Maismeel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:04

Hoi

Ik heb van meerdere mensen het advies gekregen om maismeel te gebruiken voor mijn paard zodat hij wat dikker wordt. Hij is erg slank gefokt, en je ziet zijn ribben dus ook af en toe en ik vind dat geen fijn beeld.

Hij staat dag en nacht buiten met onbeperkt hooi. Hij krijgt ongeveer 2kg biks en 2 kg muesli per dag en wat luzerne. Maar hoe moet ik maismeel klaarmaken? Ik heb nu zo'n grote zak.. Moet ik dan 1 schep van dat maismeel in een bak doen en 1 schep van de muesli, en dan warm/lauw water erdoorheen doen, net als slobber?

Alvast bedankt.

Nouvel

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:09

Ik zou zelf niet gelijk een schep geven, maar het rustig opbouwen...

Ik kreeg van de diervoederhandel het advies om niet meer dan een hand per dag ervan te voeren, omdat het voor paarden niet heel makkelijk te verteren is en erg rijk aan suikers/zetmeel is (als ik het nu goed zeg...).

Ik maak het zelf nat met warm water met een handje slobber erbij en dat gaat prima.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:16

Ja idd opbouwen en niet meteen een hele schep geven!!!!!

Ik geef een halve schep muesli met daarbij een halve schep maismeel en daar maak ik met lauw water een papje van. Goed doorroeren en een paar minuten laten staan.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:17

ik doe altijd gewoon een halve schep door het voer en eten maar!
niet nat maar gewoon droog,maar of je het nu droog of nat voer de werking is hetzelfde

Jinnipen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:24

Je kunt het inderdaad het beste opbouwen.
De mijne krijgt het alleen in het voorjaar omdat hij erg veel moeite heeft met verharen, en dan erg dun wordt. Ik bouw het op tot driekwart schep per dag met wat brokken, en doe er net zoveel water bij totdat het niet meer opgenomen wordt. {mijne is nogal gulzig en verslikt zich nogal snel Knipoog}
Ik zou het alleen niet het hele jaar door voeren. Heb van meerdere mensen en van de dierenarts gehoord dat dat niet goed is voor de lever.
Gewoon goed bijhouden met hooi {zoals je al doet}, als het beestje eenmaal op gewicht is Lachen. En zolang het paard gezond is, zal het met maismeel aardig snel op gewicht komen Lachen!

succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:42

knooopje schreef:
ik doe altijd gewoon een halve schep door het voer en eten maar!
niet nat maar gewoon droog,maar of je het nu droog of nat voer de werking is hetzelfde

Volgens mij moet je het echt nat maken hoor!!!