Bietenpullp: hoe te bereiden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Bietenpullp: hoe te bereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 22:53

Hoe kan ik mijn paard het beste bietenpulp voorschotelen?
En waar is het te verkrijgen?

Meer info over bietenpulp of andere niet energierijkend (bij)voer welkom!

Groetjes!

Sientje

Re: Bietenpullp: hoe te bereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:57

Voor zover ik weet moet je bietenpulp laten weken/wellen, maar ik denk dat er bokkers zijn die hier meer van weten dan ik.
Verder kan bietenpulp vol met suikers zitten, maar ik weet niet zo goed wat je met niet energierijkend (bij)voer bedoelt. Zoek je iets waar je paard niet heet van wordt, of iets waar je paard niet dik van wordt...?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:10

Inderdaad goed laten weken, zeker een aantal uren laten staan! Wij maken het vaak rond 10 uur 's ochtends aan en dan word t rond 4 uur smiddags gevoerd.
In een normale volle emmer water (niet tot de rand natuurlijk, gewoon normaal) gaat 1 voerschep pulp.
Ik geef de pony's als het geweekt is 1,5 of 2 scheppen ervan per dag (verder alleen hooi) Dus voor een pony hoef je dan van de pulpbrokken nog niet eens een kwartschep aan te maken volgens mij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:16

Bietenpulp moet idd zo'n 3 liter water bij per kg pulp bij. Een paar uur laten staan en als het dan erg droog aanvoelt moet je er nog wat water bij doen. Is het niet nat genoeg dan zwelt het in de maag van je paard nog op en dat kan gevaarlijk zijn.
Daarom de brokken ook goed opbergen en zorgen dat je paard er niet bij kan. Eet een paard een grote hoeveelheid droge brokken dan kan dat levensbedreigend zijn.

Bietenpulp is alleen geschikt als extra'tje, het heeft nauwelijks voedingswaarde en bevat geen vitamine's of mineralen, alleen suiker.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:13

ik voer mjin pony elke dag bietenpulp (met tarwezemelen en een handje slobber)
Ik doe het in een afsluitbare emmer, en idd even uitvissen hoeveel water erbij moet zodat het nog een beetje ''zompig'' aanvoelt.
Mijn pony is er dol op Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:16

Ik maak altijd smorgens voor savonds en savonds voor smorgens de pulp en mijn vriendin maakt de pulp vandaag voor morgen.
Het kan beter wat natter zijn dan te droog dan is nog niet alles geweekt.
Een 10 liter emmer en daar een schep pulp in en dan de emmer voor zekes 3/4 vullen met water.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:20

Wij voeren al jaren bietenpulp. Als je het met gloeiend heet water mengt is het heel snel uitgezet. Denk er om dat je het geen 24 uur van te voren klaar zet. Het gaat dan namelijk gisten en dat is erg gevaarlijk.