gepensioneerd paard voeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

gepensioneerd paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:05

Hoeveel geven jullie je gepensioneerde paarden? En wat voor voer? Mijn vz paard is inmiddels 24 en ik doe alleen nog wat grondwerk met hem, maar verder hoeft hij dus niets meer te presteren. Ik voer hem wel maismeel bij omdat hij erg mager is. Welk voer kun je een 24 jarig paard geven waar weinig energie in zit? ( hij was nl de laatste tijd nogal te heet ) Hij krijgt van de eigenaresse ook af en toe voer ( weet niet precies wanneer ze wel en niet komt ) En geloof dat hij daar meusli en lucerne krijgt. ( lastg is dus alleen dat zij niet op regelmatige tijden komt en ook niet elke dag )

Eleven

Re: gepensioneerd paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:06

Ons "oudje" op stal, krijgt een half brok en hooi, 's morgens en 's avonds. Normaal zou ze ook bereden worden, maar helaas kunnen we niemand vinden. Vandaar dat ze nu maar een half brok krijgt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:11

Ik vind zelf ook wel dat hij niet zo heel veel nodig heeft. Voer dus liever voer waar ie dik van wordt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:15

ik denk dat het handig is om met de eigenaresse af te spreken wie wat en wanneer er gevoerd word, anders krijgt hij miss de ene dag niets en de andere dag dubbel.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:19

is in ieder geval lastig dat er geen regelmaat in het voeren zit..
misschien dat je paard nogal reageerd op de maismeel, misschien eens slobber proberen of bieten pulp..om wat aan te zetten, en veel goed hooi of kuil..
Heb er een van 25, die nog ongeveer 5 maal per week gereden of gelongeerd wordt en hij krijgt, halve kilo brok en halve kilo muesli op een dag..
Fjord van 23 loopt 6 maal per week, longe of rijden, en die krijgt dezelfde hoeveelheid..
Ik vul het voer aan met wat pulp, slobber( paar keer per weer), zemelen( ook paar maal per week), iedere dag wortelen, en voldoende hooi..
succes ermee

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 09:13

Hooi krijgen ze iig genoeg. Ze hebben een grote baal kuil tot hun beschikking Lachen
Bn het met jullie eens dat het erg lastig is dat er geen regelmaat in zit, zou dit ook graag anders zien, maar het is nog steeds mijn paard niet... Het ligt een beetje raar bij ons Knipoog
Het maismeel heeft ie wel eerder gehad end aar reageert ie nooit zo erg op. qua energie dan . K denk eerder dat t m zit in de ( eigenlijk 2 kilo ) sportbrok, muesli en de lucerne op 1 dag. Ik voer hem nu zelf dus een halve kilo brok met maismeel.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:18

Hier krijgen de oudjes véél ruwvoer, 1 Pavo koek per dag en 2 volle scheppen senioneren mengeling.
In de winter krijgen ze maïsolie bijgevoerd en 2 kilo wortelen.

Van luzerne bij oude paarden ben ik geen voorstander ivm met hoger eiwit gehalte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:43

VSW --> VS.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:30

Mijn ervaring is dat oudjes vanaf 20 jaar vaak meer voer nodig hebben zeker in de winter dan dat ze wat jonger zijn.
Mijn shet stond vanaf haar 33 tot ze stierf op 1 schep slobber mash en 1 schep reform meusli van havens, dit smorgens en savonds en dan onbeperkt hooi.
Ik denk dan ook dat een fatsoenlijk krachtvoer geen overbodige luxe is.
Die reformmeusli ben ik helemaal gek op, goed voor de luchtwegen, weinig suiker en eiwitten en mijn shet kwam beter uit de vacht door de olieen die erin zitten.
En verder hooi, hooi, hooi !!!!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:07