Veranderen van stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

Veranderen van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 21:33

Hallo Bokkers,

Mijn fjord gaat naar een andere stal verhuizen, maar er gaan een paar dingen veranderen hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bodan is een fjord van bijna 3 jaar en ong. 1.43, hij krijgt 2 a 4 keer in de week beweging (longeren,wandelen,los gooien etc).

Huidige stal :
Staat op een grote wei
Staat alleen Boos!
Krijgt 1.5 kilo sportbrok s avonds ( ben ik ook absoluut niet blij mee, is een reden waarom ik weg ga )
Ligt hooi in de wei, weet niet precies hoeveel hij krijgt.
Staat savonds op stal

Nieuwe stal :
Staat in een bak.
komt met 2 andere paarden te staan
krijgt basisbrok, mag zelf bepalen hoeveel.
Bijna onbeperkt hooi.
Staat savonds op stal

Hoeveel voer moet ik hem nu geven, en hoevaak?
Ik dacht zelf halve kilo brok smorgens en savonds en miss een halve pavo koek?

Hij is nu goed op gewicht, ondanks dat hij veel brok krijgt, alleen hij is erg druk (peper in de kont).

Bodan heeft lang zonder andere paarden gestaan en voor dat ik hem kocht (juni 07) stond hij bij een dominante hengst in de wei.
Zal dit een probleem worden?

Ik hoop dat het hier goed staat.

Alvast bedankt

Florien

Cupcake_

Re: Veranderen van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:35

Qua voer weet ik het even niet.. Maar bij de 2e stal staat 'ie dus niet op de wei ?! Boos!
[Edit] Wel goed dat ie met 2 andere paarden komt te staan Haha!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 21:39

Op iedere stal zijn voordelen en nadelen.
En Hij kan de hele dga buiten staan met andere paarden dat vind ik het belangrijkste.

Bij heel veel pensionstakllen is het zo dat de paarden de hele dag binnen staan dat is pas zielig!

Zomers komt hij de hele dag in de wei, in de winter de hele dag in de bak.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:20

Tja, lastig weer. Ik moet ook zeggen dat ik het ERG raar vind dat ze JOUW paard zoveel sportbrok geven, zonder dat jij dit wilt. Maarja, dat ter zijde.

Zelf zou ik niet EN basisbrok EN koeken gaan voeren.
Of kies voor de normale hoeveelheid koeken (weet ik zo niet, maar staat wel op de verpakking) of 05, tot 1 kg basisbrok per dag.
Imo is 0,5 kg per dag genoeg, helemaal omdat hij bijna onbeperkt ruwvoer krijgt, maar sommigen voeren liever wat meer brok en dan zou ik gaan tot 1 kg per dag.
Ohja: als je die standaard scheppen hebt (zoals Pavo en Havens ze hebben) is 1 volle schep 1,3 kg Havens basisbrok en dus niet wat veel mensen denken 1 kg. (Scheelt toch 1 kg als je 3 scheppen per dag voert.)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:23

1,5 kilo.. donders.. als ik mijn fjord dat geef die vol op in training staat dan heb ik een staaf dinamiet tussen de benen Haha!

Mijn fjord ( van 1.55 hoog ) staat op pavo liga ( koudbloedenvoer ) en krijgt nu 1 kilo over de dag verspreid. Daarnaast een aantal penen per dag, dat is het Knipoog ( en hooi uiteraard )

Heb je al een poging gedaan om te praten met de staleigenaar waar je nu staat?

Trouwens, ik heb even in je profiel gekeken en ik vind je fjord wel iets aan de forse kant Bloos Het kan zijn bouw zijn hoor, begrijp me niet verkeerd. Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 06:57

Dit is een voedingsvraag dus ik verplaats je topic even naar VS

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 07:13

ja heb al meerdere keren met de staleigenaar gepraat, hij zit al 40 jaar in het vak en denkt dus dat hij alles het beste weet. Dromen

Het is echt een flinke beer, maar zou ook zo kunnen dat hij toch iets te zwaar is.

Is een halve kilo basisbrok en bijna onbeperkt hooi per dag genoeg?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 07:18

begin anders met een halve kilo voeren, en als je merkt dat hij te sloom wordt/invalt, dan voer je een beetje meer Lachen
ik heb ook een fjord, en deze kreeg op de vorige stal dik 1,5 kilo sportbrok Nors opkijken (hij was ook érg vlot Nagelbijten / Gniffelen en kwam ook nog eens niet buiten..)

nu krijgt hij veel hooi, wat wortelen, en pulp en zemelen met wat olie Lachen hij ziet er nú beter uit dan toen Lachen

beetje op het oog voeren Lachen (oké en op het gevoel hoe energiek hij blijft Lachen )

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:23

Mijn beesie was op een overvolle wei gegooit waar ik hem vandaan had, dus hij was dik van te veel gras, nu krijgt hij 2 x per dag een halve kilo bix, en een halve schepje meusli van hippostar met kruiden en heel veel ruwvoer, dit is een hafje van (jaaa volgende week is hij jaarig) bijna 3 die ook 3 tot 4 keer in de week beweging krijgt.

Wat is dat pavo liga eigenlijk ??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:53

de liga is een bork ontwikkeld voor ijslanders zogezegd
laag in eiwitten etc
hoog in vit/min

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:18

Je hebt wel een hele mooie fjord. Tong uitsteken

Ik denk dat dat 1/2 kg basisbrok wel genoeg is + dat onbeperkte hooi.
Als de andere paarden s'avonds ook krijgen zou ik er 2x een 1/4 van maken.

