken. Laten weken in een groot vat/ton voor een halve dag. Dan zit er ook geen stof meer in....

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:46

stap 1 van het uizoeken van haar allergie is op kuil ipv hooi.
nat hooi heeft ze een tijd gehad, maar door lang weken gaan de vitamine eruit, dus dat ik ooik niet goed. Ze staat nu sinds vrijdag op kuil en hoest bijna niet meer.

Maar mijn vraag was de verschillen tussen hooi en kuil en niet waarom mijn paard wel of niet. Anders had ik wel gezegd wat zouden jullie doen in mijn situatie. Sorry dat ik dit even zo hard zeg hoor, maar wordt er soms zo moe van dat je het een vraagd en het snel de andere kant op gaat. Snap dat het goed bedoelde adviezen zijn hoor, maar weet waar ik mee bezig ben. Wil gewoon weten van hooi versus paardenkuil is

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:11

Ik zal niet weer posten, sorry.....

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:20

Waar zie je de allergie aan? Huidallergie, longallergie? Anders?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:10

het verschil begint bij het oogsten en verpakken
voordroog (paardenkuil) heeft korter op het land gelegen dan hooi, en bevat dus meer vocht en dus een lager droge stof gehalte per kg product

dan word het in balen geperst
hooi word alleen met touw bij elkaar gebonden, bij voordroog gaat er dan nog plastic omheen,
voordroog gaat door de wijze van verpakken en de hoeveelheid vocht wat broeien waardoor de eiwitten en suikers wat makkelijker op te nemen zijn voor paarden ,

hierdoor is het wijs om er iets minder van te voeren ivm te dik worden, maar ook ivm hoefbevangenheid etc (fructaan)

maar daartegenover staat dat het minder droge stof bevat per kg product waardoor je er kwa kilo's meer van moet voeren dan van van hooi ivm de vezels die ene paard nodig heeft om de darmwerking optimaal te houden

ik stuur je trouwens even ene pb Ja

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:31

Zammie schreef:
Ik zal niet weer posten, sorry.....

Ben ik het mee eens, ik onthoud mij verder ook van commentaren.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 22:52

dank je wel
weet wel dat het vaak goed bedoelt is ik zoek alleen niet naar antwoorden waarom allergisch via dit bericht. Ben er druk mee in de weer maar hou mijn cirkel hierin liever klein en gespecialseerd. Had er zelf niet boven moeten zetten dat mijn paard allergisch is, want dit lokt natuurlijk reacties uit.

Qua het voeren dacht ik inderdaad ookal dat het vrij rijk is dus krijgen ze aanzienlijk minder dan hooi. Ze wordt bijgevoerd met klein kopje nature's best en na het rijden pavo liga, licht aan de arbeid hoeveel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 00:58

Zammie schreef:
je kunt natuurlijk ook het hooi nat maken. Laten weken in een groot vat/ton voor een halve dag. Dan zit er ook geen stof meer in....

Nee, en ook nauwelijks voedingsstoffen. Half uurtje weken is zat, werkte prima voor een allergische warmbloed op een manege waar ik destijds rondscharrelde. Wel meteen voeren.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 01:24

Bij voordroog zitten er idd meer eiwitten en suikers in Ja
Ook hangt het er dan nog vanaf de hoeveelste snee het is.
Voor koeien gebruiken ze meestal 1ste snee; voor paarden meestal 3de snee

Mijn paarden krijgen nu ook voordroog; maar helaas is het niet wat ik zocht
Vééél te nat, mijn paarden zijn er ook niet verzot op...
Alhoewel er uit een onderzoek is gebleken dat paarden liever nat dan droog eten Verward
Nu ja; ik leg mijn voordroog nu eerst eventjes te drogen, zodat hij toch niet meer zo nat is, dan eten ze er wel van

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:01

Ik voer een combinatie van weidehooi en voordroogkuil en daar doen ze het prima op. Nu is het wel zo dat ik die kuil zelf haal op de boerderij waar mijn paarden jarenlang gestaan hebben, waar het ook aan de ca. 60 melkkoeien, 40 mestkalveren en weet-ik-hoeveel schapen gevoerd wordt. Hetgeen betekent dat er daar meerdere balen per dag doorheen gaan. Waardoor ik altijd als ik een baal ga halen uit een stuk of 3, 4, degene kan kiezen die mij het best geschikt lijkt om aan mijn ponies te voeren.

Er zit nogal wat verschil tussen de ene of de andere namelijk. Is idd. afhankelijk van welk land (bodemsamenstelling!) het komt, van welke snee het is, hoe lang het gedroogd is, hoe vaak het geschud is, wat voor weer het was toen het gebaald werd, etc. Sommige balen zijn echt duidelijk van het type "koeienkuil": beetje bruinig, nat, zurig, het soort dat je tegen de wind in op 30 meter afstand ruikt. Andere balen zijn dan weer mooi geel, droog, bijna hooi (nauwelijks gefermenteerd), waarbij je ahw. "de zomer ruikt" als het plastic eraf komt. En die van het laatste type neem ik dan dus mee voor de ponies.

Het is een beetje een lange inleiding geworden, maar wat ik wil zeggen is dus: je vraag is iets lastiger te beantwoorden dan je in eerste instantie zou verwachten, omdat allerlei omstandigheden tijdens het productieproces erg van invloed zijn op hoe de kwaliteit/geschiktheid om het aan paarden te voeren van voordroog uiteindelijk uitpakt. En ik kan natuurlijk hiervandaan niet zien/ruiken/voelen hoe de kwaliteit is van de voordroog die jij nu voert. De meer algemene verschillen zijn in andere posts al genoemd (met name Sonja_vR legt het goed uit), om er gedetailleerder op in te kunnen gaan zou het helpen als je iig. eens een foto van het spul maakt en hier plaatst. Ruiken en proeven wordt wat lastig via internet. Knipoog

Overigens raden dierenartsen wel vaker aan om (voordroog)kuil te geven bij hoest-/stofallergie problemen bij paarden. Een stalgenootje van ons is kortgeleden op advies van haar da. haar paard ook natgemaakt hooi en voordroog gaan geven omdat ie wat kucherig was, en ook bij hem lijkt het vooralsnog goed te helpen.

Ik heb trouwens even getemd, dit onderwerp lijkt mij meer in [VS] thuis te horen dan in [GP]. Het zou me overigens niet verbazen als er daar over dit onderwerp al topics zijn, waardoor deze dan op slot gaat.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:09

Verplaatst GP -> VS

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:46

dank je wel voor het uitleggen allemaal.