Hoelang voeren jullie gekookt lijnzaad? + vraagje over het k

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah_

Hoelang voeren jullie gekookt lijnzaad? + vraagje over het k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:32

Ik heb een vraag hoelang voeren jullie gekookt lijnzaad;
* 1 week per maand ivm evt zand in de buik
* gewoon dagelijks het hele jaar door

Met welke reden voeren jullie het??

Als ik het 20 minuten kook dus 1 koffiekopje op een liter water is het nog een slijmerige soep moet het niet meer ingekookt zijn tot een lijmachtige spulletje??
Of maken jullie het dikker met zemelen???

morelia

Re: Hoelang voeren jullie gekookt lijnzaad? + vraagje over het k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:46

Ik giet er kokend water over heen en zodra de slijm is vrijgekomen en het wat afgekoeld is, gaat het door het voer. Ik voer het meestal 1 keer in de week in de winter. Nu tijdens de verharing soms 2 x in de week. In de zomer voer ik het niet.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:50

Ik voer het een keer per week, om de darmen schoon te houden. In de zomer krijgt hij het niet. Het moet inderdaad meer ingekookt zijn, zodat alle giftige stoffen verdwenen zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:36

Dat ligt eraan wat het doel is van het voeren van lijnzaad.
- Heeft het paard een schrale conditie en moeten er meer kilo's op het lijf?
Dan geef ik een tijdje dagelijks gekookte lijnzaad. Je ziet vanzelf wanneer dat niet meer nodig is en je af kunt gaan bouwen, meestal ben je met een maand of twee heel aardig in de goede richting.
- Heeft het paard behoefte aan extra (omega 3) vetzuren ivm opbouw van spieren?
Dan geef ik drie tot vier keer in de week gekookte lijnzaad. Dat houd ik dan ook best een lange tijd vol.
- Wil je minder of helemaal niet scheren in de winter?
Dan geef ik twee tot drie keer per week gekookte lijnzaad, in het begin misschien vier keer. Wel het hele jaar door en als je nu begint, merk je het effect in september Haha! Ik doe dat zelf liever dan aan het eind van de winter een kuur om ze door de verharing heen te helpen.

Zo zijn er nog wel wat redenen op te noemen. Om de darmen schoon te houden, zou ik er niet vanuit gaan dat één keer per week of per maand genoeg is. Een week lang, eens in de zoveel tijd, is wel effectief.

Ik kook de lijnzaad inderdaad goed in, tot een vieze dikke slijmlaag.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 16:13

Hoeveel lijnzaad en water doen jullie, want gister heeft hier de pan de hele avond opgestaan voordat het was ingekookt 2 koffiekopjes op 2 liter water heb ik gedaan

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:20

50 tot 100 gram per keer en ik kook per portie, daarbij gebruik ik de dubbele tot drievoudige hoeveelheid water.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:26

Ik heb nu ook voor een aantal dagen gekookt en dit per portie ingevroren in de vriezer, dit kon volgens mn homeopaat en DA

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:09

Hmmmm.... Ik zou het zelf niet doen, maar dat is niet omdat het slecht is, maar omdat de kwaliteit met invriezen altijd sterk achteruit gaat. Lijnzaad heeft juist zo'n positieve werking omdat het zeer rijk is aan essentiële vetzuren, de werking daarvan zal zeker afnemen bij invriezen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:59

Joyja schreef:
Hoeveel lijnzaad en water doen jullie, want gister heeft hier de pan de hele avond opgestaan voordat het was ingekookt 2 koffiekopjes op 2 liter water heb ik gedaan

ik doe altijd 1 koffiekopje met een halve tot driekwart liter water. Dit een minuut of 5 á 10 laten koken.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:03

Ik heb mijn Friese hengst altijd lijnzaad gegeven,twee flinke handen per dag(op advies),de hoeveelheid water die je erbij moet doen is heel simpel:zorgen dat het lijnzaad net onder water staat,zodra het slijmerig wordt,is het al goed,je hoeft er geen dikke pap van te koken(dit ligt ook aan de hoeveelheid water)groetjes Linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:04

Ik geef lijnzaad in de winterperiode 1 x in de week. Bij dagelijks voeren is het positieve effect op de spijsvertering weg.
Ik zet een grote pan water op, als die kookt de lijnzaad erbij(1 op 5 denk ik), 5 min doorpruttelen en dan door de slobber.
Merrie's die net bevallen zijn krijgen ook lijnzaadslobber.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:06

Hoe vaak is het het beste om te voeren per week? In mijn geval gebruik ik het ter voorkoming van zandkoliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:09

Ter voorkoming: 2 á 3 keer per week. Niet vaker want de wennen de darmen eraan en heeft het dus geen zin. (je krijgt een laagje op de darmwand waardoor zand minder snel ophoopt volgens mij).
Als je paard/pony al veel zand binnen heeft is het verstandig om eerst een kuurtje zandweg of sandclear te doen. Lijnzaad is zoals je zelf al zegt alleen ter voorkoming en verwijderd het zand niet.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:10