Ik denk ook dat ie wel gaat afvallen nu je zijn voer gaat aanpassen en straks wat meer gaat doen(beginnen met rijden etc). Mijn fjord is ook wat aan de dikke kant...gewoon omdat je s'winters minder doet en de dieren minder bewegen(mijnes staat in een loopstal).

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:39

draumpje schreef:
laag in eiwitten etc
hoog in vit/min

Maar dat kan je dus ook aan je haf geven?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:43

PinkyBubble schreef:
draumpje schreef:
laag in eiwitten etc
hoog in vit/min

Maar dat kan je dus ook aan je haf geven?

Yep Haha! Voor alle koudbloeden Knipoog

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 14:46

Als je van Brok veranderd moet je een week mengen. maar hoe zit dat met de kg brok.
Nu krijgt hij 1.5 kilo, en ik ga over op een halve kilo kan je dat in eenkeer veranderen?
Of moet je dit ook afbouwen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:50

bij die van mij is het toen wel in 1x veranderd.. heb bij hem niet echt iets gemerkt..
weet natuurlijk niet of dat hij nu uitzondering is of niet Knipoog Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:54

Ik ben ook van de ene dag op de ander over gegaan hoor, niks van gemerkt bij mijn fjordenbaal Haha!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 16:21

ik had ook al een mailtje gestuurd naar Pavo en die zij ook dat je 1 week het voer moest mengen.
Want dit is wel een groot verschil van 1.5 kg s.b naar 0.5 kg b.b
Krijg je geen problemen als je in eenkeer verandert, het lichaam moet er toch aan wennen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:54

Mijne had nergens last van, ik kan natuurlijk alleen maar voor mijn eigen fjord praten.

Afbouwen van 1,5 naar 0,5 zou ik wel doen Knipoog eerste week naar 1 kilo en dan week erna naar 0,5 Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:16

met weinig krachtvoer kun je er ook voor kiezen een voer te geven wat hogere vt/min waardes heeft

(meeste pony en koudbloeden voeders zijn wat hoger in vit/min omdat deze dieren meestal wat minder krachtvoer nodig hebben )

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 19:39

En hoe zit het nu met dat hij straks weer bij andere paarden staat, moet ik dat ook opbouwen?
Of gewoon laten snuffelen, als het goed gaat gewoon bij elkaar in de bak zetten?

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 19:42

Sonja_vR schreef:
met weinig krachtvoer kun je er ook voor kiezen een voer te geven wat hogere vt/min waardes heeft

(meeste pony en koudbloeden voeders zijn wat hoger in vit/min omdat deze dieren meestal wat minder krachtvoer nodig hebben )

Wat voor voer zit jij aan te denken?
Naast de basisbrok, bijna onbeperkt hooi en een liksteen wat kan/moet ik er nog meer aan toevoegen?
Hier zitten toch wel genoeg vitamines en mineralen in?

Wil liever geen ander brok dan basisbrok, want de brok zit bij de Stallings prijs in.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 13:44

Ben nu van stal verandert alles gaat prima, de paarden kunnen super met elkaar opschieten.
En het voeren moet ik gewoon kijken hoeveel mijn paardje nou echt nodig heeft.

Bedankt voor de tips.
Hier kan een slotje op, maar weet eerlijk gezegd niet hoe dta zou moeten Bloos

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:20

Hou er met het krachtvoer wel rekening mee dat je de hoeveelheid voert die past bij de vitaminen en mineralen behoefte van je paard. Dus als je bijvoorbeeld een halve kilo basisbrok voert, heeft je paard waarschijnlijk een tekort aan vitaminen en mineralen. Dat is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer, maar bij de aanbevolen hoeveelheid wordt meestal uitgegaan van een gemiddelde kwaliteit ruwvoer.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:24

anouk87 schreef:
Hou er met het krachtvoer wel rekening mee dat je de hoeveelheid voert die past bij de vitaminen en mineralen behoefte van je paard. Dus als je bijvoorbeeld een halve kilo basisbrok voert, heeft je paard waarschijnlijk een tekort aan vitaminen en mineralen. Dat is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer, maar bij de aanbevolen hoeveelheid wordt meestal uitgegaan van een gemiddelde kwaliteit ruwvoer.

die snap ik niet??

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:45

Naaltje schreef:
anouk87 schreef:

die snap ik niet??

Het krachtvoer is in principe de aanvulling op het ruwvoer. Dus in het krachtvoer zit dus een bepaalde verhouding tussen energie en vitaminen en mineralen. Maar als je minder krachtvoer geeft dan de aanbevolen hoeveelheid voor je paard, is de kans dus groot dat hij ook minder vitaminen en mineralen binnen krijgt dan hij nodig heeft. Mijn paardjes krijgen bijvoorbeeld de pavo koeken omdat ze de hele dag in de wei staan en genoeg energie binnen krijgen uit het gras, maar niet voldoende vitaminen en mineralen. Je kunt bijvoorbeeld ook een liksteen geven. Maar het is wel belangrijk om te letten op het vitaminen en mineralen gehalte als je minder voert dan de aanbevolen hoeveelheid.
En wil je het helemaal goed doen, dan moet je je ruwvoer laten analyseren zodat je precies weet wat je voert en ook echt goed uit kunt rekenen wat je paard nodig heeft.