Voordroog (Horsedinner) of hooi?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Voordroog (Horsedinner) of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 19:27

Ik zat tijdelijk zonder hooi en heb dan maar een pakje voordroog (Horsedinner) gehaald als tussenoplossing.

Nu heb ik eens zitten denken en ik vraag me enkele dingen af:
-Hoe bevalt Horsedinner over het algemeen?
-Voor hoeveel dagen kom je met 1 pak toe?
-Hoe lang zijn die pakken houdbaar (als ze gesloten blijven)? Als je een pak opent, zou het max. een week houdbaar zijn...

Ik las hier en daar dat je bijna een week kan toekomen met 1 pak. Er zijn vier weken in een maand, dus als we het ruim nemen, zou ik ongeveer 5 pakken op een maand moeten hebben. Een pakje kost hier in de winkel bijna 8 euro, dus dan zou het per maand op 40 euro komen.
Met het hooi dat ik geleverd krijg, doe ik ongeveer even lang, misschien net iets langer. Maar dat is dan een enorme baal en dat vind ik nogal onhandig... Horsedinner zit in pakjes en daar komt normaal gezien niets aan.

Dus nu twijfel ik om helemaal over te schakelen op Horsedinner en geen gewoon hooi meer te geven.
-Kan dat? Is dat gezond?
-Welk effect heeft dit op mijn paard?

Sonja_vR

Re: Voordroog (Horsedinner) of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:21

mmm, als ik kan kiezne tussen hooi en voordroog dan kies ik voor hooi

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:25

voordroog is natter dan hooi en bevat dus minder stof ( ja het zit er wel in,maar paarden hebben er geen last van)

dat is dan ook de enige reden waarom ik zou gaan kiezen voor voordroog Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:45

Draumpje, waarom kies je dan voor hooi? Ik wil best veel dingen lezen, maar dan ook graag onderbouwd, dat ik er iets aan heb...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:07

ik ken een aantal paarden die gevoelig reageren op voordroog,
ik denk dta het komt door de eiwitten die toch al van structuur zijn veranderd door het broeiproces wat verschilt van hooi doordta het gras iets vochtiger is bij verpakken , en het feit dta het in plastic gerold is

ook daardoor kun je er vaak(niet altijd, maar vaak) minder van voeren(ivm energie, eiwitten etc etc ) dan dat het dier kwa ruwe vezel nodig heeft dus zou je dta weer moeten oplosen met voederstro of een andere vezel bron

ik zie voordroog als oplossing voor medisch probleem als hoesten, stof allergie
maar niet als standaard ruwvoer ...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:10

Ik las op verschillende sites dat het ook goed is voor koliekgevoelige paarden en zo heb ik er wel een. Dus dat zie ik dan weer wel als een voordeel.

Over die eiwitten en het gevoelig reageren... Als mijn paard dat ook zou doen, wanneer zou ik dat dan merken? Hij krijgt het sinds gisterenmiddag...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:06

Ik kan het vorige bericht niet aanpassen, maar ik las daarnet dat ze bij horsedinner net proberen om het eiwitgehalte zo laag mogelijk te houden.
Hoorde ook van een vriendin die het ook geeft dat ze net naar horsedinner is overgeschakeld omdat haar paard eerder wel last had van te veel eiwitten en bij horsedinner niet...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:42

Ja
Ik heb een tijdje HorseDinner gevoerd.
Het beviel me zeer goed.
Paard was er dol op ! Elke keer als ik haar HorseDinner gaf, vloog ze erop ! =D
Ik gaf wel nog hooi bij.
Een voordeel van Horsedinner is dat het hoog in voedingswaarde is, (behalve in eiwitten dan, daarin is het laag) & je dus er minder van moet geven. Daarom gaf ik dus wel nog hooi bij zodat ze in de rest van de dag nog wat te knabbelen had (behalve in de zomer dan, dan heeft ze gras genoeg).
Nadeel van HorseDinner is dat het geen grote pakjes zijn. Het is 25kg maar daar ben je zo door. De zak blijft na openen 7 dagen goed. Op 7 dagen was het bij mij ook op.
Maar ik was er dus wel tevreden over !
Ik bestelde het bij Aveve.
Maar doordat er problemen waren met de leverancier van Aveve & de leverancier Horsedinner niet meer kon halen ofzoiets, geef ik het niet meer.
Wel jammer eigenlijk ...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:36

Als je rekent dat het minimum aan ruwvoer 1 kg per 100kg levend gewicht is en dat een groot paard algauw 500 kg weegt dan moet je minstens 5 kg per dag geven en dat is eigenlijk nog erg weinig. Vooral omdat de Horsedinner meer vocht bevat en dus meer weegt voor een mindere hoeveelheid dan droog hooi.
1 pak per drie dagen lijkt mij een veel nettere portie zodat je paard voldoende te knabbelen heeft.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:53

Nissj: Horsdinner is wel nog te verkrijgen bij de Aveve in Buken en bij de Neerhoeve in Nederokkerzeel verkopen ze het ook.
Ik geef het momenteel ook aangezien ik door mijn voorraad hooi ben. Normaal van ergens april hebben ze genoeg aan het gras alleen. Ik hoor ook vaak van mensen dat ze ongeveer 1 zak per paard per week geven maar ik vind dat precies ook wat weinig... Ik schat dat ik er iets van een 3 dagen mee doe.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 15:44

