M'n verzorgpaardjes die krijgen altijd heel veel wortels, (rond de 15 á 20 per dag). Nou las ik dus ergens dat dat heel slecht is.
Is dat ook zo? Onze paarden die hebben er geen last van.
Groetjes Hanneke

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Nee dat is niet goed, ze bevatten veel suikers zo tezamen, een paar wortels is niet erg.
brendalover schreef:oke!! ik heb ook gehoord dat het goed is tegen wormen, van een stal die wortels ook veel voeren..
Annemeik schreef:Het mag wel, maar het is zonde van het krachtvoer dat je erin gooit.
Wortels zijn laxerend en zorgen er dus voor dat de spijsvertering sneller gaat. Als de spijsvertering sneller gaat, worden er minder voedingsstoffen opgenomen uit de voedselbrij, minder efficient dus. Er worden dan dus meer voedingsstoffen met de mest uitgescheiden. Gewoon zonde van je geld dus...
Kun je beter af en toe een worteltje en af en toe een appeltje geven
*edit* Wortels zijn niet goed tegen wormen, dat is echt de grootste onzin dat ik ooit heb gehoord. Als je wat wilt voeren tegen wormen moet je knoflook voeren. Dat helpt tegen wormen. Maar als je gewoon om de 6 tot 8 weken ontwormd maakt dat helemaal niets uit.
Gipsylover schreef:Annemeik schreef:Het mag wel, maar het is zonde van het krachtvoer dat je erin gooit.
Wortels zijn laxerend en zorgen er dus voor dat de spijsvertering sneller gaat. Als de spijsvertering sneller gaat, worden er minder voedingsstoffen opgenomen uit de voedselbrij, minder efficient dus. Er worden dan dus meer voedingsstoffen met de mest uitgescheiden. Gewoon zonde van je geld dus...
Kun je beter af en toe een worteltje en af en toe een appeltje geven
*edit* Wortels zijn niet goed tegen wormen, dat is echt de grootste onzin dat ik ooit heb gehoord. Als je wat wilt voeren tegen wormen moet je knoflook voeren. Dat helpt tegen wormen. Maar als je gewoon om de 6 tot 8 weken ontwormd maakt dat helemaal niets uit.
Oh okee, ja ik was ook al verbaasd!
Marshaha schreef:bestaat een wortel niet voor 80% uit water?
citaat:
Winterwortel
Winterwortelen vormen een ware lekkernij en traktatie voor je paard. Ze bevatten vooral veel water. Je paard wordt dus niet dik van een paar wortelen per dag. Naast veel water en een beetje suiker bevatten wortelen natuurlijke pro-vitamine A (bètacaroteen).
Bodan schreef:5 kg hoeveel wortels zijn dat ongeveer?
russel schreef:Nee dat is niet goed, ze bevatten veel suikers zo tezamen, een paar wortels is niet erg.