Kuil, droogvoer..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Kuil, droogvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 21:55

Wat is t verschil tussen kuil en droogvoer? Dan bedoel ik met name koeiekuil.
Bij ons op stal voeren ze kuil, maar ik sta op een koeienstal. Is dit koeienkuil?

Het zijn hele grote balen, verpakt in groen plastic. Zo'n baal maken ze open en in de open lucht gezet. Het stinkt niet, is wel vochtig maar niet extreem nat en ruikt een beetje gekruid

Zammie

Re: Kuil, droogvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:57

In die plastic balen noemen ze hier voordroog en kuil komt uit de bult. Grote bult onder plastic met zand ervover. Dit is id natter en daarom minder geschikt opm aan paarden te voeren.... Bij jou op stal wordt dus voordroog gevoerd en dat is wel voor paarden, mits het grof genoeg is...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:03

Kuil kan je ook wel in plastic krijgen, alhoewel het steeds minder in de handel komt. Voordroog is inderdaad beter voor paarden.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:04

Is 't ergens anders nog aan te herkennen? (Mijn pard komt morgen en ik heb er zelf niet veel verstand van, kuil of voordroog)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:10

Kuil is natter er ruikt meer als voordroog, verder is het gewoon hetzelfde (misschien dat de kleur donkerder is van kleur bij kuil, maar weet dit niet zeker) Kuil heeft maar 1 dag liggen drogen op het land en voordroog vaak 2 a 3 dagen en hooi 5 dagen, vandaar dat gewoon hooi eigenlijk het beste is. Er zit minder in als bij voordroog en dan bij kuil Kuil is behoorlijk "vol" met oa eiwitten en dat is voor koeien juist weer goed, maar voor paarden kan het zelfs slecht zijn. Ik zou als het mogelijk is wel eerst gaan mengen met gewoon hooi, zodat je paard er rustig (darmen) aan kan wennen...

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:12

we hebben geen gewoon hooi op stal, alleen dit

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:14

Weet je niet iemand in de buurt waar je evt. 1 of 2 pakjes van kunt kopen, alleen voor de overgang. Sommige paarden hebben geen problemen hoor. maar sommigen kunnen behoorlijk heftig gaan reageren (diaree) maar kan dus allemaal best meevallen. En het was toch denk ik voordroog. Het is niet echt nat, dus zal waarschijnlijk wel meevallen...

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:17

Ik ben helemaal nieuw in de buurt Clown Nooit een eigen paard gehad of daar ergens rond gereden.

En volgens mij kreeg hij zelf ook voordroog hoor.

Maar is kuil echt schadelijk?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:21

Ik voer op dit moment wel kuil bij, omdat het hooi vol met zand zit en ik dus dagelijks 1 1/2 pak hooi moet uitpluizen en hier dan 3 a 4 uur mee bezig ben. Nu haal ik om de 5 dagen wat kuil op direct uit de bult en laat dit nog drogen en ik meng dit dan met hooi wat ik heb nagekeken en heb ook nog hooi van 2 jaar terug en dit meng ik dan. Ik heb er eentje die dus inderdaad gevoelig is die daarvan aan de diaree komt en bij haar voer ik dus minder kuil en meer hooi. Denk niet dat het dus goed is om het als volledig voer te gaan geven, er zit gewoon teveel in wat het paardelijf niet goed kan verwerken...

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:22

Ik ben het met Zammie eens, kuil is zuurder dan hooi en paarden kunnen daar inderdaad heftig op reageren.

Mijn paard kan er dus helemaal niet tegen en heeft meteen diaree als hij alleen kuil krijgt, we mengen het op stal 1/3 kuil met 2/3 hooi voor hem en dan gaat het wel goed.

Nou heb ik dan ook het geluk dat ik zelf kan kiezen wat hij krijgt omdat ze zowel kuil als hooi van eigen land hebben.

Ik zou de eerst komende tijd dus ook kuil met hooi mengen om je paard eraan te laten wennen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:24

Alle paarden die daar op stal staan reageren er goed op.Denk dan inderdaad dat het voordroog is en geen kuil?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:27

Ze hebben ook koeien zeg je? En hebben ze ook zo'n berg met zeil er overheen en van die grote verpakte balen met plastic?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:28

Het zijn gewoon ronde balen met groen plastic, geen zeil eroverheen dat ik weet

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:29

Denk dat het voordroog is. Kuil is juist voor boeren makkelijker omdat ze zulke grote hoeveelheden nodig zijn voor de koeien.. Balen zijn nogal duur vergeleken gewone baaltjes en helemaal tegenover kuil, dus ga er maar vanuit dat het voordroog is. je kunt natuurlijk ff vragen...

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:29

Tsja, ik hoop het voor je maar misschien is het toch kuil waar de paarden daar al aan gewend zijn?

Helaas kunnen wij dat van achter de pc niet beoordelen voor je. Ik zou het gewoon even navragen.

Succes.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:20

VSW -> VS

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 16:46

Het was paardenkuil en hij smult ervan Pling

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:33

Ja, ze vinden het meestal heel erg lekker....