oke, weer nieuw advies nodig... voer bij espm/pssm

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

oke, weer nieuw advies nodig... voer bij espm/pssm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 12:01

n.a.v. bloeduitslag van indi (zie: [VVDD] neeeeeeeeeeej :'() kom ik steeds weer terug op epsm/pssm.

wat ik daar over kan vinden is dat paarden suikerarm, zetmeelarm, vezelrijk en vetrijk moeten worden gevoerd... ik kom uit op bijvoorbeeld marstall vito...
http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf

-is dat inderdaad lager dan normaal? of bijna net zo veel?
-weet iemand anders een ander voeder wat er aan voldoet?
-iemand ervaring met een paard met epsm? wat voeren jullie? (en wat doen jullie naast een goede voeding geven?)

Djilna

Re: oke, weer nieuw advies nodig... voer bij espm/pssm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:24

Of lucerne met olie en Ursonne voor de vitamines.
Cornelie kan je hierover meer vertellen.

Die Marstall Vito is een mogelijkheid. ERS van Dodson&Horrel schijnt ook geschikt te zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 12:30

k heb ook een voedingsadviseur gemaild. kijken wat hij zegt. marstall vito ga ik eens kijken waar dat in de buurt te krijgen is... lijkt mij ideaal en staat ook specifiek bij dat het zetmeel en suikerarm is. en er zit plantaardige olie door. evt geef ik zelf ook gewoon extra olie er overheen. dat doe ik nu ook al

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 12:41

die site van ers is in t engels, maar ik kan er wel wat uit halen. maar is dat voer ook in nl te koop dan? dan zal er vast ook wel een nl site van zijn?

en vit. e zit iig meer in marstall...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:44

Er is geen nederlandse site van, maar via René Wielens uit Haaksbergen (importeur en distributeur) kun je wel alle info krijgen. Zijn gegevens staan op de site van D&H bij stockists. Hji kan je ook aangeven waar bij jou in de buurt het voer te verkrijgen is.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:53

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:55

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:02

die laatste had ik idd ook al gevonden;) zit al de hele tijd niets anders te doen dan zoveel mogelijk info te zoeken...

over voeding kan ik een hoop vinden, dus dat kan ik wel aanpakken. nu het trainen nog...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:02

Meld mij Lachen
Pride staat al jaren op het dieet zoals het ook te lezen is op die rural heritage site.
Hij krijgt van Dodson & Horell Fibergy ( rene wielens stuurt dat gewoon naar je op, heb net ook weer 2 zakken besteld), daar doorheen krijgt hij extra vitamine E en als kracht/energiebron gewoon zonnebloemolie. Ik heb een tijd zitten kliederen met bietenpulp, lijnzaadolie etc maar de Fibergy bevalt nu al jaren prima en hij doet het er super op. Olie krijgt hij naar gelang het werk dat hij doet. Toen hij flink in het endurance seizoen zat kon het wel tot een halve liter per dag zijn maar nu is het gewoon 100 ml. En 2 mg vitamine E per kg lichaamsgewicht. Hij is soepeler dan voorheen en geen rare aanvallen meer en geen spierproblemen meer. En het is een fijne energiebron.
Fibergy is een mengsel van lucerne en stro, Lucerne van Hartog zit nog teveel melasse in e.d.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:07

rijd jij nog gewoon endurance met hem? en hij heeft ook epssm?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:27

Yep, endurance en dressuur. hij staat ook onder controle van een fysio. Van haar moet ik ook eigenlijk elke dag rijden, zodat hij voldoende in beweging blijft. De ene dag rijd ik buiten (lange rechte stukken) en de dag daarna dressuur. Als ik mij hier strikt aan houd gaat het goed. Nu is het vanwege het weer wat minder en dan merk ik wel dat hij iets moeilijker op gang komt. ( maar door het voer is het wel heel wat beter dan toen hij nog brok kreeg). In zeer slechte tijden (gelukkig de laatste paar jaar geen last meer van) moet ik hem zelfs 2 x per dag rijden. Maar ja, het is soms wat lastig maar ik heb er een vrolijk paard door die nog jaren mee kan Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:00

oke, dat klinkt hoopgevend! iedere dag rijden wordt lastiger, maar dat komt ook wel goed met hulp bij opzadelen! ze staat iig iedere dag in de wei. is het ook nog belangrijk haar in de wei warm te houden? (oftewel: moet ik nu alsnog aan dekens gaan denken? :s )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:23

Persoonlijk zou ik zeggen ja. Ik ben zelf niet zo'n prutsmuts maar ik merk telkens weer dat als ik mijn paard warmer houd dan ik eigenlijk zou willen dit toch net ff iets scheelt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:30

maar wat betekend dat? deken om? welke? regendeken? ik ben er niet zo in thuis...
en moet dat nu al? want ze lijkt nog geen last te hebben ofzo. ik wacht sowieso wel even wat de da zegt...