-ponykamp- wat moet ik voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

-ponykamp- wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 10:23

hoiohi, ik ga over ong. 40 dagen op ponykamp met mijn eigen pony.
normaal krijgt ze 3 keer per dag 2 broden, 3 keer per dag brokken en ze kan altijd hooi eten.
ik rijd normaal dan ook zo'n 3 soms 4 keer in de week, alleen op ponykamp rijd je gemiddeld zo'n 3 uur per dag, en dat 4 dagen lang
wat kan ik het beste aanpassen aan het voer, of extra geven?
en kan je dat in een keer veranderen of moet je dat opbouwen?
alvast bedankt voor de reacties Bloos

sandr0

Re: -ponykamp- wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:28

Je moet zowiezo gaan trainen met je pony. Langzaam uit gaan bouwen naar meer rijden in de week en langer. Wel gelijdelijk dus niet in 1 keer. Doe je t wel in 1 keer loop je meer kans op overbelasting. Brood voeren ben ik niet zo'n voorstander van. Liever zie ik dat ze gewoon goed ruw voer en goed kracht voer krijgen. Als ze daarnasst en beetje brood kijrgen geen probleem. Een pony die 3 uur per dag op buitenrit moet zou ongeveer 3 kilo biks op een dag moeten krijgen en voeldoende ruw voer. Uiteraard verschilt dit heel erg per pony. Op mijn oude manege stonden sommige pony's op 3 x 1/2 kilo biks per dag. En sommige op 3 x 1 kilo biks per dag. Na je ruiterkamp ook je pony qua arbeid weer af gaan bouwen.

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 23:26

en muesli of lijnzaad of iets geven?
of is extra basisbrok ook genoeg?

LS_JACO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:37

Leuk hoor, op ponykamp met je eigen paardje!
Als ik jou was zou ik gelijdelijk basis brok op gaan voeren, ik weet niet hoeveel hij nu per dag krijgt, maar Sandro gaf je al een goed voorbeeld.
Als je hem dan ook qua arbeid gelijdelijk opgevoerd, dan komt het wel goed, dus goed dat je er nu al naar vraagt.(ik neem aan dat dat ponykamp in de zomer is)
Als je niet vaker kan rijden, werk dan met hem aan de dubbele lijnen, dan ben je toch goed bezig om zijn conditie op te bouwen.
Succes en veel plezier!

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:15

Ik ga deze zomer ook met mijn pony op ponykamp, in buinen en denk niet dat ik haar qua voer ga veranderen, wellicht iets meer trainen van te voren maar haar voerschema blijft hetzelfde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:20

zou sowieso zelf krachtvoer meenemen, zodat ze daar hetzelfde krijgen als thuis ,

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:40

3 x per dag 2 broden? Dat is echt niet gezond voor je paard hoor. Ik zou op kamp gewoon onbeperkt hooi en een pond ponybrok geven.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:42

Wow al dat brood!!:O kan me niet voorstellen dat dat goed is!!