Oké, dank je! Ik geloof dat er geen zand in zijn darmen zit, heb 2x (met een flinke tijd er tussen) mest in een emmer gedaan, hier zat geen zand in het water na een paar dagen staan.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:14

[***],ik ben het niet helemaal met je eens,ik heb op aanraden van een gerenommeerde veearts wel duidelijk het advies gekregen om dagelijks de lijnzaad te gebruiken,o.a omdat dit goed is voor de spijsvertering.Bij mijn paard hielp het juist wel ontzettend goed,ook voor het afdrijven van zand(wel in combinatie met een kuur,die helaas weinig hielp)groetjes Linda
p.s,voor alle duidelijkheid:bij een goed gezond paard,zal je lijnzaad inderdaad het beste kunnen onderhouden met een paar keer in de week,maar bij mijn hengst was het wel degelijk hard nodig en echt op advies van de veearts,wij waren namelijk al tijden aan het kklungelen en de lijnzaad had wel een positief effect
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 01-04-08 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:15

hmm, dilemma, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:24

tyleysmiley schreef:
[***],ik ben het niet helemaal met je eens,ik heb op aanraden van een gerenommeerde veearts wel duidelijk het advies gekregen om dagelijks de lijnzaad te gebruiken,o.a omdat dit goed is voor de spijsvertering.Bij mijn paard hielp het juist wel ontzettend goed,ook voor het afdrijven van zand(wel in combinatie met een kuur,die helaas weinig hielp)groetjes Linda

Zelfs in de PAVO boeken staan dingen die niet kloppen over lijnzaad, veeartsen weten ook niet alles, zeker niet als ze niet blijven bijlezen.
De olie in lijnzaad is goede energie en als je het daarvoor geeft kan je het dagelijks doen, maar het positieve effect op de darmen verdwijnt als je het dagelijks geeft. In kuren voor zand zitten vezels die het zand mee naar buiten nemen, dat doet lijnzaad niet.

tyleysmiley schreef:
Bij mijn paard hielp het juist wel ontzettend goed,ook voor het afdrijven van zand(wel in combinatie met een kuur,die helaas weinig hielp)groetjes Linda

Leg dat maar eens uit, hoe een kuur niet kan helpen en iets wat er niet voor bedoeld is wel, en hoe je dat geconstateerd hebt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:40

Dit topic gaat niet enkel om lijnzaad vanwege de afvoer van zand.

Bovendien heeft lijnzaad wel degelijk altijd een positieve werking op de darmen, of je het nou dagelijks geeft of wekelijks. Maar daarvoor moet je specifieker gaan praten over wèlke darmen wèlke voeding verteren, wanneer en hoe. De darmen in het algemeen zijn in deze context een nutteloos begrip.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:23

Laat die van mij nu ook zand eten, maar dat is niet de rede waarom ik het hem ben gaan geven, hij komt net uit de opfok en de overgaan van het daar naar pension was groot wat een invloed had op zijn eet gedrag en spijsverterring, slechte mest en sinds die de gekookte lijnzaad krijgt gaat het een stuk beter met zijn spijsverterring

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:07

Wat was er mis met z'n spijsvertering dan?
Wat krijgt hij voor de rest aan voer?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:09

zijn mest was niet meer stevig maar dat is nu weer wel
hij kreeg 2 kilo basisbrok in de opfok per dag plus voordroog en nu krijgt die 1 kilo pavo condition extra en een kilo kruidenmeusli op een dag met veel structuur en ook weer 3x daags voordroog,
heb een week geleden de zandtest gedaan er zat niet heel veel zand in zijn buik, maar ga dit vandaag weer even testen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:14

Dus de niet stevige mest is de enige indicatie die je hebt van een mindere spijsvertering?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:20

Aimee schreef:
Dus de niet stevige mest is de enige indicatie die je hebt van een mindere spijsvertering?

Doof in zijn vacht, pruttelend buik en dat hoor ik nu niet meer nu ik die lijnzaad geef, hij word deze week ook doorgemeten door de homeopaat om eens te kijken hoe het verder met hem is

Ik denk dat die gewoon wat te korte heeft ook omdat die nu in 1 van de longeerbakken zand eet dit heeft die nog nooit gedaan

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:42

Ik geef ze eens in de zoveel tijd een week lang achter elkaar iedere dag lijnzaad. Die van mij staan op zand, ze hebben nooit problemen gehad met zand eten of slappe ontlasting, maar uit voorzorg geef ik ze af en toe een weekje lijnzaad. Alleen kook ik het niet, maar gooi er water uit de waterkoker overheen. Voor zover ik weet is dat voldoende, zo heb ik het tenminste geleerd, alleen houdt iedereen zich hier heel erg vast aan het goed laten koken en zou ik bijna beginnen te twijfelen..

Edit; Ik lees net dat lijnzaad, gevoerd om de darmen schoon te houden, wel perse tot een snotterige brei bemaakt moet worden omdat het anders niet werkt..