Teigetje, ze staan wel continu op wei, dus daar hebben ze ook nog ruwvoer om op te knabbelen. Mijn paard kan je ook niet echt als een 'groot paard' rekenen, het is in Nederlandse maten een E-pony.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:07

Dan nog kom je makkelijk aan 4 a 500 kilo paard hoor Knipoog en wat ze nu op de weide kunnen afknagen is maar wat vulsel.
Je spreekt over ze? Dus ik veronderstel dat de ezeltjes uit je profiel ook moeten mee eten van de Horsedinner?
Als je dan zeven dagen met een pak zoekt te doen, geef je 3.5 kilo per dag, dat is één kilootje per stuk...
Als je weet dat het minimum 1 kg per 100kg levend gewicht is... Ik zou toch op zijn minst op het minimum voeren dan als er nog gras staat, maar dan zit je nog op een vijf kilo per dag voor je E-mannetje...
Ik bedoelde met groot paard ook niet een groot paard in de letterlijke zin van het woord, maar eerder "geen pony" en bij pony denk ik dan niet aan een E-pony maar aan "echte" pony's.
Een echt "groot" paard gaat gauw naar dik 600kg.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:18

Cirano schreef:
Nissj: Horsdinner is wel nog te verkrijgen bij de Aveve in Buken en bij de Neerhoeve in Nederokkerzeel verkopen ze het ook.
Ik geef het momenteel ook aangezien ik door mijn voorraad hooi ben. Normaal van ergens april hebben ze genoeg aan het gras alleen. Ik hoor ook vaak van mensen dat ze ongeveer 1 zak per paard per week geven maar ik vind dat precies ook wat weinig... Ik schat dat ik er iets van een 3 dagen mee doe.

Ooh echt ?! Bedankt om het te laten weten ! Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:20

Hij weegt toch echt geen 500 of 600 kilo, het is echt een smalletje.
De ezels eten niet volledig mee. Zij hebben een apart stuk land waar ze overdag staan. Daar grazen ze veel. 's Avonds krijgen ze een handje hooi of voordroog omdat ze anders jaloers zijn op het paard en veel lawaai maken. Die hoeveeelheid zal het verschil niet maken.

In ieder geval heb ik gisteren een extra pak horsedinner gehaald. Mama en ik hebben besloten dat we gedurende een maand gaan testen hoeveel we nodig hebben en hoelang we daarmee toekomen. Dan kunnen we nog terug overschakelen als het tegenvalt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:28

Onderschat het gewicht maar niet Knipoog
Als je ergens geschatte gewichten leest dan wordt er voor Arabier een 500kg genomen. Stel dat hij 100 kg lichter zou zijn dan het gemiddelde (wat mij al veel lijkt)... zit je nog aan minstens aan vier kilo, een absoluut minimum waarvan ik persoonlijk nooit zo weinig zou voeren aan een paard, ook al hebben ze nog gras om te knabbelen.
Een Arabier mag ook wel wat meer hebben dan een dikke tinker Knipoog
Moraal van het verhaal, je zal dan vijf dagen met een pak doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:36

Ik ga testen hoelang ik ermee toekom. Mijn arabier is in ieder geval 100% zeker geen 500 kilo, ook al wordt dat als gemiddele genomen.
We zullen zien.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:57

Misschien staat hij dan wat te dunnetjes omdat je schrijft dat hij zo smal is?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 18:05

Nee, hij is niet te dun. Het is gewoon een smal en fijn gebouwd paardje.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:53

Ik geef al een hele tijd horsedinner aan mijn oude D-pony. Hij is allergisch tegen schimmels die ontstaan tijdens het droogproces van droog hooi. Daarom moet hij voordroog hebben, anders gaat hij zwaar ademen en hoesten. Ik ben heel erg tevreden over horsedinner. Nog nooit slecht hooi gehad. Vroeger gaf ik ook voordroog dat ik kocht bij een boer hier in de buurt. Vaak schimmel, te nat of teveel eiwit enz. Horsedinner is dan wel veel duurder, maar ook wel kwalitatief goed vind ik. Je moet wel zien dat de verpakking nog goed vacuum is, dus dat er geen gaatje inzit waardoor er lucht aan kan. Dan kan het gaan schimmelen. Dus een beetje voorzichtig zijn bij het stapelen en de muizen erbij weg houden. Doordat mijn pony al bijna 30 is, verdraagt hij ook geen heel erg eiwitrijk hooi meer, vandaar dat het laag eiwitgehalte in horsedinner ook heel geschikt is voor hem. Maar ik kom wel geen hele week toe met 1 pak hoor. Ik denk dat ik er 4 dagen mee toekom. Maar mijn pony staat wel niet op gras in de winter, dus het is niet alleen maar bijvoer voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:57

Mijn voorkeur gaat ook naar hooi.
Ik heb hier zelf een paar pakjes voordroog gehad en ze vonden het heerlijk.
Maar ze kregen het meer als toetje zeg maar Lachen

Ik ken enkele paarden die op super mooie paarden kuil echt slecht reageerde.
Zware diarree, koliek. Daardoor flink afvallen.

Dus nee voor mij niet als hoofd eten Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:39

Het eerste pak is van gisteren op en daar heeft hij 5 dagen van gegeten. Ik zei zelf ook al dat 1 pak per week te krap is en dat het dan ongeveer op 5 pakken per maand zal komen. Dat samen is hier nog steeds goedkoper dan het hooi dat ik anders neem.