vraag over voeding voor jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

vraag over voeding voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:53

waar mijn paard komt te staan krijgen ze 3x per dag hooi,en ze krijgen dagelijks winterpenen,ze komen dagelijks buiten,maar met nat weer staan ze dan niet op het land,dus geen gras om te eten.
het paard is 1,5,bijna 2,heeft ze hier voldoende aan of is het verstandig om nog wat krachtvoer of iets dergelijks bij te voeren voor de vitamines?een liksteen wil ik haar wel geven,maar welke?er zijn zoveel verschillende!

8nnemiek

Re: vraag over voeding voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:54

Over het krachtvoer zijn de meningen verdeeld; de een zegt 'flink wat veulenbrok of krachtvoer, want ze zijn in de groei', en de ander zegt 'is helemaal niet nodig, ze hoeven sowieso niet te werken, en in hooi zitten alle vitamines die nodig zijn'..
Nu weet ik niet hoeveel 3 x hooi is.. 3 x 1 kilo, of 3 x 3 kilo..
Je zou misschien elke dag een halve pavokoek kunnen bijvoeren, dan krijgt hij net wat extra, er zit geen extra energie in, maar wel alle vitamines.
En de mineralensteen, ik heb zelf een himalayasteen, die zijn echt heel fijn. Er zitten geen kunstmatige smaakstoffen en kleurstoffen in, en alle mineralen die nodig zijn.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:42

Ik heb ook nog een jonge, word in mei 2 jaar. Van mij krijgt die 's morgens en 's avonds een handje muesli (van havens zonder haver!). En hij krijgt 's morgens en 's avonds hooi, een grote hooinet vol en staat overdags in de wei. Hij heeft overigens een rode mineralen liksteen, daar likt die regelmatig aan. Je moet ze iig niet teveel geven, maar zoals ik het hoor krijgt die genoeg. En als je nou merkt dat die bijv dunner word of minder fit is, dan zou ik hem wel wat bijvoeren. Is gewoon even uitproberen, had ik bij de mijne ook. In het begin gaf ik hem ook nog brokken bij de muesli maar ik merkte dat die aankwam, en als jonge paarden te dik worden kan dat de groei belemmeren. En dat is sowieso nooit goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:56

oowie schreef:
waar mijn paard komt te staan krijgen ze 3x per dag hooi,en ze krijgen dagelijks winterpenen,ze komen dagelijks buiten,maar met nat weer staan ze dan niet op het land,dus geen gras om te eten.
het paard is 1,5,bijna 2,heeft ze hier voldoende aan of is het verstandig om nog wat krachtvoer of iets dergelijks bij te voeren voor de vitamines?een liksteen wil ik haar wel geven,maar welke?er zijn zoveel verschillende!

je zou kunnen kiezen voor ene liksteen, maar een supplement voor jonge paarden is ook een goeie oplossing
denk aan pavo podo
fokkerij mineralen van subli
osteomin van eggersmann
suregrow van dodson and horrel
om een aar voorbeelden te noemen
dna heb je wle alle vit/min en sporenelementen
maar niet de kilos brok

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 15:08

hij krijgt 3x per dag een hooinet vol,geen idee hoeveel dat precies is Verward

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:25

Zou je even kunnen wegen Lachen
Een paard heeft 1 tot 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 500 kilo is dat dus 5 tot 10 kilo hooi. Ik houd zelf liever de 10 kilo dan 5 kilo aan, zeker als je niet bijvoert Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:43

VSW-->VS